خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران در گفت‌و‌گو با ایلنا:

آب شرق تهران دو برابر می‌شود / تفاوت کیفیت آب در تهران مربوط به شبکه است

ارتقایی گفت: پس از دو سال و به پایان رسیدن کار تعمیرات سد لار و جلوگیری از فرار آب این سد میزان آبرسانی به شرق تهران دو برابر می‌شود.

خسرو ارتقایی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا؛ درباره بازسازی سدهای تهران گفت: بعد از بازسازی سد طالقان که در فروردین ماه سال جاری انجام شد؛ فعلا طرح بهینه‌سازی را در شرق تهران پیگیری می‌کنیم.

وی افزود: در شرق تهران خط لوارک را داریم و با توجه به اینکه آب را برای تصفیه خانه پنجم می‌برد می‌توانیم در طول سال از تصفیه خانه ۳ و ۴ در مقطعی که مصرف کم است آب را به تصفیه خانه شماره ۵ بدهیم و تعمیرات و نگهداری را انجام دهیم.

ارتقایی با بیان اینکه انجام تعمیرات روی کیفیت آب تاثیری ندارد، تصریح کرد: کار بازسازی را به نوبت در تمامی خطوط به صورت نوبتی انجام می‌دهیم و خللی نیز در بحث آبرسانی بوجود نخواهد آمد.

وی در ادامه با اشاره به انجام تعمیرات روی سد لار اظهار داشت: بازسازی سد لار کار جدیدی است یعنی آب پمپاژ ایجاد می‌شود و ارتباطی با سامانه موجود و مخزن سد لار ندارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران درباره احتمال تغییر کیفیت آب در شرق تهران طی مدت انجام تعمیرات نیز گفت: این مسئله تغییری در کیفیت آب بوجود نمی‌آورد چون هیچ تغییری در روند آبرسانی بوجود نمی‌آید و میزان آب مصرفی را کم نمی‌کند چون تعمیرات نیست و کار جدیدی است ضمن اینکه آب شرق را دوبرابر می‌کند.

وی یادآور شد: با پایان تعمیرات سد لار ریسک‌هایی که در زمان خشکسالی داشتیم و اعلام نگرانی آبی در شرق تهران را کاهش می‌دهد و کمک می‌کند در شرایط بحرانی و خشکسالی بتوانیم مشکلات را به حداقل برسانیم.

ارتقایی اظهار داشت: برای تعمیرات سد لار ۱۲ کیلومتر خط انتقال و ایستگاه پمپاژو جدا از بحث سد ساخته می‌شود و آب وارد تونل می‌شود و با توجه به اینکه سامانه موجود آب را انتقال می‌دهد تغییری در آبرسانی به شرق تهران بوجود نمی‌آید زیرا اگر قرار بود که کف سد کارهایی انجام دهیم لازم بود آب سد تخلیه شود اما در این روش که آب پمپاژ و به تونل منتقل می‌شود در میزان آب تاثیری ندارد.

وی درباره تفاوت در کیفیت آب تهران در نقاط مختلف نیز اظهار داشت: تفاوت کیفیت آب در تهران بیشتر مربوط به شبکه و مخازن است در سد‌ها اما آنچه ما در خروجی سد‌ها تحویل می‌دهیم کنترل شده و با کیفیت بسیار مناسب است.

به گزارش ایلنا، مطالعات سد لار در سال ۱۳۵۵ شمسی توسط شرکت‌های ایتالیایی انجام و در سال 61 به بهره‌برداری رسید که از همان ابتدای آبگیری نیز این سد یک سوم آب موجود خود را حفظ و دو سوم دیگر از کف و دیواره سد در عمق 200 متری فرار می کند. برآورد بلند مدت (25 ساله) نشان می دهد که حداقل فرار آب از مخزن سد لار 3 مترمکعب در ثانیه و حداکثر آن حدود 13 مترمکعب در ثانیه است. متوسط فرار آب این سد در طول سال حدود 7 مترمکعب در ثانیه برآورد می شود. از اینرو، به طور متوسط در یک 24 ساعت، حدود 605 هزار مترمکعب آب از مخزن سد لار به پایین دست نشت می کند. این رقم در طول یکسال حجم 220 میلیون مترمکعب آب شیرین را شامل می شود که رقم بسیار بزرگی است. در طول این سال‌ها در بازه زمانی اواسط فروردین تا پایان مرداد آب نشت کرده از سد لار که به صورت چشمه هایی در پایین دست جریان می یابد به کشاورزی در دشت مازندران تخصیص پیدا می کند و در دوره غیر کشاورزی در دشت مازندران، آب نشتی از دریاچه لار بدون استفاده به دریا می‌ریزد.ظرفیت سد لار 960 میلیون متر مکعب و معادل آب مصرفی یک سال تهران است. این سد در حوضه آبریز دریای خزر و در زیرحوضه هراز - قره سو بر روی رودخانه لار با سطح حوزه آبریزی به مساحت 675 کیلومتر مربع و با متوسط جریان آب سالانه به میزان 481 میلیون مترمکعب احداث شده است.از نظر جغرافیایی سد لار در فاصله 75 کیلومتری تهران و 100 کیلومتری آمل قرار دارد. این سد از نوع خاکی همگن با ارتفاع 107 متر از پی و 105 متر از کف رودخانه دارای حجم مخزن 960 میلیون متر مکعب و طول تاج سد 1150 متر و عرض تاج 13 متر است.علیرغم گذشت حدود سی سال از آبگیری سد لار اهداف اصلی طرح به دلیل فرار آب به طور کامل محقق نشده است. محل فرار آب نیز تکیه گاه راست سد است و عوامل زمین شناسی نظیر فعالیت های آتشفشانی و خردشدگی باعث افزایش گذرگاه های جریان آب در آن شده است .بر اساس آمار 25 ساله، دبی چشمه ها و تراز آب مخزن سد با هم ارتباط مستقیم دارند؛ میانگین دبی چشمه ها طی دوره بررسی 8/609 مترمکعب بر ثانیه و بیشینه مقدار اندازه گیری شده 15/602 مترمکعب بر ثانیه بوده است.پراکندگی مشاهده شده دبی چشمه ها در تراز های یکسان آب دریاچه سد حاکی از وابستگی دبی چشمه ها به عوامل محیطی و عدم کارایی کامل آن در تبیین میزان فرار آب سد لار است.

کد خبر : ۳۶۱۰۴۵