خبرگزاری کار ایران

مصباحی مقدم :

حذف داوطلبانه یارانه بگیران به جایی نرسید/ 160 هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت شد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه قانون هدفمندی یارانه ها بسیار بد اجرا شد، گفت: برای اصلاح آن ناگزیریم گام های مهمی را برداریم تا به نتیجه برسیم، مجلس یک گام را برداشت و دولت مخالفت کرد که این مخالفت قابل قبول نیست.

به گزارش ایلنا ،‌ حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی مقدم در یک برنامه تلویزیونی افزود: در دو سال گذشته در بودجه سالانه از دولت خواستیم یارانه خانواده های پردرآمد را حذف کند زیرا منابع هدفمندی یارانه ها برای پرداخت یارانه بگیران کافی نیست.

وی گفت: هدف اصلی از قانون هدفمندی یارانه ها این بود که به خانواده های کم درآمد کمک شود نه ثروتمندان .

مصباحی مقدم افزود: متأسفانه اقدامات دولت در این باره جدی نبود و در دو سال اخیر تعدادی بسیار کمی  از یارانه بگیران حذف شدند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: از حدود 78 میلیون یارانه بگیر حدود دو میلیون نفر حذف شدند که از این تعداد 600 هزار نفر ساکن خارج از کشور بودند.

وی گفت: از زمان پرداخت یارانه نقدی تاکنون 160 هزار میلیارد تومان پرداخته ایم.

مصباحی مقدم افرود: فراخوان حذف داوطلبانه یارانه بگیران به جایی نرسید و اقدام دولت در حذف یارانه پردرآمدها هم جدی نبود و مجلس شورای اسلامی احساس کرد گام بلندتر و محکمتری در این باره باید برداشته شود و به همین علت امسال در کمیسیون تلفیق بودجه، این موضوع به طور مفصل مورد بحث قرار گرفت.

وی گفت: قانون هدفمندی یارانه ها 5 ساله بود و پارسال مهلت این قانون به پایان رسید بنابراین امسال هیچ حکم جدیدی برای هدفمند ی یارانه ها نداشتیم از این جهت این حکم با دقت بسیار زیاد بررسی و تصویب شد که به خانواده هایی که درآمد آنها در سال 35 میلیون تومان به بالا است یارانه پرداخت نشود.

معاون وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی هم با حضور در این برنامه در پاسخ به این پرسش که چرا دولت نتوانست یارانه پردرآمدها را حذف کند؟ گفت: قبل از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، هر سال حدود 510 هزار شغل در طرح های عمرانی ایجاد می شد امّا متأسفانه پس از اجرای این قانون، این رقم به 180 هزار و سپس به علت افزایش جمعیت و سقوط قیمت نفت، بخش عمده بیکاری ها به علت توقف طرح های عمرانی بود.

احمد میدری افزود: هدفمند کردن یارانه ها مشابه أخذ مالیات است که دستگاه مالیاتی باید از ثروتمندان مالیات بگیرد و در هدفمندی یارانه ها هم باید استحقاق و استطاعت افراد شناسایی و متناسب با قانون، یارانه دهک های بالای در آمدی را پس بگیریم و به دیگر دهک ها بدهیم امّا نباید شتابزده عمل کنیم.

وی گفت: دولت در سال گذشته تکلیف کرد 6 میلیون از  یارانه بگیران حذف شوند امّا سه میلیون و  دویست هزار نفر حذف شدند و این در حالی است که در هر سال یک میلیون تولد داریم.

میدری با بیان اینکه  اگر در این قانون تجدید نظر نشود هر سال به حجم پرداخت یارانه ها اضافه می شود افزود: حجم یارانه ها امسال 2 برابر طرح های عمرانی و این روند برای کشور غیر قابل قبول است.

وی درباره مصوبه مجلس گفت: بند نخست این مصوبه که شامل حذف یارانه پزشکان، تجار و اصناف درجه یک می شود در نیمه نخست سال 94 اجرایی شد امّا بند دیگر آن سه دهک درآمدی جامعه حدود 24 میلیون نفر را شامل می شود که شناسایی آنها و ظرفیت اجرای آن برای دولت مشکل است.

