خبرگزاری کار ایران

برای نخستین بار در ایران انجام شد

اجرای پیچیده‌ترین عملیات مهار چاههای دریایی در فاز ١٣ پارس جنوبی

چاه شماره ٥ سکوی A فاز ١٣ پارس جنوبی که در تصادف با شناور ٥٠ هزار تنی سنگاپوری دچار خسارتهای شدید شده بود در عملیاتی بسیار پیچیده و منحصر به فرد مهار شد.

به گزارش ایلنا، پیام معتمد، مجری طرح توسعه فاز ١٣ پارس جنوبی با اعلام این خبر گفت: سکوی ١٣A که دوم فروردین ماه ١٣٩٤ بر اثر برخورد یک شناور تانکر دچار آسیب دیدگی جدی شده بود، با تشکیل کمیته بحران در همان ساعات اولیه حادثه وارد فاز اقدام اصلاحی شد.

معتمد افزود: در ابتدا به دلیل وجود یک چاه فعال در مجموع چاههای حفاری شده این موقعیت لازم بود ضمن اطلاع از وضع نشتی احتمالی آن، چاه یاد شده مهار شود که با تأیید نبود نشتی و خطرهای احتمالی ناشی از آن بواسطه وجود گاز ترش، با انجام غواصی‌های ابتدایی، میزان خسارتهای تخمین و از وضع سازه و چاههای آن در زیر آب اطلاعات اولیه کسب شد.

وی عنوان کرد: به سبب وجود جنبه‌های مختلف ایمنی، فنی و عملیاتی، حقوقی و نیز بیمه‌ای موضوع از طریق طرح و کنسرسیوم پیمانکاران با تشکیل کمیته‌های مختلف به صورت جداگانه پیگیری و به دلیل اولویت ایمنی نسبت به دیگر موارد، با محوریت آن اجرا شد.

مجری طرح توسعه فاز ١٣، پایش اولیه منطقه آسیب دیده در روز پس از حادثه و حصول اطمینان از عدم نشت گاز و میعانات در دریا، انجام فعالیتهای متعدد غواصی و مشاهده‌ای و تصویربرداری از محل حادثه و انجام دو مرحله اسکن سه بعدی با استفاده از آخرین فناوریهای روز دنیا در شرایط تحریم به منظور شناخت جامع عارضه و ثبت مختصات سازه تخریب شده را از جمله اقدامات پایه‌ای در راستای مدیریت و ساماندهی منطقه حادثه دیده ذکر کرد.

معتمد ادامه داد: در این راستا با انجام فراخوان و برگزاری جلسات متعدد فنی و اخذ نظرات صاحبنظران در مورد نحوه ایمن سازی تنها چاه زنده این موقعیت اقدام شد.

وی گفت: تدوین و نهایی‌سازی دستور عمل ایمن سازی چاه و اخذ تأیید از مجاری ذیربط و شرکت ارائه دهنده خدمات بیمه شناور، انجام مطالعه جامع ارزیابی و مدیریت ریسک عملیات بازیابی چاه، انجام مانورهای متعدد به منظور شبیه‌سازی فرایندهای واقعی در دریا و تأمین منابع مالی مورد نیاز به صورت علی الحساب برای شروع عملیات مهار و بازسازی از سوی شرکت ملی نفت ایران نیز پیرامون مدیریت این بخش صورت گرفت.

مجری طرح توسعه فاز ١٣ تصریح کرد: براین اساس شرکت پتروپایدار ایرانیان به عنوان مدیریت کنسرسیوم فاز ١٣، با حمایت کامل و واگذاری کار به پیمانکار حفاری طرح «شرکت پتروگوهر فراساحل کیش» مسئولیت برنامه‌ریزی، هماهنگی با سرویسهای حفاری، اجاره شناورهای لازم و تأمین متریال مورد نیاز کار را به این پیمانکار ایرانی سپرد.

وی گفت: پیمانکار حفاری طرح فاز ١٣ نیز در اجرای این عملیات سخت و پیچیده افزون بر بکارگیری توان دیگر شرکتهای داخلی نسبت به تأمین و تجهیز خود و سایر پیمانکاران حاضر در عملیات مطابق با یک برنامه ریزی دقیق اقدام کرد.

معتمد با بیان این‌که همه این فعالیتها با هدایت و رهبری مدیریت فاز ١٣، مدیریت مهندسی نفت و گاز و مدیریت HSE صورت پذیرفت، افزود: این عملیات طی دو بازه زمانی یک هفته‌ای با وجود شرایط بسیار بد جوی اسفندماه در خلیج فارس، سرانجام به مهار موفقیت آمیز چاه شماره پنج منجر شد.

معتمد با اشاره به این که این عملیات برای نخستین بار در ایران و خاورمیانه صورت گرفته و از معدود عملیاتهای مشابه انجام شده در سطح جهان بوده، اظهارکرد: خاص بودن این عملیات بدلیل برقراری اتصالات پر فشار سطحی و زیرسطحی، تست کامل تجهیزات سرچاهی، بازیابی شیر ایمنی با ابزار هیدرولیک فشار بالا، تزریق گل حفاری و سیمان در عمق بیش از چهل متری زیر آب از طریق کریسمس تری و انجام کار در شرایط بسیار نامساعد جوی است.

مجری طرح توسعه فاز ١٣ در پایان با اشاره به پیگیری ویژه طرح و کنسرسیوم در فعال سازی مجدد این موقعیت اعلام کرد که تا حداکثر یکماه دیگر عملیات آوار برداری پایه سکوی ١٣A در دریا آغاز و تا قبل از شروع زمستان ١٣٩٥ پایه سکوی جدید که هم اکنون در بوشهر مقدمات ساخت آن فراهم شده در محل نصب خواهد شد.

به گزارش شرکت نفت وگاز پارس، هدف از طرح توسعه فاز ١٣ پارس‌جنوبی تولید روزانه ٥٠میلیون مترمکعب گاز طبیعی شیرین شده، ٧٥ هزار بشکه میعانات گازی، ٤٠٠ تن گوگرد و سالانه ١,١میلیون تن گاز مایع و یک میلیون تن گاز اتان به منظور تامین خوراک صنایع پتروشیمی است.این پروژه ملی با همکاری کنسرسیومی از شرکتهای پترو پایدار ایرانیان، مپنا و صدرا به صورت EPC در دست احداث می باشد.

 

کد خبر : ۳۵۵۲۹۶