خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران:

چاه‌های غیر مجاز تهران مسدود نمی‌شود؛ ساماندهی می‌شوند/30 هزار حلقه چاه غیرمجاز در تهران

ارتقایی گفت: در شهر تهران نیز 10 هزار حلقه چاه غیرمجاز داریم که سیاست ما برای این چاه‌ها بستن نیست بلکه فقط قصد ساماندهی آنها را داریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، خسرو ارتقایی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران در نشست خبری در جمع خبرنگاران در تشریح وضعیت آب تهران با بیان اینکه طی دو سال گذشته در استان تهران شرایط خشکسالی را پشت سر گذاشتیم گفت: در پایان سال آبی با 30 درصد کاهش بارش در مهرماه 93 -94 مواجه بودیم اما از اول مهرماه سال 94 تا به امروز میزان بارندگی 195 میلی‌متر بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که میزان بارندگی 163 میلی‌متر بود شرایط مطلوب‌تری را داشتیم اما نسبت به درازمدت (48 سال پیش) که میزان بارندگی 212 میلی‌متر بود منفی بودیم.

وی با بیان اینکه در فصل بهار سال جاری میزان بارندگی بهتر از سال‌های گذشته بود و بخشی از کمبود بهمن و اسفندماه که زیر نرمال بود جبران شد افزود: این میزان بارندگی باتوجه به حجم مورد نیاز مطلوب بود به‌طوری که میزان بارندگی کرج، جاجرود و طالقان مناسب بود اما میزان بارندگی در فیروزکوه زیاد نبود.

ارتقایی با اشاره به آمار سدها به لحاظ حجمی اظهار داشت: در حال حاضر سد لتیان 164 میلیون مترمکعب، لار 35 میلیون مترمکعب، طالقان 254 میلیون مترمکعب و ماملو 123 میلیون مترمکعب آب دارند که جمع آب سدهای پنجگانه تهران بالغ بر 630 میلیون مترمکعب می‌شود که البته 150 میلیون مترمکعب از این میزان غیرمفید است.

وی همچنین به میزان پرشدگی سدها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 90 درصد از سد لتیان، 80 درصد امیرکبیر، 60 درصد طالقان، 5 درصد سد لار (حجم ظرفیت 960 میلیون مترمکعب) و 50 درصد ماملو پرشدگی دارد که نسبت به سال گذشته وضعیت مطلوب‌تری دارند اما سال گذشته که در اواخر فروردین‌ماه باران‌های سیلابی داشتیم در ظرف 10 روز 200 میلیون مترمکعب آب در پشت سدها قرار گرفت که هنوز باید منتظر وقوع این بارش‌های سیلابی باشیم تا به نرم سال گذشته برسیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان تهران ادامه داد: متوسط بارندگی استان تهران 330 تا 340 میلی‌متر بوده که امسال 195 میلی‌متر بارندگی داشتیم که جا دارد 135 میلی‌متر ببارد تا به شرایط نرمال برسیم.

وی در ادامه اقدامات آبی آب منطقه ای استان تهران در سال 94 را تشریح کرد و در این باره گفت: ترمیم کانال قیامدشت که به دلیل اقدامات شهرداری دچار آسیب شده بود، بهره برداری از مدول تصفیه خانه 5 و6 جنوب تهران و تعمیرات اساسی سد طالقان از جمله آنها بوده است.

ارتقایی درخصوص اقدامات انجام شده در سد طالقان توضیح داد: در حال حاضر سد طالقان 115 میلیون مترمکعب آب شهر تهران را تامین می‌کند و 35 میلیون مترمکعب نیز به استان البرز و شهر کرج ارسال می‌شود یعنی 3 مترمکعب بر ثانیه حقابه تهران و 1.3مترمکعب حقابه شهر کرج است و باتوجه به اینکه طی دو سه سال گذشته به دلیل خشکسالی‌ها نتوانستیم آب خط را قطع کرده و تعمیرات اساسی انجام دهیم تصمیم به  اجرا و عملیاتی شدن این کار در سال جاری گرفتیم لذا در اواخر اسفندماه طرح تصویب شد و کار رااز اول فروردین  آغاز کرده و باوجودی که پیش‌بینی می‌شد کار طی 19 روز انجام شود اما ما با اقدامات شبانه‌روزی توانستیم زمان تعمیرات را به 12 روز تقلیل دهیم. (طول خط 67 کیلومتر، فشار بر خط در برخی نقاط 18 اتمسفر و قطر لوله هزار و 800 میلی‌متر بوده است)

وی درباره احیا و تعادل بخشی سفره‌های آب زیرزمینی گفت: با وجود اینکه کمتر از 50 درصد منابع به ما تخصیص داده شده تاکنون توانسته‌ایم 1200 حلقه چاه را ببندیم که در اثر بستن این تعداد چاه 60 میلیون مترمکعب از برداشت غیرمجاز جلوگیری شد.

وی با اشاره به اینکه دو دشت مهم (تهران - کرج - شهریار) و دشت (ورامین - پاکدشت) در سطح استان تهران داریم تصریح کرد: با وجود اینکه ما با مشکلات تامین کنتور مواجه بوده‌ایم تاکنون 700 کنتور نصب شده که امیدواریم با تخصیص کامل این طرح در سال 95 هم بتوانیم ادامه فعالیت داشته باشیم.

