خبرگزاری کار ایران

وزیر نفت در نمایشگاه ایران‌پلاست عنوان کرد:

ارزش تولیدات پتروشیمی به 40 میلیارد دلار می‌رسد/سیاست وزارت‌نفت برای تجمیع واحدهای کوچک پتروشیمی درسال‌جاری

وزیر نفت گفت: ارزش تولیدات پتروشیمی به 40 میلیارد دلار می‌رسد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بیژن نامدار زنگنه در مراسم افتتاحیه نمایشگاه ایران‌پلاست گفت: نمایشگاه امسال در شرایط ویژه‌ای برگزار می‌شود چراکه تحریم‌ها برداشته شده ودر موقعیت اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هستیم.

وی با بیان اینکه باید برنامه‌های پتروشیمی شتاب‌ بگیرد، افزود: بخش مهم اقتصاد مقاومتی کاهش خام‌فروشی و تکمیل زنجیره ارزش است لذا توسعه پتروشیمی باعث می‌شود طرح‌هایی انجام شود که تولید یک‌ میلیارد دلاری به 20 میلیارد دلار برسد.

زنگنه اظهار داشت: ما در حال حاضر در موقعیتی هستیم که با برنامه‌هایی که در پیش گرفتیم تا سال 1400 ارزش تولید محصولات به بیش از 40 میلیارد دلار خواهد رسید که این هدف به 50 میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد.

وی با بیان اینکه مهمترین بخش پتروشیمی تامین خوراک دراز مدت و کافی و با قیمت رقابتی است، اظهار داشت: امروز با تلاشی که انجام شده از نظر تامین خوراک‌گازی در وضعیت خوبی قرار داریم و خوراک اتان و ال‌پی‌جی برای پروپلین داریم به طوری که فقط از پارس‌جنوبی 14 میلیون مترمکعب گاز طبیعی تولید می‌شود. ضمن اینکه ان جی ال نیز به بخش‌خصوصی و دولتی واگذار شده تامین خوراک خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه شرکت پتروشمی صنعت سرمایه‌بری است که به منابع مالی نیاز دارد و علاوه بر آورده سرمایه‌گذار به منابع خارجی و صندوق توسعه ملی نیز نیاز داریم، خاطرنشان کرد: برای توسعه پتروشیمی به فناوری پیشرفته نیاز داریم تا بتوانیم رقابت کنیم.

وزیر نفت از سرمایه‌گذاران خارجی دعوت کرد که برای تولید الفین و توسعه صنایع میان‌دستی فعالیت داشته باشند. همچنین در زمینه تولید GTP و متانول و بپروپیلن حضور داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین ما علاقه‌مندیم که 7 قطب صنعت پتروشیمی با زنجیره ارزش بپروپیلن ایجاد کنیم که از جمله آنها تولید ان تی پی و ایجاد زیر ساخت برای سرمایه‌گذاری بزرگ در میان دست و پایین دست است.

وزیر معدن، صنعت و تجارت افزود: دو کانون پتروشیمی بندر امام و ویژه پارس از جمله برنامه‌های جدید ماست که باید اجرایی شود، همچنین امسال واحدهای بزرگی مثل پتروشمی 2 پردیس با ظرفیت 7/1 میلیون تن و مرودشت با 7/1 میلیون تن پاوه با 5/2میلیون تن متانول سه واحد پلی‌اتیلن کردستان900 هزار تن ، ایلام و مهاباد 900 هزارت و اتیلن گلایکول مروارید با 500 هزار تن پتروشیمی کاویان 2 با یک میلیون تن اتیلن، پلی‌استایلن با 60 هزار تن تولید اتان در فازهای 15 و16 و 17 یک میلیون تن اتان جدید  به پتروشیمی تحویل می‌دهیم و به این ترتیب ظرفیت پتروشیمی 20 تا 25 درصد اضافه می شود.

وی همچنین گفت: یکی از کارهای مهم ما در سال‌جاری ایجاد سازمان رگلاتوری در صنعت پتروشیمی است که به تضمین رقابت کمک کرده و به این ترتیب از تخریب واحدها علیه یکدیگر جلوگیری می کند.

وزیر نفت کمک به بزرگ‌شدن اندازه بازیگران ان پی سی را از جمله دیگر سیاست‌های وزارت‌نفت برشمرد و افزود: باید کمک کنیم در سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری و بازرگانی واحدهای کوچک بزرگ شوند تا بتوانند در بازارهای بین‌المللی حضور یابند.

کد خبر : ۳۶۱۴۲۵