خبرگزاری کار ایران

معاون اول رییس‌جمهور:

باید برداشت‌های بیش از حد از منابع آب زیرزمینی کنترل شود /لزوم ترسیم الگوی صحیح کشت در مناطق مختلف کشور

معاون اول رییس‌جمهور در کرمانشاه گفت: یکی از اولویت‌های مهم کشور را مدیریت صحیح منابع آب است و در این زمینه باید برداشت‌های بیش از حد از منابع آب زیرزمینی کنترل شود.

به گزارش ایلنا، "اسحاق جهانگیری" معاون اول رییس جمهور ظهر امروز (دوشنبه) در آیین افتتاح سد تنگ حمام گفت: هم اکنون در دوره خاصی هستیم و سال 95 برای دولت و ملت ایران سال فعالیت و کار و تلاش مضاعف است چرا که مقام معظم رهبری سال 95 را سال اقتصاد مقاومتی؛ اقدام وعمل نامگذاری کرده‌اند.

وی یکی از اولویت‌های مهم کشور را مدیریت منابع آب عنوان کرد و افزود: این اولویت در هیچ مقطعی تغییر نخواهد کرد، چرا که ایران در منطقه ای خشک واقع شده و یکی از مهم‌ترین تنگناها و محدودیت‌های پیش روی توسعه ایران محدودیت منابع آب است.

معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به برداشت‌های بیش از حد از منابع آب زیرزمینی در کشور خاطرنشان کرد: باید حتماً در این زمینه محدودیت ایجاد کنیم چرا که این برداشت‌ها موجب شده بسیاری از استان‌های کشور در بخش شرب و صنعت دچار تنش شوند.

جهانگیری با تاکید بر لزوم مدیریت صحیح منابع آب و بهره‌برداری حداکثر از منابع آب کشور تصریح کرد: وزارت نیرو در این مقطع مسئولیتی حیاتی و سرنوشت ساز دارد و مدیریت منابع آب از اصلی‌ترین برنامه‌های دولت است، البته برای دستیابی به این هدف نیازمند آن هستیم که مردم نیز دولت را یاری کنند.

وی با بیان اینکه بیشترین مصرف آب در بخش کشاورزی صورت می‌گیرد بر لزوم مدیریت منابع آب در بخش کشاورزی تاکید و اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی باید الگوی صحیح کشت در مناطق مختلف کشور را ترسیم کند و در بخش آبیاری نیز شیوه‌های نوین آبیاری را به‌کار گیرد.

معاون اول رییس‌جمهور یکی از جهت گیری‌های اقتصاد مقاومتی را امنیت غذایی دانست و گفت: باید به گونه ای عمل کنیم که مردم ایران در هیچ مقطعی دغدغه امنیت غذایی و تأمین محصولات غذایی را نداشته باشند.

جهانگیری همچنین با اشاره به برنامه‌ریزی دولت برای کشت فراسرزمینی خاطر نشان کرد: آیین نامه کشت فراسرزمینی در جلسه هیات دولت تصویب شده و بخش خصوصی می‌تواند در سایر کشورها که از خاک حاصلخیز برخوردار هستند کار کشاورزی انجام دهد و محصولات آن را به داخل کشور بیاورد.

وی با یادآوری اینکه برخی شهرها و روستاهای کشور برای تأمین آب شرب با مشکل مواجه هستند، گفت: وزارت نیرو طرح‌های مهمی برای حل این مشکل تدوین کرده و آبرسانی به شهرها و روستاها را به طور جدی در دستور کار خود داده است.

معاون اول رییس جمهور یکی از برنامه‌های خوب و سازنده وزارت نیرو را احداث سد دانست و گفت: در بارش‌های اخیر که شدت زیادی نیز داشت مشخص شد که وجود سدها تا چه حد می‌تواند خسارت و آسیب به زندگی مردم را کاهش دهد.

جهانگیری با بیان اینکه سدسازی آثار خوب و مثبتی در کشور داشته است بر لزوم تقویت و حمایت از سدسازی تاکید کرد و گفت: وزارت نیرو تکمیل و احداث 14 سد را در سال 95 در اولویت قرار داده که امیدوارم گام مهمی در آبرسانی به بخش‌های مختلف کشور باشد.

معاون اول رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: یکی از مناطق کشور که باید در بخش تأمین آب و آبرسانی کار جدی انجام شود غرب کشور و بخصوص استان‌های کرمانشاه و ایلام و کردستان است و مسئولین این استان‌ها وظیفه سنگینی دارند و باید از هر قطره آب به بهترین نحو ممکن استفاده کنند.

جهانگیری افزود: اگر برنامه‌های آبرسانی به استان‌های جنوب غربی کشور به خوبی انجام شود گام مهمی در جهت توسعه این استان‌ها که همواره بعنوان توسعه نیافته مطرح بوده‌اند، خواهد بود.

 

کد خبر : ۳۶۲۸۵۴