ارتقایی با بیان اینکه از میزان 17 میلیارد تومان بودجه طرح یاد شده فقط 7 میلیارد تومان تخصیص یافته است به چاه‌های غیرمجاز در شهر تهران اشاره و اظهار داشت: در شهر تهران نیز 10 هزار حلقه چاه غیرمجاز داریم که سیاست ما برای این چاه‌ها بستن نیست بلکه فقط قصد ساماندهی آنها را داریم چرا که برنامه ما این است که از این چاه‌ها برای مصارف خانگی، شستشو، کارهای ساختمانی و فضای سبز استفاده شود و از آب تصفیه شده شهری برای انجام این امور مصرف نشود.

وی ادامه داد: از 10 هزار حلقه چاه غیرمجاز تهران به تمامی آنها اخطار لازم داده شده و به 1000 حلقه چاه نیز پروانه داده شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران با بیان اینکه از 30 هزار حلقه چاه غیرمجاز در سطح استان تهران 10 هزار حلقه مربوط به شهر تهران و 20 هزار حلقه مربوط به محدوده استان تهران است گفت: از این تعداد چاه‌های غیرمجاز چاه‌هایی که مربوط به محدوده استان تهران هستند باید بسته شوند اما در شهر تهران فقط چاه‌ها ساماندهی می‌شوند وفقط 1000 چاه در شهر تهران غیر مجاز است.

وی با اشاره به اینکه شهر تهران یک میلیارد و 100 میلیون مترمکعب در سال آب مصرف می‌کند افزود: از این میزان مصرف آب در تهران 750 میلیون مترمکعب از سدها و 350 میلیون مترمکعب از چاه‌ها تامین می‌شود.

ارتقایی با اشاره به متوسط قیمت فروش آب به آب و فاضلاب تهران گفت: ما آب سدها را 35 تا 40 تومان به آب و فاضلاب می‌فروشیم و در سال 94 قیمت فروش آب ثابت نگه داشتند و با توجه به این مسئله مقرر شد که 100 میلیارد تومان از بدهی‌ها پرداخت شود که سهم شهر تهران 31 میلیارد بود که به جای افزایش قیمت آب طلب‌های سال‌های گذشته پرداخت شد.

ارتقایی ادامه داد: در حال حاضر شرکت آب منطقه تهران بابت فروش آب خام به شرکت آب و فاضلاب استان تهران، 40 میلیارد تومان از این شرکت طلب دارد. بنابراین باید اذعان کنیم که شرکت آب منطقه‌ای از بودجه دولتی کمک نمی‌گیرد، تا بتواند این بودجه‌ها را صرف هزینه‌های جاری کند. پس باید قیمت فروش آب خام معقول شود تا بتوانیم از منابع خود نیز در تعمیر و نگهداری طرح‌های خود برای بالا بردن کیفیت خدمات استفاده کنیم.

وی در باره افزایش قیمت آب نیز گفت: فعلا تصمیمی در این باره گرفته نشده است، اما امیدواریم قیمت فروش آب خام معقول شود.

وی یکی از مهم‌ترین اقدامات سال 95 آب منطقه‌ای تهران را اسناد تخصیص آب ساماندهی جنوب تهران برشمرد و افزود: این طرح به روش BOT انجام می‌شود که چندین سال روی آن مطالعه شده و امیدواریم که در سال 95 ساماندهی آغاز شود و به این ترتیب 200 میلیون مترمکعب از روان آب‌های جنوب تهران مهار می‌شود. همچنین طرح دیگر جلوگیری از فرار آب سد لار است که مطالعه برای انجام مناقصه انجام شده که گزینه نهایی ما برای اجرایی شدن این طرح ایستگاه پمپاژ بوده که اسناد آن آماده شده و اگر آبفای کشور تایید کند قرارداد با پیمانکار امضاء و کار آغاز خواهد شد.

ارتقایی توضیح داد: با اجرای این طرح 170 میلیون مترمکعب آب وارد تونل لار به کلان می‌شود و طرح قرار است که طی مدت دو سال اجرایی شود و هزینه آن نیز 300 میلیارد تومان برآورد شده که 200 میلیارد تومان آن توسط قرارگاه خاتم و 100 میلیارد تومان نیز از طریق خرید تضمینی آب تامین اعتبار می‌شود.

(سد لار سال 61 به بهره‌برداری رسیده و به دلیل مشکلات طراحی و سازندی یک سوم آب را نگه می‌دارد و دوسوم آن فرار می‌کند.)

وی به فرونشست زمین‌های استان تهران نیز اشاره کرد و گفت: در تمام شهرستان‌های جنوب، شرق، غرب و جنوب غربی استان تهران فرونشست زمین داریم که در همه مناطق به طور متوسط 10 تا 12 و بعضا تا 36 سانتی‌متر فرونشست اتفاق می‌افتد اما این قضیه در شهر تهران متفاوت است زیرا 700 میلیون مترمکعب خارج از حوزه آب وارد تهران می‌شود و بخشی نیز توسط تصفیه فاضلاب به سفره بازمی‌گردد.

 

کد خبر : ۳۵۸۹۸۵