خبرگزاری کار ایران

پژوهشگر انستیتو پژوهش نیوکاسل در گفت‌وگو با ایلنا:

70 درصد آب بارندگی‌های اخیر تبخیر می‌شوند / سدسازی سیاسی کاری است

هاشمی با بیان اینکه سیلاب به خودی خود لازمه اکوسیستم و بخشی از اقلیم است، گفت: آنچه بارش‌های سلابی را مخاطره آمیز می‌کند عدم مدیریت صحیح و ساختمان سازی در مسیر رودها است.

مختار هاشمی، پژوهشگر انستیتو پژوهش نیوکاسل انگلستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به اینکه مشکل کم آبی کشور با بارندگی‌های اخیر حل نمی‌شود، گفت: ۷۰ درصد آب بارش‌های اخیر تبخیر می‌شوند و قابل دسترس نیستند ضمن اینکه بارندگی در همه جای کشور نیز مناسب نبود.

وی در ادامه با اشاره به سیلابهای اخیر در برخی شهر‌ها اظهار داشت: سیلاب به خودی خود مخرب نیست و مسیل‌ها جزیی از اکوسیستم هستند و باید باشند آنچه مشکل ساز است اینکه ما در مسیل‌ها خانه ساختیم چون همراه سیل خاک می‌آید، مشکل این است که چون خیلی جا‌ها خشک شده و رژیم رودخانه‌ها را تغییر دادند و ساختمان‌ها در مسیل‌ها ساخته شدند و در دره‌ای که آب می‌رفت خانه ساختیم و وقتی رودخانه سیلابی می‌شود می‌گوییم خطر جانی دارد.

هاشمی با بیان اینکه ساختمان سازی در مسیر رودخانه‌ها و سیلاب‌ها و برنامه ریزی‌هایمان برای مهار سیلاب اشتباه بوده، خاطرنشان کرد: نباید اجازه می‌دادیم که در مسیل‌ها ساخت و ساز شود و اکوسیستم بهم بریزد بلکه باید مدیریت آبخیز داری می‌شد در حالی که در ایران به این موضوع پرداخته نشده وبودجه در نظر گرفته نمی‌شود.

وی تاکید کرد: مهم این است که بتوانیم آب‌ها را ذخیره کرده و آبخیزداری کنیم و به این ترتیب جلوی سیل هم گرفته می‌شود ضمن اینکه سیل هم باید باشد چون اگر نباشد چون شست و شویی که برای رودخانه لازم است، صورت نمی‌گیرد.

پژوهشگر انستیتو پژوهش نیوکاسل انگلستان با بیان اینکه سیل هم مثل خشکسالی پدیده‌ای عادی است و واقعیتی است که جزء اقلیم ماست، اظهار داشت: آبب اید وارد دریا شود و بعد آب دریا را با شیرین سازی مصرف کنیم البته این مسئله نیز باید دقیقا بررسی شود چرا که اگر فقط سد بسازیم و آب جمع شود نمی‌تواند راهکار درستی باشد لذا باید مسائل زیست محیطی در نظر بگیریم.

وی با بیان اینکه آب باید مسیر طبیعی خود را طی کنند ما باید بتوانیم آن را مدیریت کنیم، یادآور شد: ما آب شیرین را از دریا و تبخیر می‌گیریم و همه به هم پیوسته هستند و مباحثی مثل سدسازی بیشتر از بار علمی، بار سیاسی دارد.

کد خبر : ۳۶۴۱۸۲