خبرگزاری کار ایران

فرار به جلوی مخالفان دولت؛

حمله به برجام به جای پاسخگویی در خصوص عملکرد گذشته

در حالی که انتظار می‌رود مخالفان دولت و رسانه‌های حامی آنها پاسخگوی عملکرد گذشته خود باشند، با فرار رو به جلو حمله به برجام را دستور کار خود قرار داده اند!

سیف در جلسه شورای روابط خارجی امریکا تعهدات و وظایف طرف مقابل در اجرای برجام را یادآوری می کند و خواستار تسریع اقدامات لازم از سوی آنها می شود.‌ فردای آن روز موگرینی در تهران از انجام مذاکرات در سطوح بالا با مقامات امریکایی برای رفع نگرانی بانک های اروپایی سخن می گوید و با تاکید بر منافع دوطرفه ایران و اروپا از اجرایی شدن برجام اعلام می کند که بانک‌های مهم اروپایی به ‌زودی کار با ایران را از سر می‌گیرند.چند روز بعد محمدجواد ظریف برای شرکت در مراسم امضای موافقتنامه تغییرات آب و هوایی راهی نیویورک می‌شود و مذاکره او با جان کری در خصوص اجرای برجام بخش مهمی از این سفر است.

به نظر می رسد پازل مرحله دیگری از برجام در حال تکمیل است. پس از مذاکرات طولانی با 1+5 و امضای توافقنامه، تایید اقدامات ایران توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی، رفع برخی از تحریم ها، سفرها و مذاکرات هیئت های اقتصادی، تجاری و بانکی ایرانی و خارجی و ارزیابی شرایط همکاری های دوجانبه و... این بار برقراری روابط کارگزاری بانکی و اعتماد بانک های بزرگ دنیا به منظور تسهیل نقل و انتقلات مالی مرحله بعدی است. 

دولت تدبیر گام به گام در مسیر اجرایی شدن برجام قدم برمی دارد و مصمم به رفع موانع است. سنگ اندازی‌های داخلی اما تمامی ندارد، منتقدین چشم خود را بر همه چیز بسته اند و از اینکه منافع ملی را فدای سودای قدرت خود کنند ابایی ندارند. برخورد گزینشی با سخنان رئیس کل بانک مرکزی و تلاش گروهی برای برجسته سازی بخشی از آن بدون در نظر گرفتن موقعیت جلسه و اهداف طرف ایرانی آخرین نمونه از فعالیت‌های تخریبی مخالفان است.

این در حالی است که تا همین چند وقت پیش اظهارات او در مورد متصل بودن شبکه سوئیفت را باور نداشتند! گویی آنها فراموش کرده اند که چه کسانی تحریم ها را کاغذ پاره خواندند و شرایط را به گونه‌ای پیش بردند که دیگر امکان صادرات نفت هم برای‌مان مهیا نبود. آنها تحریم بانک مرکزی و محدود شدن امکان انجام مبادلات با چند بانک و صرافی کوچک را که تولد بابک زنجانی ها بخشی از تبعات آن است را نیز خیلی زود فراموش کرده‌اند.

در همین خصوص اظهارات کسرایی‌پور،‌ مدیر اداره عملیات ارزی بانک مرکزی هم جالب توجه است. او در گفتگو با یکی از روزنامه‌ها گوشه ای از مشکلات ایران در نقل و انتقالات مالی بین المللی را بازگو کرد: "در اوج تحریم‌ها در بین سال‌های ٢٠١٢ تا ابتدای ٢٠١٦، کار به جایی رسیده بود که دو بانک «هالک‌بانک» ترکیه و بانک «آو کنلن» چین فقط کارگزاری نقل‌وانتقالات پولی ایران را برعهده می‌گرفتند و وقتی در این نقل‌وانتقالات ذی‌نفع نبودند، کارمزدهای بالایی را از ایران طلب می‌کردند. چنین بود که کارمزدهای چهار تا پنج درصدی در «هالک‌بانک» و ١٢درصدی در «آو کنلن» امری معمول بود تا اینکه پای صرافی‌ها به مبادلات باز شد و کارمزد‌های ٢٠درصدی هم به واردکنندگان تحمیل شد." در چنین شرایطی و در حالی که انتظار می‌رود مخالفان دولت و رسانه‌های حامی آنها پاسخگوی عملکرد گذشته خود باشند، با فرار رو به جلو حمله به برجام را دستور کار خود قرار داده اند!

این حملات قطعا ادامه خواهد داشت، با هر گام موفق دولت تشدید خواهد شد و در آستانه انتخابات سال 96 به اوج خواهد رسید. دولت روحانی اما با پشتوانه تایید برجام توسط رهبری و مجلس و با دلگرمی حاصل از حمایت مردم در انتخابات هفتم اسفند، با هدف رفع کامل تحریم‌ها و بهبود وضعیت اقتصادی ایران به راه خود ادامه می‌دهد. در این مسیر نشیب و فرودهایی چون تخریب مخالفان که اغلب همصدا با دشمنان بیرونی  به مقابله با منافع مردم ایران می پردازند نیز باری بر دوش دولت است. فراموش نکنید کسی که خودش را به خواب زده نمی توان بیدار کرد.

نویسنده: محمد فاضل
کارشناس امور رسانه

کد خبر : ۳۶۳۱۵۶