خبرگزاری کار ایران

روند منفی در پی اصلاح گروه لیدر بازار

asdasd
کد خبر : ۳۶۲۳۸۰

در شرایطی که چند روزی است صنعت لیدر بورس به مدار اصلاحی وارد شده، کلیت بازار نیز به تبعیت از آنها معامله در دامنه نوسان منفی حداکثری را در پیش گرفتند تا با بازاری سراسر قرمز پوش شاهد هیجانات منفی باشیم.

به گزارش ایلنا و به نقل از کارگزاری مهرآفرین، همچنین در شروع معاملات امروز بورس، اکثر قریب به اتفاق شاخص ها و سهم ها با افت قیمت مواجه شدند.

بطوری که در پایان معاملات شاهد ریزش حدود 1600 واحدی شاخص بازار سرمایه بودیم و این در شرایطی بود که قبل از پایان ساعات معاملات با ثبت معاملات بلوکی در نماد های شاخص ساز بازار شاهد کاهش نزول بود ولی حتی با این معاملات بلوکی نیز شاخص به کانال 77.000 واحدی وارد شد.

از طرفی در شرایطی که چند روزی است صنعت لیدر بورس به مدار اصلاحی وارد شده، کلیت بازار نیز به تبعیت از آنها معامله در دامنه نوسان منفی حداکثری را در پیش گرفتند تا با بازاری سراسر قرمز پوش شاهد هیجانات منفی باشیم.

یکی از مهمترین دلایل افت امروز بازار در ارتباط با صحبت هایی است که رییس کل بانک مرکزی پیرامون عدم دستیابی ایران به سیستم بانکی جهانی مطرح کرده تا به اعتقاد وی اجرای برجام تاکنون هیچ عایدی برای ایران نداشته باشد.

در آغاز شروع معاملات روز جاری شاهد معاملات منفی و همراه با صف فروش در اکثر نمادهای گروه سیمانی از جمله سپاها ، سبهان ، سقاین ، سهرمز ، سخاش و سیلام بودیم . در این بین نماد سخزر تنها نماد همراه با تقاضا در این گروه بود.

در گروه رایانه نمادهای مرقام ، سیستم ، مفاخر ، مداران ، رانفور و رتاپ همچنان با فشار فروش مواجه بودند. بیشترین حجم عرضه را در این گروه به ترتیب نمادهای مفاخر ، مرقام در اختیار داشتند.

در گروه خودرویی روند منفی بسیار شدید تر از سایر گروه ها بود بطوریکه در ابتدای هفته گذشته برخی بر این امر اعتقاد داشتند که سفر تیم مذاکره کننده ایتالیایی به ایران سرآغاز موج مثبت جدیدی در بورس خواهد شد.

چرا که زمزمه انعقاد قرارداد فیات با ایران خودرو طی این سفر بیش از پیش قوت گرفته بود. قراردادی که به گفته برخی مدیران صنعت خودرو به لحاظ ارزش و اندازه قابل مقایسه با قرارداد پژو نبوده و بسیار بزرگ تر از آن است.

اما تکذیب این خبر از سوی مدیران "خودرو" استارت روند اصلاحی کلی را در بازار زد تا امروز در نماد معاملاتی ایران خودرو شاهد سنگین تر شدن صف فروش بیش از 53 میلیون سهمی و شکسته شدن قیمت های حمایتی در بسیاری از سهم ها باشیم. در این گروه بجز نماد های خمحور و خعتبار همه نماد ها با حداکثر کاهش قیمت روبرو شدند.

گروه شیمیایی نیز به طور کامل روز منفی را پشت سر گذاشت. تنها نمادهای شپارس و شتوکا در درصدهای مثبت معامله شدند. همچنین در معاملات امروز شاهد چند بلوک در نمادهای فارس و تاپیکو بودیم که نتوانستند از بار منفی شدید شاخص بکاهند. نماد جنجالی شپلی هم بدون محدودیت دامنه و در قیمت 400 تومان (20% منفی) کشف قیمت شد. باقی نمادها در در صدهای منفی معامله شدند.

در گروه محصولات غذایی و آشامیدنی معاملات کم حجمی را طی معاملات روز جاری شاهد بودیم. نماد های غصینو، خودکفا، غشهد و غگل مثبت معامله شدند. نمادهای غشصفها، غشاذر، غالبر، غپینو، غمینو، غدشت، غاذر، غشان، غفارس و غمهرا همگی در درصدهای منفی کامل کار خود را به پایان رساندند. بیشترین ارزش معاملات گروه مربوط به وبشهر، غبشهر . غالبر بود.

در گروه های فلزات اساسی با توجه به افزایش قیمت جهانی فولاد و همچنین برخورد قیمت ها با نقاط حمایتی خود انتظار از رشد قیمت و افزایش تقاضا در این صنعت را داشتیم که عکس آن صورت گرفت و بجز نماد های فپنتا و کیمیا بقیه نماد ها با کاهش شدید قیمت روبرو شدند.

درگروه فرآورده های نفتی در حالی که با لغو تحریم های نفتی ایران اعلام کرده است سطح تولید و صادرات خود را به سطح پیش از تحریم برمی گرداند، و با انتشار خبر عدم حضور وزیر نفت در نشست دوحه و اعزام نماینده ای به این نشست، قیمت نفت 1.16 دلار کاهش یافت. و با توجه به کاهش قیمت نفت شاهد ریزش سهم ها و نماد های این گروه بودیم بطور ی که بجز نماد شرانل ،شنفت و شپاس بقیه نماد ها با صف فروش مواجه بودند.

در گروه بانکی نیز امروز شدت عرضه ها در این گروه نیز افزایش یافت ، تا جایی که نمادهای وبملت ، وکوثر ، وتجارت ، وپست و ونوین با صف فروش مواجه شدند و بقیه نماد ها بجز وکار و وپاسار با بیشترین کاهش قیمت روبرو شدند.

شاخص کل بورس اوراق بهادار در پایان معاملات امروز ، با 1603 واحد افت در رقم ۷۷ هزار و ۹۸4 واحدی متوقف شد. بیش از ۸۷% از نمادهای بورسی امروز را با کاهش قیمت پشت سر گذاشتند. حجم معاملات بورس به استثنا معاملات بلوکی به ۷۸۳ میلیون سهم، ارزش معاملات به ۱۹۰.۹میلیارد تومان و ارزش بازار به ۳۳۷ هزار میلیارد تومان رسید .

شاخص کل فرابورس نیز در پایان معاملات امروز ، با ۲۲ واحد افت در رقم ۷۶۹ واحدی متوقف شد . بیش از ۹۴% از نمادهای فرابورسی امروز را با کاهش قیمت پشت سر گذاشتند. حجم معاملات فرابورس به استثنا معاملات بلوکی به ۱۴۵ میلیون سهم، ارزش معاملات به ۳۹.۹ میلیارد تومان و ارزش بازار به ۵۶ هزار میلیارد تومان رسید.

در پایان معاملات روز جاری، سه صنعت بانک ها و موسسات اعتباری ، خودرو و قطعات ساخت و محصولات شیمیایی به ترتیب بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند . بیشترین اثر منفی بر افت شاخص نیز توسط نمادهای رمپنا ، وبملت ، پارسان ، حکشتی ، فولاد و فملی رقم خورد .
 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز