خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز تحقیق و توسعه شرکت عقاب افشان:

عقاب‌افشان به هیچ وجه در محصولات خود کپی‌برداری نمی‌کند

asdasd
کد خبر : ۳۵۷۱۰۵

متأسفانه عدم باور مردم‌مان به صنعت کشور خسارات زیادی را به پیکر صنعت داخلی وارد کرده است.

رئیس مرکز تحقیق و توسعه شرکت عقاب افشان گفت: این شرکت به هیچ عنوان در محصولات خود کپی‌برداری نمی‌کند و روند طراحی و ساخت محصول را به صورت کامل انجام می‌دهد.

مهندس حسین قدس در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به نامگذاری امسال به نام سال "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" از سوی مقام معظم رهبری افزود: متأسفانه عدم باور مردم‌مان به صنعت کشور خسارات زیادی را به پیکر صنعت داخلی وارد کرده است. این تفکر که هر کالا و طراحی خارج از ایران بهتر از طراحی و ساخت ایران است، تولیدکنندگان داخلی را به واردکننده و یا سازنده برندهای گاها تقلبی خارجی تبدیل کرده است که رفع این مشکل یک عزم دوطرفه را می‌طلبد.

مشروح گفت‌وگوی ایلنا با رئیس مرکز تحقیق و توسعه شرکت عقاب افشان در ذیل آمده است:

 

یکی از مهمترین بخش‌های هر مجموعه تولیدی، واحد «تحقیق و توسعه» است. لطفاً بفرمایید که این واحد در شرکت عقاب افشان چه وظایفی را بر عهده دارد و چه نتیجه‌ای از تلاش‌های صورت گرفته در واحد تحقیق و توسعه حاصل می‌شود؟

واحد تحقیق و توسعه در شرکت عقاب افشان مسؤولیت طراحی و ساخت محصول جدید را مطابق با کلیه استانداردهای اجباری، الزامات شرکت اسکانیا و خواسته‌های مشتری و مدیران سازمان بر عهده دارد. محصولاتی که توسط این واحد طراحی و ساخته شده‌اند، اتوبوس‌های دُرسا، آرین، مارال تیپ 2، پارسا، اتوبوس سه محور فرودگاهی، اتوبوس آمبولانس، اتوبوس انتقال خون و همچنین اتوبوس پارسیَن هستند. پارسیَن جدیدترین محصول طراحی شده توسط این بخش بوده که از آن رونمایی شده است.

 

چقدر در صنعت خودروسازی ایران به موضوع تحقیق و توسعه بها داده شده است و آیا ما در کشورمان واحدهای تحقیق و توسعه به‌روز و کارآمدی داریم؟

با توجه به اینکه صنعت خودرو ایران تا حدی وابسته به دولت است و بخش خصوصی فعالیت زیادی در این زمینه ندارد، موضوع تحقیق و توسعه خیلی به‌روز و همگام با صنعت خودروسازی جهان نیست. اما این مبحث در شرکت‌های خصوصی بسیار متفاوت است، چراکه با توجه به افزایش سطح آگاهی عمومی و دسترسی سریع مردم به اخبار صنعت خودرو، سطح توقع مشتری نیز افزایش می‌یابد، در نتیجه این‌گونه شرکت‌ها برای حفظ و ارتقای سهم خود در بازار و صادرات محصولات خود ملزم به ایجاد واحد تحقیق و توسعه پویا هستند. این نیازمندی در کشور ما با ورود خودروهای جدید و روز دنیا پررنگ‌تر از گذشته شده است.

 

برای طراحی اتوبوسی که قرار است در جاده‌های ایران تردد داشته باشد، چه مواردی را مدنظر قرار می‌دهید؟

از مهمترین مواردی که در طراحی خودرو باید مدنظر باشد، علاوه بر رعایت استانداردهای ملی و الزامات شرکت مادر، رعایت ایمنی همگام با رفع نیازهای مشتریان است. هر یک از این موارد، از اصلی‌ترین ورودی‌های طراحی خودرو به شمار می‌رود.

