خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران اعلام کرد:

سه برابر شدن آمار انسداد چاه‌های غیرمجاز استان تهران در سال 94

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: با اجرای طرح احیا و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی عملیات انسداد چاه‌های غیرمجاز در مقایسه با سال‌های گذشته سه برابر شده است.

به‎گزارش ایلنا، خسرو ارتقایی در آستانه سال 95 با اشاره به فعالیت های شاخص این شرکت در سال 94 اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های صورت گرفته در سال 94 مصوبات شورای عالی امنیت ملی برای جلوگیری از آلودگی آب شرب تهران بود که پس از چندین سال یعنی خشکسالی های سال 78، دوباره با پیگیری هایی که از سوی شرکت آب منطقه ای تهران انجام شد، در دستور کار شورا قرار گرفت و با اصلاحاتی مورد تصویب و در نهایت ابلاغ شد.

ارتقایی با بیان اینکه ساختمان سد کوچری با وجود نامناسب بودن اعتبارات و عدم تزریق بودجه تقریبا رو به اتمام است، گفت: با وجود اینکه تا هم اکنون نیز از بودجه خبری نیست اما ساختمان سد کوچری رو به اتمام است و در حال آبگیری است.

او ادامه داد: در مخزن این سد هم اکنون 10 میلیون مترمکعب آب ذخیره شده است که پس از پر شدن مخزن سد گلپایگان سرریز های آن هم به کوچری وارد خواهد شد و این سد می تواند تا 100 میلیون مترمکعب آب را در خود ذخیره سازی نماید.

ارتقایی اضافه کرد: اجرای ساختمان سد کوچری در واقع اجرای مدیریت بی پولی است چراکه در شرایطی که هیچ اعتباری به این طرح داده نشده و تا هم اکنون نیز حتی اختصاص های مصوب داده نشده است اما اجرای این طرح متوقف نشد و حتی کار رو به اتمام است.

 

وی از نهایی شدن تهیه مدل مالی طرح انتقال آب لار به کلان در سال 94 نیز خبر داد گفت: مطالعات و اقدامات اولیه تهیه مدل مالی این طرح نهایی شده که برای تصویب به شرکت آب و فاضلاب کشور ارسال شده است که در صورت تایید این شرکت، در سال 95 عملیات اجرایی طرح انتقال آب لار به کلان و جلوگیری از فرار آب این سد انجام خواهد شد.

وی همچنین تصریح کرد: بیومانیتورینگ و پایش کیفی آب با استفاده از موجودات زنده یا ماهی های خاص این روش، در سال 94 توسط شرکت آب منطقه ای تهران برای نخستین بار در سطح کشور به اجرا درآمد که در محل سد لتیان مستقر شده است اما نمونه گیری منظمی از سطح رودخانه های تامین کننده آب شرب تهران انجام شده و جهت بررسی و پایش به این ایستگاه بیومانیتورینگ ارسال می شود که مراحل پایش ویژه ای دارد که به صورت مستمر در حال انجام می باشد.

 ارتقایی اما یکی از مهم ترین و شاخص ترین فعالیت های شرکت آب منطقه ای تهران در سال 94 را خیزش برای اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی آب های زیرزمینی استان تهران عنوان کرد و گفت: این شرکت خیزش و عظم جدی در سال 94 برای حفاظت از منابع آب زیرزمینی و اجرای طرح احیاءو تعادل بخشی داشت به گونه ای که آمار انسداد چاه‌های غیرمجازی که به طور متوسط در هر سال حدود 350 حلقه چاه بود با اجرای این طرح به هزار و 100 حلقه رسیده است که تقریبا سه برابر نسبت به سال های گذشته افزایش یافته است.

ارتقایی اختصاص 100 میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی برای اجرای خط دوم انتقال پساب به دشت ورامین را از دیگر کارهای شاخص آب منطقه ای تهران در سال 94 برشمرد و یادآور شد: کار بزرگی که در این زمینه اتفاق افتاد این بود که صندوق توسعه ملی به راحتی به طرح های عمرانی اعتبار و منابع مالی اختصاص نمی دهد اما ما برای نخستین بار در طرح های بازچرخانی آب و پساب توانستیم از این صندوق تخصیص دریافت نماییم. البته پیش از این برای مباحث آب شرین کن ها صندوق منابعی را در اختیار گذاشته بود اما در زمینه بازچرخانی این اتفاق برای نخستین بار رقم خورد.

وی در ادامه به مهم ترین برنامه های شرکت آب منطقه ای تهران در سال 95 اشاره و اظهار کرد: علاوه بر اجرای عملیات جلوگیری از فرار آب از سد لار که با طرح انتقال آب لار به کلان صورت خواهد گرفت، بهره برداری از فاز نخست تصفیه خانه ششم تهران از برنامه های شاخص ما در سال آینده است که در صورت اختصاص 70 میلیارد تومان که از مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان تهران بوده، اجرایی خواهد شد.

ارتقایی ادامه اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی آب های زیرزمینی استان تهران در سال 95 را از دیگر برنامه های مهم شرکت آب منطقه ای تهران عنوان کرد و افزود: علاوه بر این طرح، عملیات اجرایی طرح ساماندهی آب های جنوب تهران با استفاده از روشBOT و با سرمایه گذاری بخش خصوصی آغاز خواهد شد که یکی از طرح های مهم آبی در استان تهران است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران ایام نوروز را زمان استراحت برای بسیاری از سازمان ها و شرکت ها عنوان کرد و گفت: این شرکت اما با توجه به موقعیت حساس خود در استان تهران تدابیر و برنامه های ویژه ای برای ایام نوروز تدارک دیده است که از جمله آن آغاز عملیات تعمیرات و بازسازی تاسیسات خط انتقال آب طالقان به کرج به طول 70 کیلومتر است که پس از دو تا سه سال که با توجه به اهمیت خط انتقال و ضروت تامین آب شرب این عملیات انجام نشده بود، از روز چهارشنبه 26 اسفندماه 94 به مدت 20 روز و تا پایان ایام تعطیلات نوروز عملیات اجرایی آن، انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: این برنامه با توجه به سفرهای نوروزی و کاهش مصرف آب شرب برنامه ریزی شده است که همکاران ما با توجه به اهمیت طرح، بدون تعطیلی این امر را اجرا خواهند کرد.

ارتقایی در پایان یادآور شد: مدیریت بحران همانند سایر دستگاه ها در شرکت آب منطقه ای تهران نیز جهت بررسی مسائل سیلاب و حوادث ناشی از سیل فعال خواهد بود که این امر به دلیل بارش های فصل بهار و وقوع سیلاب در رودخانه‌ها و مسیل های سطح استان ضروری است.

 

کد خبر : ۳۵۶۵۵۵