خبرگزاری کار ایران

وزیر نفت:

سالانه 400 نفر از جایگاه داران به زندان می‌روند/بهره‌برداری از 6 فاز پارس جنوبی تا پایان سال

وزیر نفت با بیان اینکه هر سال 300 تا 400 نفر از مدیران جایگاهها به زندان می روند، گفت:عمده دلایل آن عدم پرداخت بدهی به شرکت نفت ، قاطی کردن گازوییل با بنزین و کم فروشی است که این برای ما تبدیل به یک معضل شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بیژن زنگنه در همایش قتصاد مقاومتی با اشاره به افزایش ظرفیت تولید نفت و میعانات گفت: متوسط فروردین و اسفند به بالای دو میلیون بشکه در روز رسید که این کمک زیادی به صادرات و اقتصاد ملی کشور خواهد کرد.

وزیر نفت تصریح کرد: ما در بودجه سال 95، دومیلیون و دویست و پنجاه هزار تومان صادرات نفت و میعانات در نظر گرفته ایم که این سهم دولت است و در جمع تولید ما در این سال به بالای 4 میلیون بشکه خواهد رسید.

وی با اشاره به تحلیل وزارت نفت از دولت قبل گفت: در سال 92 هشتاد درصد سوخت نیروگاه‌های ما گاز مایع بود که ما این رقم را در سال 93 به 28 درصد و در سال 94 به 10 درصد رساندیم.

زنگنه ادامه داد: اولویت دولت این است که تا پایان زمان مدیریت آن تمام فازهای پارس جنوبی به بهره برداری برسد و انتظار داریم  امسال 6 فاز به طور کامل به بهره برداری برسد.

وی ادامه داد: در بخش پتروشیمی نیز ما پیشرفت های خوبی داشتیم و تعداد زیادی از واحدهای پتروشیمی امسال به بهره برداری خواهد رسید که سه واحد آن در غرب کشور است.

زنگنه خطاب به استانداران گفت: از استانداران تقاضاداریم که ما در گازرسانی روستایی کمک کنند و با کمک خود امسال 90 درصد روستاهای کشور از نعمت گاز بهره مند شوند. متاسفانه در دوسال گذشته هیچ استانی نتوانست از منابع محلی به ما کمک کند. علیرغم این که ما تضمین شرکت نفت را نیز حاضر بودیم به آن ها دهیم.

وی با اشاره به قاچاق گازوییل گفت: برخی از واحدهای تولیدی و صنعتی ما از گازوئیل استفاده می کنند که ما تلاش داریم گاز را جایگزین کنیم. علاوه بر اینکه جلوی قاچاق گرفته می شود به لحاظ قیمتی نیز به صرفه است و تاثیر آن بر روی محیط زیست مثبت است. از سوی دیگر اکنون تامین سوخت اتوبوس و کامیون ها با بارنامه است و قرار است آن را امسال تبدیل به GPS کنیم . به طور کلی قاچاق گازوییل از طریق کارخانه ها ، کامیون ها و نیروگاههاست که اگر بتوانیم مصرف را در این واحدها کنترل و حداقل برسانیم می توانیم جلوی قاچاق گازوییل را بگیریم.

وی به مشکلات این وزارتخانه با جایگاه داران اشاره کرد و گفت: هر سال 300 تا 400 نفر از مدیران جایگاهها به زندان می روند که عمده دلایل آن عدم پرداخت بدهی به شرکت نفت ، قاطی کردن گازوییل با بنزین و کم فروشی است که این برای ما تبدیل به یک معضل شده است در صورتی که باید رابطه ما با جایگاه داران از انبار مرکزی قطع شود و وظیفه نظارت بر آنها برعهده استانداران باشد.

وی در پایان از استاندارن خواست که به این وزارتخانه در راستای اقتصاد مقاومتی کمک کنند و همکاری لازم را داشته باشند.

کد خبر : ۳۵۹۱۲۸