 

چقدر خلاقیت فردی در حرفه و تخصص شما تأثیر مثبت و مستقیم دارد؟

مسلماً هر طرحی، خلاقیت و نوآوری را در دل خود جای می‌دهد. با توجه به اینکه شرکت عقاب افشان به هیچ عنوان در محصولات خود کپی‌برداری نمی‌کند و روند طراحی و ساخت محصول را به صورت کامل انجام می‌دهد، خلاقیت‌های فردی نقش بسزایی در خلق محصولاتش دارد که چنین نوآوری‌هایی به کمک تیمی متشکل از مهندسان جوان و استادکاران ماهر و باتجربه محقق می‌شود.

 

خیلی‌ها فکر می‌کنند اگر سازه یک خودرو طراحی خارجی داشته باشد، محصولی با کیفیت‌تر است. آیا این حرف درست است و اساساً چرا چنین ذهنیتی در بین عموم مردم ما وجود دارد؟

متأسفانه عدم باور مردم‌مان به صنعت کشور خسارات زیادی را به پیکر صنعت داخلی وارد کرده است. این تفکر که هر کالا و طراحی خارج از ایران بهتر از طراحی و ساخت ایران است، تولیدکنندگان داخلی را به واردکننده و یا سازنده برندهای گاهاً تقلبی خارجی تبدیل کرده است که رفع این مشکل یک عزم دوطرفه را می‌طلبد. تولیدکننده باید به‌روزتر و باکیفیت‌تر تولید کند و در عین حال مصرف‌کننده نیز باید به تولید داخل اعتماد داشته باشد. در رابطه با سازه اتوبوس نیز به همین صورت است. صنعت اتاق‌سازی در کشور ما صنعت قدیمی و باسابقه‌ای به شمار می‌رود و استادکاران و صنعتگران بسیار ماهر و باتجربه‌ای در این حرفه فعالیت داشته‌اند. به اعتقاد بنده در صورتی که مهندسان بادانش در کنار استادکاران باتجربه و ماهر قرار گیرند و در واقع پیوند بین صنعت و دانشگاه را شکل دهند، امکان رقابت با هرگونه تولید خارجی فراهم می‌آید.

 

چقدر واحد شما در مجموعه عقاب افشان برای طراحی و توسعه محصولات این شرکت به سلیقه و نظر مشتری توجه دارد؟ آیا فکر می‌کنید عموم مشتری‌ها از کیفیت طراحی اتوبوس‌ها رضایت دارند؟

همان گونه که اشاره شد، یکی از مهمترین ورودی‌های طراحی در شرکت عقاب افشان برطرف کردن نیازهای مشتریان و ارتقای سطح رضایتمندی مشتری است که این امر به روش‌های مختلف از جمله مصاحبه، پرسشنامه، تماس تلفنی و بازدیدهای میدانی تحقق می‌یابد و در نهایت با استفاده از روش‌های علمی از جمله روش QFD نیازها شناسایی، رتبه‌بندی و به شاخص‌های فنی تبدیل و در طراحی محصول لحاظ می‌شود. اتفاقاً این توجه و دقت به نیاز مشتری موجب شده اتوبوس‌های اسکانیا در آخرین نظرسنجی صورت گرفته، از نگاه مالکان، رانندگان و مسافران در بین بهترین‌ها قرار گیرد.

 

نحوه همکاری واحد تحقیق و توسعه شرکت عقاب افشان با اسکانیای سوئد چگونه است؟

ارتباط واحد تحقیق و توسعه با شرکت اسکانیای سوئد تقریباً به صورت دائم و مستمر است؛ بدین صورت که روزانه کارشناسان این واحد با کارشناسان اسکانیا تبادل اطلاعات می‌کنند و در هر یک از مراحل طراحی، موارد و مشکلات را بررسی و لحاظ می‌کنند تا محصول تولید شده با تمامی الزامات شرکت اسکانیا مطابقت داشته باشد.

