خبرگزاری کار ایران

معاون ساخت و توسعه بزرگراه های کشور:

ساخت و توسعه 10 کریدور اصلی آماده واگذاری به بخش خصوصی

asdasd
کد خبر : ۳۶۱۱۵۵

معاون ساخت و توسعه بزرگراه های کشور 10 کریدور اصلی در شبکه حمل‌ونقل کشور تعریف شده که 75 درصد ترافیک کشور در این مسیر در حال تردد است، گفت: ساخت و توسعه این کریدورها آماده واگذاری به بخش خصوصی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، خیرالله خادمی در نشست خبری با بیان اینکه 60 درصد از منابع اعتباری وزارت راه و شهرسازی در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور هزینه می‌شود، گفت: حدود 40 درصد دیگر اعتبارات بابت نگهداری راه‌ها، دو خطه کردن مسیرهای ریلی و بهسازی راه‌ها هزینه می‌شود.

وی با اشاره به خودکفایی در بحث خدمات فنی، مهندسی راه‌ها، خودکفا هستیم، ابنیه و تونل‌ها، اظهار داشت: اجرای پروژه‌های بزرگراهی و آزادراهی نیز 100 درصد بومی شده است‌ و امروز در بسیاری از کشورهای همسایه پروژه‌های حمل و نقلی زیرساخت اجرا می‌کنیم.

خادمی با بیان اینکه در حال حاضر حمل و نقل ریلی در کشور توجیه حمل بار دارد، گفت: به همین دلیل اغلب مسافرت‌ها در کشور ما توسط حمل‌ونقل جاده‌ای انجام می‌شود و فقط حدود 10 درصد جابه‌جایی‌ها توسط حمل‌ونقل ریلی در حال انجام است.

 معاون ساخت و توسعه بزرگراه های کشور با بیان اینکه در 12 سال گذشته، خودروهای ما از 5 میلیون دستگاه، به 18 میلیون دستگاه افزایش یافته است، در صورتی که جاده‌های ما حتی دو برابر نشده است، ادامه داد: رشد ترافیک، یعنی رشد توسعه کشور و نمی‌توان مانع آن شد، اما باید این ترافیک ایمن، روان و ارزان باشد و این نیازمند شبکه حمل‌ونقل قوی است تا به ترافیک سرویس دهد.

وی با بیان اینکه شبکه بزرگراهی، آزادراهی و جاده‌ای کشور با یکدیگر مرتبط و شطرنجی باشد، گفت: ‌‌50 درصد تصادفات ما رخ به رخ است، در این راستا باید با ساخت باند دوم در کنار راه‌های اصلی، تردد خودروها از یکدیگر جدا شود.

خادمی همچنین به بررسی ترافیک، ترانزیت و تقاضا در محورهای مختلف مواصلاتی کشور اشاره کرد و گفت: اولویت‌های کریدورهای ترافیکی را بررسی کرده‌ایم، 75 درصد ترافیک کشور روی 35 هزار کیلومتر از جاده‌ها است که این 35 هزار کیلومتر باید بزرگراه و آزادراه باشد،‌ البته گلوگاه‌هایی داریم که در این عرصه ‌لازم است رفع شود.

معاون ساخت و توسعه بزرگراه های کشور با بیان اینکه 10 کریدور اصلی در شبکه حمل‌ونقل کشور تعریف شده است، گفت: 75 درصد ترافیک کشور در این 10 کریدور جریان دارد که  سیاست ما این است که ظرفیت، ایمنی و خدمات این 10 کریدور  را افزایش دهیم.

وی افزود: توسعه این 10 کریدور در حال حاضر مصوب شده است و در بودجه امسال، 2 کریدور شماره 1 و 10، ردیف اعتباری گرفته‌اند که امیدواریم با جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی، ارتقای وضعیت داشته باشیم.

