خبرگزاری کار ایران

شرکت آب منطقه‌ای تهران هشدار داد:

احتمال وقوع سیلاب در رودخانه‌های استان تهران

مدیر دفتر حفاظت و مهندسی رودخانه‌های شرکت آب منطقه‌ای تهران در پی بارش‌های بهاری نسبت به احتمال وقوع سیلاب‌های شدید و مخرب در رودخانه‌ها و مسیل های استان تهران هشدار داد.

به گزارش ایلنا، "حسین زنگویی" با اعلام هشدار نسبت به احتمال وقع سیلاب‌های مخرب در رودخانه‌ها و مسیل‌های استان تهران گفت: با توجه به فرارسیدن فصل بارش و سیلاب و با توجه به هشدارهای سازمان هواشناسی احتمال وقوع سیلاب‌های مخرب در حوضه‌های آبریز استان تهران به ویژه رودخانه‌های کن، امام‌زاده داوود، حوضه‌های شمالی استان شامل دربند، گلاب دره و فرحزاد، حوضه های شرقی شامل رودخانه‌های جاجرود، شمیرانات، پاکدشت و دماوند دور از انتظار نیست.

زنگویی در ادامه تاکید کرد: بنابراین از تمامی شهروندان و گردشگران نوروزی تقاضا داریم تا جدا توصیه ها و هشدارهای سازمان هواشناسی را برای پیش‌بینی رگبار، آب‌گرفتگی و سیل را جدی گرفته و پیش از سفرها به گزارش‌های هواشناسی که از طریق رسانه ملی و رادیو و سایت‌های مختلف هواشناسی استان اعلام می‌شود توجه کنند و بر این اساس، برنامه‌ریزی لازم را انجام دهند.

وی با بیان اینکه بستر رودخانه‌ها به هیچ عنوان محل مناسبی برای استقرار و اسکان مسافران و گردشگران و همچنین محل مناسبی برای تفرج  و اطراق شهروندان نیست، توصیه کرد: به هنگام بارندگی و سیل در کوتاهترین زمان ممکن به ارتفاعات پناه برده چراکه زیر پل ها و در مسیر رودخانه و مسیل ها به هیچ وجه محل مناسبی برای فرار  از  بارندگی و سیلاب نیست.

زنگویی ادامه داد: با توجه به اینکه سیلاب ممکن است در یک لحظه، تغییر مسیر دهد و با موج خود، افراد و یا حتی خودرو گرداشگران را با خود ببرد، بنابراین لازم است تا شهروندان و گردشگران به ویژه در زمان بارندگی حداکثر فاصله را از مسیر رودخانه ها حفظ نمایند.

مدیر دفتر حفاظت و مهندسی رودخانه های شرکت آب منطقه ای تهران در ادامه توصیه ها و هشدارهای این شرکت در خصوص وقوع سیلاب در رودخانه های استان تهران گفت: گردشگران باید از پارک خودرو در بستر رودخانه و توقف در محدوده رودخانه به منظور تفریح و صرف غذا و غیره جدا خودداری نمایند. به ویژه اینکه سیلاب همراه با گل و لای می تواند قدرت تخریبی آن را به شدت افزایش می دهد و جان و مال انسان ها را در معرض تهدید جدی قرار دهد.

وی یکی از اشتباهات رایج در نادیده گرفتن هشدارهای سیل را آفتابی بودن منطقه گردشگران در پایین دست رودخانه ها عنوان کرد و یادآور شد: ممکن است هوا در محدوده بستر رودخانه آفتابی و صاف باشد اما در بالادست رودخانه بارندگی شدید صورت گرفته و سیلاب مخربی در راه باشد به همین دلیل هم وطنان باید توجه ویژه ای در این ایام به هشدارهای مختلف بدهند.

وی با تاکید بر اینکه مردم به تابلوهای هشدار سیل و بستر رودخانه‌ها توجه کنند، توصیه دیگری نیز به گردشگران کرد و افزود: به محض ملاحظه اولین جریان رودخانه، حاوی شاخ و برگ درختان و گیاهان در بستر خشک رودخانه و گل آلوده شدن آن، گردشگران باید سریعا از رودخانه فاصله بگیرند چراکه سیلاب با سرعت و قدرت زیادی جریان می یابد و این رویدادها اولین علائم آن محسوب می شوند.

زنگویی در بخش دیگری از سخنان خود به افرادی که در حریم و بستر رودخانه‌ها ساخت و ساز می کنند نیز هشدار داد: هر گونه ساخت و ساز در بستر رودخانه ها ممنوع است و ایجاد سازه‌هایی نظیر پل و زیرگذر بر روی رودخانه‌ها می‌بایست با رعایت شرایط فنی و هماهنگی با شرکت آب منطقه ای تهران انجام  شده تا در صورت احداث، با عبور ایمن سیلاب همراه باشد.

وی در پایان یادآور شد: مردم بهترین ضابطین و حافظ منابع آب هستند، به همین دلیل تقاضا داریم در صورت مشاهده محل های حادثه خیز و یا حادثه ساز، موضوع را در مسیرهای خارج از شهر به راهداری و در داخل شهر به سامانه 137 اطلاع دهند.

 

کد خبر : ۳۵۷۴۰۹