خبرگزاری کار ایران

محمود حجتی:

در سال 92 تنها برای 21 روز ذخیره گندم داشتیم

محمود حجتی گفت: ضریب خودکفایی ما در بخش گندم به گونه‌ای است که امسال ممکن است به جز موارد محدودی که ثبت سفارش شده واردات گندم نداشته باشیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ وزیر کشاورزی در همایش تقسیم کار ملی و منطقه‌ای برای افزایش تولید ملی که با هدف تشریح برنامه‌های دولت در خصوص اقتصاد مقاومتی در در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در حال برگزاری است با بیان اینکه در چند بند ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی به موضوع کشاورزی توجه شده اظهار داشت: پیشتازی در اقتصاد دانش‌بنیان، افزایش سهم تولید، صادرات محصولات، محور قرار دادن رشد و بهره‌وری اقتصادی، توانمندسازی نیروی کار و نیز افزایش تولید داخلی نهاده‌ها و کالاهای اساسی بویژه در اقلام وارداتی و همچنین واردات محصولات راهبردی و تامین امنیت غذا و درمان از جمله موضوعاتی است که وزارت کشاورزی به آن پیش از گذشته خواهد پرداخت.

وی ادامه داد: ظرفیت‌های طبیعی و ملی بخش کشاورزی هر چند زیاد است اما حفظ منابع پایه و افزایش بهره‌برداری از این منابع یکی از مشکلات ما بوده است، به خصوص در زمینه آب و حفظ خاک.

حجتی گفت: در طرح آبخیزداری و پوشش خاک و حفاظت و کاهش بهره‌برداری از مراتع یکی از بحث‌های مهم مربوط به ذخایر است که از مشکلات فوری مملکت به شما رمی‌رود وپیگیری آن از سوی ریاست جمهوری در دو سال اخیر صورت گرفته است.

وی با اشاره به میزان ذخیره گندم در سال 92 گفت: در این سال تنها 21 روز ذخیره گندم داشتیم که سال گذشته به 5 میلیون تن و امسال به 6 میلیون تن رسید. البته این تنها آمار گندم در انبارهای دولت است و آمار بخش خصوصی در دست نیست.

حجتی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تولید و بهره‌وری خاطر نشان کرد: در زمینه افزایش تولید نیازمند طرح‌های توسعه‌ای هستیم تا بتوانیم از آب و خاک بهره‌برداری مناسب را داشته ‌باشیم.

وی با اشاره به تراز غذا گفت: ما می‌توانیم در بلند مدت دیگر وابسته نباشیم و تراز غذا را مثبت کنیم تراز غذا در سال 92 منفی 8 میلیارد دلار در سال 93 منفی 5.4 میلیارددلار و در سال 94 به منفی 3.2 میلیارد دلار رسید که امیدواریم امسال به صفر برسد.

وی ادامه داد: ظرفیت آن را داریم که با طرح‌های تولیدی و تنوع اقلیمی و باغی که در کشور وجود دارد در سطح بین‌الملل رقابت کنیم.

وی گفت: ضریب خودکفایی ما در بخش گندم به گونه‌ای است که امسال ممکن است به جز موارد محدودی که ثبت سفارش شده واردات گندم نداشته باشیم.

وزیر کشاورزی با بیان اینکه به راحتی می‌توان در بخشی از محصولات به خودکفایی رسید تصریح کرد: همچنین در بخش شکر، نیشکر و چغندر در دو سال اخیر موفق بوده‌ایم به گونه‌ای که تولید چغندر 60 درصد افزایش یافت و 350 هزار تن افزایش تولید شکر متاثر افزایش تولید چغندر بود که البته قابلیت تولید ده میلیون تن چغندر را نیز خواهیم داشت.

وزیر کشاورزی با اشاره به کاهش بهای نفت از 120 دلار به 30 دلار گفت: قیمت‌های جهانی شکر و ذرت متاثر از قیمت‌های جهانی نفت کاهش یافت و ما باید مراقب مرزها باشیم تا این دو محصول بیش از حد وارد کشور نشود و بتوانیم از تولیدات داخلی حمایت کنیم.

وی در خاتمه با اشاره به دانه‌های روغنی گفت: در این بخش به خودکفایی 6 درصدی رسیده‌ایم و در بحث طیور نیز 100 هزار تن تخم‌مرغ و 70 هزار تن مرغ صادر کردیم و در صددیم با مکانیزه کردن طرح‌های خود بخصوص در بخش گلخانه‌ای محصولات خود را رقابت‌پذیر کنیم هم اکنون تنها 9هزار هکتار از زمین‌های ما مشمول تولیدات گلخانه‌ای است در حالیکه در چین این میزان به 2 میلیون و 300 هزار هکتار می‌رسد.

کد خبر : ۳۵۹۱۰۸