خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با ایلنا:

اختلاس‌ها در دولت قبل، ریسک سرمایه‌گذاری در بورس را افزایش داد / بازار سرمایه امسال جذاب‌تر می‌شود

مهیار بقای گفت: بازار سرمایه ما شسته رفته و دارای قابلیت های زیادی است البته در 8 سال دولت احمدی نژاد با اختلاس های زیادی که صورت گرفت ریسک سرمایه گذاری هم افزایش یافت.

مهیار بقایی در گفتگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این پرسش که آیا سهم 70 درصدی تامین مالی بازار سرمایه در رشد اقتصادی 8 درصدی درست تعیین شده یا خیر؟ اظهار داشت: بازار سرمایه ما شسته رفته و دارای قابلیت های زیادی است البته در 8 سال دولت احمدی نژاد با اختلاس‌های زیادی که صورت گرفت ریسک سرمایه گذاری در این بازار هم افزایش یافت.

وی با اشاره به بحران مالی جهانی که از طریق ارائه وامهای بانکی اتفاق افتاد ادامه داد: گنجایش بازار سرمایه و اقتصاد ما بسیار بالاست و چاپ اوراق مشارکت و اوراق سلف ذوب آهن و بورس انرژی که در سال گذشته انجام شد نیز به نوعی در تامین مالی بازار سرمایه و مشارکت بانک‌ها به صورت غیر مستقیم تاثیرگذار بود.

بقایی با بیان اینکه یکی از مسائل مهم در GDP بهره گیری از تولیدات داخل است تصریح کرد: رویکرد دولت استفاده کمتر از کالاهایی است که با قیمت جهانی نرخ گذاری می شوند و در صنایع گوناگون و به ویژه در صنعت خودرو و سایر صنایعی که می‌توان از تولیدات داخل به نوعی استفاده کرد دولت درنظر دارد کلیه قطعات را از تولیدات داخل بهره گیرد.

وی با بیان اینکه ایران مهد صنایع است گفت: از صنعت نفت تا پتروشیمی ها و صنایع فولادی و ... همه در ایران تولید می شوند اما فروش صنایع ناخودآگاه در بازار سرمایه انجام می شود و این بازار هنوز برای جذب پول جای زیادی دارد.

بقایی خاطر نشان کرد: به اعتقاد من دولت آقای روحانی تاکنون تک بعدی عمل کرده است یعنی طی 3 سال گذشته در هر سال تنها به یک موضوع خاص پرداخته است، در سال اول تمرکزها بر روی کنترل تورم بود ، سال دوم تنها به ارتباطات بین المللی و سیاست خارجی توجه شد و در سال سوم نیز موضوع خودرویی ها مطرح شد .

وی تصریح کرد: صنعت بعدی مسلما صنعت بانکداری خواهد بود و شرکتها و مؤسسات مالی و بانکهای خارجی وارد ایران خواهند شد.

مشاور کارگزاری سهم آشنا در خصوص بازار بدهی نیز افزود: این بازار یکی از جذابیت‌های بازار سرمایه است زیرا در ایران پول زیاد است و در حال حاضر رقم قابل توجهی دلار و سکه در خانه‌های مردم قرار دارد که باید به سمت بازار سرمایه حرکت کند.

بقایی تصریح کرد: تغییر نگرش خوبی در خصوص سرمایه گذاری ها طی سه سال گذشته در میان مردم رخ داده است و مردم دیگر تمایل چندانی برای سرمایه گذاری در بخش مسکن ندارند و سرمایه هایشان را به زودی به سمت بازار سرمایه حرکت خواهند داد.

کد خبر : ۳۶۰۵۴۹