خبرگزاری کار ایران

تجارت الکترونیکی، نمود واقعی شعار "اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل"

یک کارشناس حوزه ارتباطات و تجارت الکترونیک گفت: زمان آن فرارسیده که نگاه جدی‌تری به مقوله تجارت الکترونیکی داشته باشیم تا برای هم‌گامی با دنیا قدم‌های محکم تری در این زمینه برداشته شود.

صابر احمدیان-کارشناس حوزه ارتباطات و تجارت الکترونیک-در گفتگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به شرایط به وجود آمده در کشور و شعار اقتصادی سال 95 بیان داشت:توافق ایران و قدرتهای جهانی در برنامه هسته ای تحت عنوان برجام و رفع تحریم های ظالمانه-که به مدت طولانی گریبان گیر اقتصاد کشور بود- یکی از مهمترین اتفاقات سال 94 بوده است، در طول مدت تحریم، بخش های مختلف اقتصاد کشور صدمه دید و همین امر موجب شد که اقتصاد در کشور رونقی نداشته باشد،در این مدت فعالان عرصه اقتصاد برای جلوگیری از تاثیر هر چه بیشتر این تحریم‌ها، اقتصاد مقاومتی را سرلوحه کار و به عنوان نقشه راه خود قرار دادند. در این برهه زمانی، فعالیت ها به سمت مصرف کمتر، صرفه جویی و بازده هر چه بالاتر سوق پیدا کرده که معنای اصلی اقتصاد مقاومتی است.

او افزود:طبق رهنمودهای مقام معظم رهبری، سال 95با شعار " اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل" نامگذاری شده است،با توجه به برجام و فرصت های بوجود آمده پس از آن ، "بکارگیری اقتصاد مقاومتی و در کنار آن اقدام برای استفاده از تمام پتانسیل های موجود و همچنین عمل به وعده های داده شده" ، رمز موفقیت و ایجاد پویایی در صنعت و اقتصاد کشور بوده و علاج و راه موثر برای خروج از رکود موجود است.

احمدیان تاکید کرد:بدیهی است روش های کهنه و سنتی تجارت دیگر جوابگو نیستند و برای تحقق هر چه سریعتر وعده ها و نمود آن در کشور و معیشت مردم، باید روند فعالیت های موجود بروزرسانی و تکنولوژی‌های روز دنیا در تمام عرصه ها بکار گرفته شود. فعالان کشور نیز باید خود را با اقتصاد جهان همگام نموده تا بتوانند واکنشی سریع تر، نسب ابراز تمایل همکاری‌های بین المللی داشته باشند و فرصت های بوجود آمده را از دست ندهند.

او افزود:امروزتجارت جهانی،بیش از گذشته به سمت تجارت الکترونیکی و غیرحضوری سوق پیدا کرده است و به عنوان یکی از بهترین و به صرفه ترین روش‌های تجارت شناخته می شود. این روش چهارچوب زمان و مکان را نادیده گرفته و محدودیت های تجارت سنتی را در نوردیده است. به همین سبب از "تجارت الکترونیکی و فروش اینترنتی محصولات و خدمات" با توجه به صرفه‌جویی های حاصل از آن، می توان به عنوان نمود واقعی "اقتصاد مقاومتی" یاد کرد.

احمدیان با تاکید بر اینکه تجارت الکترونیکی در ایران نیازمند حمایت است،گفت:تجارت الکترونیکی ریشه دار است، شرکت هایی نوآور (و البته محدود) در 15 سال گذشته در آن سرمایه گذاری کرده و فعالیت های بسیار خوبی را انجام داده اند. بعضی از این برند ها در عموم جامعه آشنا هستند و برخی در حوزه های تخصصی مورد وثوق هستند. حتی نمونه هایی در کشور وجود دارد که رکوردهای بی نظیری در زمینه حجم مبادلات و امنیت پرداخت های اینترنتی در کشور و در دنیا بوجود آورده است؛مثلا یک پرتال در حوزه خودرو در کشور است که در طول 7 سال فعالیت خود در صنعت خودرو توانسته سهم قابل توجهی از حجم مبادلات اینترنتی کل کشور را به تنهایی به انجام برساند.

او افزود:آمار خیره کننده این پرتال (بالغ بر 40 هزار میلیارد تومان) مبادلات مالی اینترنتی گواهی این ادعاست که کارهای بزرگ در بخش خصوصی قابل انجام است. این حجم مبادلات مالی اینترنتی (بیشتر از 16میلیارد دلار) در این پرتال معادل کل حجم تجارت الکترونیکی کشور برزیل در سال 2014 (به نقل از سایت eMarketer.com) است که نشان دهنده نگاه مثبت کشورهای دیگر به دستاوردهای بزرگ در حوزه تجارت الکترونیکی است.

این کارشناس حوزه ارتباطات و تجارت الکترونیک در پایان اظهار داشت: با توجه به تغییر شرایط، زمان آن فرا رسیده است که نگاه جدی تری به مقوله تجارت الکترونیکی داشته باشیم و برای هم‌گام شدن با دنیا قدم های محکم تری در این زمینه برداشته شود. با توجه به تاکید همیشگی و چندباره مقام معظم رهبری بر "اقتصاد مقاومتی"و مشخص شدن ضرورت این امر، تحقق آن نیازمند "اقدام و عمل" عاجل مسئولین و نهاد های مسئول است.

کد خبر : ۳۵۸۰۱۰