میدری افزود: سعی می کنیم این مصوبه را اجرا کنیم.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین مصباحی مقدم گفت: دو میلیون و 400 هزار واحد صنفی داریم که جزو مشاغل آزاد است و درآمد سالانه آنها حداقل 35 میلیون تومان است که حذف آنها از یارانه بگیران رقم بزرگی می شود.

وی در پاسخ به این مطلب آقای میدری که اصناف ممتاز فقط حدود 200 هزار خانوار را شامل می شودگفت: اصناف ممتاز شامل میلیاردرها می شود در حالی که در مصوبه آمده است کسانی که 35 میلیون درآمد سالیانه دارند و عموم کسبه ها این درآمد را دارند بنابراین مصوبه شامل مغازه داران و کسبه ها هم می شود.

میدری گفت: قبول دارم که بخش قابل توجهی از این اقشار توانایی مالی دارند امّا تشخیص آنانی که توانایی مالی دارند بسیار سخت است و باید ضریب خطا را کاهش دهیم.

در ادامه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: کارمندان متوسط به پائین دولت ضعفای جامعه هستند امّا همه آنها به وضعیت اصناف غبطه می خورند.

مصباحی مقدم افزود: کسانی که زیر خط فقرند یارانه بگیرند و کسانی که بالای آن هستند یارانه نگیرند.

معاون وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی هم با اشاره به اینکه بیش از 50 پایگاه اطلاعاتی داریم گفت: دولت قبل هم قرار بود فقط به 7 دهک یارانه دهد امّا در اجرا، سامانه مربوط به علت اعتراضات متوقف شد زیرا تشخیص آنها در نظریه ساده امّا در اجرا سخت است.

میدری افزود: نباید فقط درآمدهای خالی را مد نظر قرار دهیم بلکه باید هزینه های آن خانوار را هم در نظر بگیریم.

در ادامه مصباحی مقدم با اشاره به اینکه مبنای ما در آمد هست نه هزینه گفت: کسانی را که بیماران خاص و  صعب العلاج یا هزینه مشابه دارند می توان تحت پوشش حمایت های خاص قرار داد نه از طریق یارانه بلکه از طرق دیگر.

وی تاکید کرد: باید فقط به فقرا یارانه دهیم نه ثروتمندان .

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر دولت به مُر این مصوبه عمل کند تا حدود زیادی مشکل حل می شود یعنی هر خانواری که کف درآمد سالیانه اش 35 میلیون تومان است یارانه نگیرد و پیش بینی ما این است که شامل سه دهک می شود.

میدری در ادامه با بیان اینکه 6 میلیون و 800 هزار نفر 2 دفترچه درمان دارند که آنها از 2 جا یارانه درمان می گیرند گفت: اعلام کردیم بیماران خاص که 2 دفترچه دارند تا پایان فروردین  یکی از آنها را انتخاب کنند و هر ایرانی یک دفترچه بیمه باید داشته باشد.

وی ادامه داد: دولت های مختلف از سال 80  سعی کردند پایگاه های اطلاعاتی را تجمیع کنند امّا این کار در دولت یازدهم موفقیت آمیز اجرا شد.

میدری افزود: مجلس اجازه دهد که به آرامی و با دقت حذف یارانه های پردرآمدها انجام شود.

وی گفت: 40 پایگاه اطلاعاتی از نوع شغل تا معاملات ملکی، نوع خودرو، مسافرت ها و نوع بیمه ها به جز اطلاعات بانکی را در نظر گرفتیم و با جمع این اطلاعات و با استفاده از 4 روش مختلف وجه اشتراک آنها را بدست آوردیم.

میدری افزود: کسانی که یارانه آنها حذف می شود می توانند به سامانه مراجعه کنند و به آن ها گفته می شود که بر اساس چه شاخصی حذف شدند.

در ادامه مصباحی مقدم تاکید کرد: استدعای ما این است که دولت مصوبه اخیر مجلس را به دقت اجرا کند تا به نتیجه لازم برسیم.

 

کد خبر : ۳۶۱۱۲۰