معاون ساخت و توسعه بزرگراه‌ها‌ با بیان اینکه مدیریت این کریدورها متمرکز است، بیان کرد: کریدور شماره 1، از بندر گواتر به بندر خرمشهر و عراق متصل می‌شود که توسعه نوار ساحلی دریای عمان و خلیج فارس را فراهم می‌کند.

خادمی ادامه داد: باید زیرساخت‌های حمل‌ونقلی در این کریدور 1700 کیلومتری تأمین شود، البته بخش‌هایی از مسیر تکمیل شده است، مثلاً از بندرعباس تا عسلویه 200 کیلومتر بزرگراه یا از عسلویه تا بوشهر 100 کیلومتر بزرگراه اجرا شده است، ضمن آنکه از بوشهر تا گناوه و بندر دیلم هم پروژه فعال است و 70 کیلومتر از مسیر باقی مانده است، ضمناً از دیلم به آبادان متصل می‌شود.

معاون ساخت و توسعه بزرگراه‌ها‌ افزود: کریدور شماره 10 از مرز بازرگان به بندر امام خمینی(ره) می‌رسد که ‌‌از آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، کردستان، لرستان و کرمانشاه عبور می‌کند که ترانزیت غرب کشور از این کریدور استفاده خواهند کرد.

خادمی گفت: کریدور اصلی شمال ـ جنوب کشور از بندرعباس شروع شده و به یزد،‌ تهران و شمال می‌رسد.

معاون ساخت و توسعه بزرگراه‌ها‌ ادامه داد: در حال حاضر از بندرعباس تا تهران به صورت بزرگراه و آزادراه جاده موجود است،‌ اما از تهران به شمال، گلوگاه‌هایی داریم البته در محورهایی نظیر فیروزکوه چهارخطه کردن مسیر رو به پایان بوده و این گلوگاه‌ها در حال رفع است.

خادمی اظهار داشت: 4 خطه کردن محور فیروزکوه در قالب 4 قطعه انجام شد و 10 کیلومتر از این مسیر باقی مانده است.

وی اضافه کرد: همچنین در جاده هراز نیز به عنوان باند دوم، در حال اجرای خط هستیم، 17 کیلومتر تونل لازم داریم تا پروژه تکمیل شود و بدین ترتیب بندرعباس به شمال کشور و بنادری نظیر نوشهر و بندرامیر‌آباد متصل می‌شود.

معاون ساخت و توسعه بزرگراه‌ها‌ با بیان اینکه استفاده مناسب از راه‌ها مستلزم هزینه‌کرد برای نگهداری راه است، گفت: نتوانسته‌ایم متناسب با نیاز کشور جاده ساخته و نگهداری کنیم، نگهداری جاده‌ها هزینه‌بر است، لازم است هزینه عبور از جاده توسط کاربر پرداخت شود اما بسیاری از افراد هم‌ حاضر نیستند هزینه عبور از جاده‌ها را بپردازند.

وی با بیان اینکه رشد جاده‌های کشور نسبت به رشد خودروها و ترافیک، یک‌دهم است، افزود: باید هزینه عبور از جاده‌ها، پرداخت شود یا حتی بابت مصرف سوخت خودرو عوارض پرداخت شود‌، به هر حال با همین منابع غیردولتی است که توسعه زیرساخت‌های عمرانی امکان‌پذیر است، چون منابع مالی دولتی محدود است.

خادمی با تأکید بر اینکه اخذ عوارضی یکی از الزامات جذب سرمایه‌گذار خصوص است، گفت: به هر حال باید منابع مالی برای اجرای پروژه‌های زیرساختی عمرانی تعریف شود، زیرا منابع دولتی محدود است، در همین راستا پروژه‌های آماده سرمایه‌گذاری را در قالب پکیج به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی معرفی کرده‌ایم. باید در ازای دریافت پول، ایمنی، رفاهیات و آسایش بیشتری در جاده‌ها ایجاد کنیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز