خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل منطقه‌آزاد انزلی در پاسخ به ایلنا:

واردات 7 هزار خودرو در 4 سال / مذاکره با بانک‌ اروپایی و ترک برای تاسیس بانک خارجی در انزلی

مدیرعامل منطقه‌آزاد انزلی با بیان اینکه صادرات محصولات تولیدی منطقه از 2 میلیون دلار در سال 92 به 40میلیون دلار در سال جاری افزایش یافته است گفت: از ابتدای تاسیس منطقه آزاد انزلی 7هزار خودرو از این منطقه به کشور واردات داشتیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رضا مسرور در نشست خبری صبح امروز خود با بیان اینکه یکی از موفق‌ترین مناطق آزاد  در ایجاد و تکمیل زیرساخت‌ها است گفت: میزان پروژه‌های عمرانی منطقه آزاد انزلی در یازده ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 57 درصد رشد داشته همچنین نسبت به آمار سال 92 بیش از 720 درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به پروژه مجتمع بندری کاسپین اظهار داشت: این پروژه که پس از پروژه پل خلیج‌فارس بزرگترین پروژه عمرانی مناطق آزاد محسوب می‌شود متاسفانه دو سال به دلیل محدودیت های مالی متوقف مانده بود اما از سال 93 شروع به کار کرد.

مسرور افزود : در حال حاضر پیشرفت فیزیکی موج‌شکن شرقی پروژه به حدود 72 درصد رسیده است و در کنار آن ساخت پست‌اسکله ها را شروع‌ کردیم تا بتوانیم از ظرفیت‌های آن استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه مجتمع بندری کاسپین 22 پست اسکله دارد که دو پست اسکله آن سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد ادامه داد: 4 پست اسکله در حال حاضر با سرمایه‌گذاری بخشی خصوصی با ارزش 300 میلیارد تومان در حال ساخت است.

مدیرعامل منطقه‌آزاد انزلی با بیان اینکه رویکرد و هدف از ساخت مجتمع بندری کاسپین افزایش صادرات است گفت: کاسپین بزرگترین بندر ایران در حاشیه دریای خزر محسوب می شود وفاصله موج‌شکن غربی وشرقی آن چیزی حدود 2هزار و 300 متر است و بناداریم خط ریلی رشت ـ آستارا ـ انزلی را به بندر کاسپین متصل کنیم.

مسرور با اشاره به فعال‌سازی واحدهای صنعتی غیر فعال در منطقه آزاد انزلی گفت:یکی از مشکلات  واحدهای صنعتی اخذ تسهیلات از بانک‌ها بود اما در راستای اقتصاد مقاومتی منطقه آزاد انزلی در طول سه سال گذشته اقدام به فعال‌سازی واحدهای صنعتی کرد.

وی ادامه داد: همچتین در حال حاضر در منطقه آزاد انزلی هزار واحد تجاری در مجتمع‌های تجاری مشغول به کار هستند.

مسرور از انعقاد دو قرارداد با مسئولان مناطق آزاد قزاقستان و روسیه خبر داد و گفت: سیاست ما تعامل با 4 کشور حاشیه دریای خزر از جمله روسیه، قزاقستان، آذربایجان و ترکمنستان است.

وی با تاکید بر افزایش صادرات از منطقه آزاد انزلی گفت: در حالی که میزان صادرات کالاهای تولیدی منطقه آزاد انزلی در سال 92 دو میلیون دلار بود توانستیم در 11 ماه سال 94 این عدد را به 40 میلیون دلار برسانیم.

وی با بیان اینکه در 11 ماهه سال جاری هزینه‌های عمرانی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 57 درصد رشدداشته گفت: تا پایان سال جاری چیزی حدود 100 میلیارد تومان در پروژه‌های عمرانی سرمایه‌گذاری می‌کنیم و بیش از 80 درصد در آمدهای منطقه آزاد انزلی صرف اجرای پروژه‌های عمرانی می‌شود.

مدیرعامل منطقه آزاد انزلی همچنین با اشاره به رشد سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی در این منطقه گفت: در 11 ماه سال جاری هزار و 89 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این منطقه انجام شده که نسبت به سال رشد 62 درصدی داشته است همچنین تعداد مجوزهای سرمایه گذاری به هزار و 125 فقره رسیده که این آمار هم نسبت به سال گذشته رشد 64 درصدی را تجربه کرده است.

مسرور با بیان اینکه میزان واردات به کشور از مسیر منطقه آزاد انزلی در 11 ماه سال جاری 689 میلیون دلار بوده است گفت: واردات از انزلی نسبت به سال گذشته 38 درصد کاهش داشته است. همچنین صادرات محصولات مختلف از نقاط مختلف کشور از مسیر انزلی 121 میلیون دلار بوده است.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه میزان واردات خودرو در سال جاری چقدر بوده است گفت: رویکرد ما واردات خودرو نیست و از ابتدای تاسیس این منطقه یعنی در طول 4 سال 7هزار خودرو وارد شده است که از این تعداد 6هزار و 800 خودرو پلاک شده است.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا مبنی براینکه آیا مذاکراتی برای تاسیس بانک خارجی در منطقه آزاد انزلی داشته‌اید گفت: به طور قطع برای انجام سرمایه‌گذاری وجذب سرمایه‌گذاری خارجی در منطقه نیاز به بانک خارجی داریم که در این مدت با یک بانک ترکیه‌ای و یک بانک اروپایی برای مذاکراتی داشته‌ایم و البته مذاکرات برای تاسیس بانک خارجی در ایران با کشورهای خارجی ادامه دارد.

مدیر عامل منطقه آزاد انزلی با اشاره به افزایش جذب گردشگر در این منطقه گفت: تعداد گردشگران ورودی به منطقه در فاز تجارت و گردشگری چیزی حدود دو میلیون و 183 نفر بوده که نسبت به سال گذشته 18 درصد رشد داشته است.

کد خبر : ۳۵۴۸۶۴