 

بدون تعصب چه نمره‌ای به اتوبوس‌های اسکانیای تولید شرکت عقاب افشان می‌دهید؟

شاید به دلیل احساس شخصی خود بهترین نمره طراحی را به اتوبوس‌های اسکانیا بدهم ولی به اعتقاد من مشتریان در کنار مهندسان و متخصصان بیرون از مجموعه باید نظر بدهند. عقیده دارم باید با تلاش بیشتر و بهره‌گیری از تفکرات نوین، بهترین بمانیم تا بتوانیم در عرصه جهانی حضور پررنگی داشته باشیم.

 

چقدر دانش فنی واحد تحقیق و توسعه شرکت عقاب افشان به‌روز است؟ فرایند به‌روزرسانی دانش فنی این واحد چگونه است؟

واحد تحقیق و توسعه شرکت عقاب افشان متشکل از دانش‌آموختگان ممتاز دانشگاهی کشور است که این امر خود موجب شده دانش سازمان به‌روز باشد. خوشبختانه از قسمت تحقیق این واحد، چندین مقاله در نشریات معتبر بین‌المللی چاپ شده و حتی چندین پروژه، ثبت اختراع شده یا در حال ثبت است. بی‌شک این پویایی، نتیجه همگام بودن با شرکت‌های بزرگ اتاق‌سازی جهان و ارتباط مستحکم صنعت و دانشگاه است.

 

سؤالی که همیشه برای بسیاری از خریداران خودروها مطرح می‌شود، این است که چه لزومی دارد اتوبوس‌های یک برند، طراحی‌های متفاوتی در کشورهای مختلف داشته باشند؟ مثلاً چرا شرکت عقاب افشان عیناً از طراحی‌های همان شرکت اسکانیای سوئد استفاده نمی‌کند؟

سؤال خوبی پرسیدید. شرکت اسکانیا در هیچ نقطه‌ای از جهان به صورت مستقیم کار اتاق‌سازی انجام نمی‌دهد بلکه به کمک شرکت‌هایی از قبیل عقاب افشان در کشورهای مختلف اتوبوس‌های خود را تولید می‌کند. البته اسکانیا در این امر نظارت و همکاری لازم را برای انتقال دانش و تجهیزات به شرکت‌های مورد نظر دارد. با توجه به الزامات و دستورالعمل‌های اسکانیا، برخی ویژگی‌ها در تمامی اتوبوس‌های این شرکت همسان است و بقیه موارد با توجه به فرهنگ، اقلیم، امکانات و ... آن کشور ایجاد می‌شود و تحت نظارت آن شرکت قرار می‌گیرد. به همین دلیل است که طراحی‌های متفاوتی از برند اسکانیا در دنیا وجود دارد.

 

چقدر برای شرکت عقاب افشان مهم است که اتوبوس‌های به‌روز با طراحی‌های نوین داشته باشد و روانه بازار کند؟

با توجه به اینکه عقاب افشان بزرگترین شرکت خصوصی تولیدکننده اتوبوس در ایران است و یکی از مهمترین شرکای تجاری اسکانیا محسوب می‌شود و سهم زیادی از بازار اتوبوس ایران را در اختیار دارد، وظیفه سنگینی را بر دوش خود احساس می‌کند. این موضوع ما را ملزم به رعایت استانداردهای روز دنیا و همچنین ارتقای سطح رضایتمندی مشتریان‌مان می‌کند که نمونه آن تولید اتوبوس پارسیَن، به عنوان پاک‌ترین خودرو دیزلی خاورمیانه است.

انتهای پیام

عقاب‌افشان به هیچ وجه در محصولات خود کپی‌برداری نمی‌کند

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز