خبرگزاری کار ایران

معاون وزیرراه و شهرسازی:

انتخاب ناظر ساختمان توسط شهرداری تهران غیرقانونی است

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: انتخاب ناظر ساختمان از سوی شهرداری تهران غیرقانونی است و باید هرچه سریع تر این اقدام متوقف شود.

به گزارش ایلنا به نقل از وزارت راه و شهرسازی، حامد مظاهریان درنشست بررسی علل اقدام غیرقانونی شهرداری تهران درخصوص لغو یکسویه تفاهم نامه سازمان نظام مهندسی و شهرداری تهران افزود: براساس این تفاهم نامه فرآیند انتخاب و ارجاع مهندسان ناظر ساخت و ساز به پروژه های ساختمانی را سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران انجام می داد که در یک هفته اخیر شهرداری به طور رسمی اقدام به انتخاب ناظر ساختمانی می کند.

وی اظهارداشت: این جلسه برای بحث و گفتگو و نزدیک شدن نظرات دو طرف (سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران و معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی از یک سو به عنوان منتقدان اقدام غیر قانونی شهرداری تهران و معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران از سوی دیگر) برگزار شد تا همه نهادهای ذی ربط در حوزه ساخت و ساز به روال های قانونی، عمل به قانون و بهبود فرآیندها بازگردند.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: همچنین قرار شد که در جلسات بعدی هم موارد مورد اختلاف دو طرف در خصوص سیستم ارجاع کار به مهندسان ناظر، به سرعت پیگیری شود.

وی ادامه داد: از نظر وزارت راه و شهرسازی این اقدام اخیر شهرداری تهران غیرقانونی است و باید به سرعت متوقف شود.

نیاز به بررسی بیشتری است

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران معتقد است برای دستیابی به نتیجه مهم در زمینه توقف اقدام غیرقانونی شهرداری تهران، باید جلسه دیگری با همین موضوع برگزار شود و اعضا به نتایج نهایی در این زمینه دست یابند، این در حالیست که معاون وزیر راه و شهرسازی به صراحت معتقد است اقدام اخیر شهرداری تهران غیرقانونی است و باید به سرعت متوقف شود.

جلسه ای در شورای اسلامی شهر تهران به ریاست مهدی چمران رئیس این شورا و با حضور مدیران مربوط در دستگاه های مرتبط با ساخت و ساز شامل شهرداری تهران، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، استانداری تهران و اداره کل راه و شهرسازی استان تهران و با دستور کار بررسی اقدام شهرداری تهران در خصوص لغو یکسویه تفاهم نامه این نهاد اجتماعی با سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران برگزار شد.

براساس این تفاهم نامه در سال های گذشته همواره انتخاب مهندس ناظر ساختمان از سوی این سازمان انجام می شد و هم اکنون شهرداری تهران با این توجیه که فرآیند انتخاب مهندس ناظر از سوی سازمان نظام مهندسی ساختمان فرایندی طولانی است و در این فرایند حق مردم تضییع می شود، انتخاب مهندس ناظر را رأسا و با همکاری دفاتر خدمات الکترونیک شهر انجام می دهد.

امیدوارم نتیجه جلسه کمیته رسیدگی، توقف اقدام شهرداری نباشد

پژمان پشمچی زاده معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران گفت: در این جلسه به این جمع بندی رسیدیم که باید بررسی های بیشتر انجام شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قرار است روند غیرقانونی که شهرداری تهران در یک هفته گذشته آغاز کرده، به زودی متوقف شود گفت: نه انشاءالله که به این نتیجه نمی رسیم، البته باید در جلسه ای دیگر بررسی های بیشتری صورت گیرد بعد تصمیم گیری می کنیم.

وی تصریح کرد: قرار شد با هم در جلسه ای تصمیم گیری کنیم تا منافع مردم تأمین و مشکلاتشان حل شود.

در این جلسه کمیته پنج نفره متشکل از اعضای شورای شهر تهران، مدیران معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، مدیران معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، رئیس و اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران و برخی کارشناسان شورای شهر حضور داشتند.

 

کد خبر : ۳۵۹۵۱۱