خبرگزاری کار ایران

زنگنه:

سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در پسابرجام کند نمی‌شود/ با عدم توجه به فناوری بازارهای جدید صادراتی را از دست می‌دهیم

بیژن زنگنه گفت: برخی تصور می‌کنند اقتصاد مقاومتی با پسابرجام و لغو تحریم‌ها کند می‌شود در حالی که کاملا برعکس است چرا که این سیاست‌ها در شرایط پسابرجام با جدیت دنبال می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در همایش صنعت نفت دانش‌بنیان تبلور اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه همایش یاد شده به دلیل برخی اشتغالات و همزمانی با انتخابات مجلس از اواخر سال گذشته به فرودین امسال موکول شد اظهار داشت: نامگذار سال 95 با نام اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل فضای بهتری را برای موضوع این همایش فراهم کرد.

وی با بیان اینکه وزارت نفت سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را در دستور کار قرار داده و دنبال می‌کند اظهار داشت: بند 2 این سیاست‌ها مربوط به دانش‌بنیان بودن و افزایش تولید خدمات و دستیابی به رتبه اول دانش‌بنیان در فعالیت‌های صنعت نفت است.

زنگنه افزود: برخی تصور می‌کنند اقتصاد مقاومتی با پسابرجام و لغو تحریم‌ها کند می‌شود در حالی که کاملا برعکس است چرا که این سیاست‌ها در شرایط پسابرجام با جدیت دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه عملکرد دانش‌بنیان به نحوی بوده که بهره‌ور و رقابتی فعالیت کرده‌اند اظهار داشت: همه می‌گویند صادرات باید اضافه شود اما باید این علت را جستجو کنیم که چرا وقتی بازار جدیدی برای ما بوجود می‌آید فقط چند صباحی می‌توانیم در آن حضور داشته باشیم و بعد این بازار را واگذار می‌کنیم و علت آن این است که دانش‌بنیان بودن و فناوری را دستکم می‌گیریم و این در حالی است که بازاریابی یک نوع فناوری است. امروز برندی می‌تواند موفق باشد که کار فناورانه انجام دهد.

زنگنه تصریح کرد: طی 10 سال اخیر برخی بازرگانانی فعال شدند که حتی یک بشکه نفت نیز تولید نکرده‌اند و با تعداد کمی نیروی انسانی بر پایه عقل و سرمایه‌ انسانی عمل کرده و موفق شده‌اند.

وی ادامه داد: همچنین امروز توانایی فاینانس پروژه‌ها کاری فناورانه است لذا باید فاینانس نیز دانش‌بنیان باشد. همچنین اگر می‌خواهیم GC درست و رقابتی باشد باید براساس دانش‌بنیان باشد.

زنگنه با بیان اینکه ما فعالیت‌های صنعت نفت در بخش بالادست و پایین‌دست را بر مبنای دانش‌بنیان متمرکز کرده‌ایم تصریح کرد: در بخش بالادست کسب توانمندی فناوری بر افزایش بازیافت نفت از مخازن که نتایج آن برای کل ساختار پژوهش و نفت اثرگذار است و در این راستا بنا داریم که در قرادادهای جدید نفتی دانش‌بنیان بودن و پژوهش در کنار فعالیت‌های ما باشد.

وزیر نفت با اشاره به اینکه ما قراردادهایی برای دانش‌بنیان کردن صنعت نفت در بخش بالادست به ارزش هزار میلیارد تومان منعقد کرده‌ایم اظهار داشت: ما برای اجرای پروژه‌های نفت باید پیمانکار عمومی داشته باشیم که از نمونه‌های موفق این پیمانکاران می‌توان به پتروپارس، مپنا و سراب اشاره کرد.

وی همچنین تاکید کرد: باید در زمینه ایجاد ظرفیت برای شرکت‌های E&P تلاش کنیم البته عده‌ای نیز این برنامه‌ها را نمی‌شناسند و ممکن است مخالفت‌هایی هم داشته باشند.

زنگنه همچنین گفت: در حوزه بالادست باید ظرفیت داخلی برای ساخت تجهیزات پرمصرف صنعت نفت تقویت شود. چرا که اکنون تجهیزات ما از فناوری بالایی برخوردارند ضمن اینکه زمینه همکاری خارجی نیز بیشتر فراهم شده لذا سعی می‌کنیم ایده تامین تجهیزات را پیش ببریم که نمونه آن نیز می‌توان به شکل‌گیری OTC اشاره کرد.

وی در ادامه به 12 قرارداد وزارت نفت با دانشگاه‌های معتبر در حوزه پایین‌دست اشاره کرد و گفت: این قرادادها نیز برای تولید لایسنت فرایندی و تولید کالا منعقد شده‌اند.

وزیر نفت تاکید کرد: ما باید با شرکت‌های معتبر قرارداد داشته باشیم تا مرزهای دانش و تکنولوژی را جلو برده و به دانش روز دست یابیم و در این راستا در بخش پتروشیمی برای ساخت واحد تولید متانول با شرکت‌های معتبر اروپایی قراردادی به ارزش 500 میلیارد تومان منعقد کرده‌ایم.

مقام عالی وزارت نفت در پایان بهینه سازی مصرف و بکارگیری ابداعات برای جلوگیری از اتلاف انرژی را از دیگر سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی برشمرد و ابراز امیدواری کرد: با حمایت دولت بتوانیم در همه بخش‌های دانش‌بنیان در صنعت نفت برای افزایش بازیافت نفت و بهبود ظرفیت داخلی و موفقیت در کسب فناوری و بهینه‌سازی حرکت کنیم.

کد خبر : ۳۶۱۹۲۷