خبرگزاری کار ایران

سازمان امور اراضی اعلام کرد:

مردم ساخت‌وسازهای غیرمجاز نوروزی را به 131 گزارش دهند

سازمان امور اراضی کشور درباره تبلیغات افراد سودجو برای خرید و فروش زمین‌های خارج از محدوده شهر و روستا و ساخت و ساز ویلا و مسکن در مزارع و باغ‌ها هشدار داد و اعلام کرد که مردم می‌توانند با مشاهده تخریب و تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی مراتب را از طریق تماس با سامانه ارتباط مردمی حفاظت اراضی کشاورزی به شماره تلفن 131 گزارش دهند.

به گزارش ایلنا،در آستانه تعطیلات نوروزی سازمان امور اراضی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: براساس قانون هرگونه تغییر کاربری اراضی کشاورزی و ساخت و ساز در مزارع و باغ‌ها بدون مجوز سازمان جهاد کشاورزی ممنوع است و با متخلفان، طبق قانون برخورد خواهد شد.

در این اطلاعیه ضمن تبریک سال نو خطاب به مردم ایران آمده است: «حفظ اراضی کشاورزی از جمله مزارع و باغ‌ها در سرتاسر ایران اسلامی به عنوان بستر تامین امنیت غذایی جامعه و بخشی از محیط زیست کشور یک وظیفه همگانی است و براساس آموزه‌های دینی، فرهنگ ایرانی اسلامی و قوانین کشوری هرگونه تخریب و نابودی زمین‌های کشاورزی امری ناپسند و خلاف قانون بوده و به فرموده مقام معظم رهبری تخریب و تغییر کاربری این عرصه‌ها خسارتی غیر قابل جبران و خلاف مصالح کشور است.

در اجرای این ماموریت مهم سازمان امور اراضی کشور صیانت از زمین‌های کشاورزی را به عنوان یک رسالت دینی، فرهنگی و قانونی وظیفه خود دانسته و با مشارکت تمامی شهروندان بر آن است تا در راستای حفظ منابع پایه و تامین امنیت غذایی جامعه از زمین‌های زراعی و باغ‌های سراسر کشور محافظت نماید.»

در ادامه این اطلاعیه نوروزی، سازمان امور اراضی تاکید کرد: با توجه به افزایش فعالیت دلالان و تبلیغات گسترده سودجویان در زمینه خرید و فروش زمین برای ویلاسازی و افزایش ساخت و ساز و تغییر کاربری اراضی به‌ویژه در ایام نوروز، لازم است مردم ضمن حفظ هوشیاری به موارد و هشدارهای ذیل توجه کنند:

1. بر اساس قانون، هرگونه تغییر کاربری و تفکیک اراضی کشاورزی، ساخت و ساز و دیوارکشی در مزارع و باغ‌ها بدون اخذ مجوز سازمان جهاد کشاورزی ممنوع است و علاوه بر قلع و قمع بناهای احداثی با متخلفان طبق قانون برخورد خواهد شد.

2. بی‌شک مشارکت و نظارت عمومی مردم بهترین و موثرترین راه برای حفاظت از سرمایه‌های ملی کشور است بنابراین شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخریب و تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی مراتب را از طریق تماس با سامانه ارتباط مردمی حفاظت اراضی کشاورزی (تلفن131) و یا مراجعه به واحدهای کشیک مستقر در مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و مدیریت‌های امور اراضی استان اطلاع دهند.

3. گشت‌های حفاظت اراضی کشاورزی در ایام تعطیلات نوروز با گشت زنی مستمر و حضور فعال در عرصه‌های کشاورزی و نیز دریافت گزارش‌های متعدد توسط سامانه 131 مزارع و باغ‌ها را رصد کرده و با هرگونه ساخت و ساز غیر مجاز و اقدام به تغییرکاربری و تخریب برخورد خواهد کرد.

4. صدور مجوز یا پروانه ساخت و ساز در اراضی کشاورزی توسط شهرداران، بخشداران، دهیاران و شوراهای اسلامی شهر و روستا و واگذاری خدمات زیربنایی مانند آب، برق، گاز و تلفن بدون اخذ مجوز از سازمان جهاد کشاورزی استان ممنوع است و افراد و دستگاه‌های متخلف طبق قانون به محاکم قضایی معرفی خواهند شد. بدیهی است هرگونه گواهی‌ احداث بنا یا دیوار کشی در اراضی زراعی و باغی توسط شورای اسلامی محل یا سایر دستگاه‌ها نیز هیچ گونه وجاهت قانونی ندارد.

5. تغییر کاربری و تبدیل اراضی زراعی، باغی و اراضی بایر دارای سابقه کشت و کار واقع در حریم شهرها و خارج از آن نیز ممنوع است و متخلفان پس از معرفی به محاکم قضایی به پرداخت جزای نقدی و قلع و قمع بنا و مستحدثات و اعاده زمین به وضع اولیه محکوم خواهند شد.

6. از عموم مردم به‌ویژه روستاییان و کشاورزان سختکوش درخواست می‌شود اگر قصد احداث بنا یا دیوار کشی اراضی زارعی و باغی خود را دارند، حتما قبل از هرگونه اقدامی، از طریق تماس با سامانه ارتباط مردمی حفاظت اراضی کشاورزی (131)، مراجعه به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان یا مدیریت امور اراضی استان از خدمات مشاوره‌ای لازم استفاده نموده و برای دریافت مجوز اقدام کنند.»

 

کد خبر : ۳۵۵۳۴۳