خبرگزاری کار ایران

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مطرح کرد:

توسعه روابط تجاری با روسیه با برگزاری نمایشگاه‌های اختصاصی

غلامرضا کاتب، نماینده مجلس نهم درباره روابط تجاری ایران و روسیه گفت: نخستین گام در توسعه و برقراری روابط تجاری با روسیه که طی هفته‌های اخیر شاهد بوده‌ایم، برگزاری نمایشگاه‌های تجاری است.

به گزارش ایلنا، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات توضیح داد: طی هفته‌های اخیر قراردادها و تفاهمنامه‌های متعددی با کشور روسیه منعقد شده است که در بحث روابط تجاری ایران با روسیه مشخصا تاثیرگذار خواهد بود. یکی از مهم‌ترین بندهای این قراردادها تسهیل ارتباطات میان دو کشور خصوصا در بحث جاده‌ای است؛ به‌طوری که قرار است در جنوب کشور نیز مسیر ارتباطی فراهم شده تا روابط تجاری کشور ایران و روسیه به آسانی برقرار شود. بر همین اساس ایجاد زمینه ارتباطی میان این دو کشور به صورت ریلی در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: از دیگر موضوعات و مهم‌ترین آنها، بحث ظرفیت‌های غنی کشور در عرصه صنایع غذایی و ارائه آن در بازار روسیه است. مواد غذایی کشور از این قابلیت برخوردار است که بازار موردنیاز روسیه را تامین کرده و سالانه مقادیر بسیاری از آن به کشور روسیه صادر شود. با توجه به نیاز روسیه به مواد غذایی و همچنین سابقه خوب محصولات غذایی کشور، ما می‌توانیم پشتیبان روسیه در زمینه این محصولات باشیم.

کاتب به علاقه روسیه به روابط تجاری با ایران اشاره کرد و گفت: کشور روسیه طی مراحل برجام و به تصویب رساندن آن، تلاش‌های بسیاری در حمایت از ایران انجام داد و به نوعی حمایت‌های آن منجر به تسریع در روند تایید برجام شد؛ از این‌رو روسیه در مقایسه با کشورهای همسایه تمایل بیشتری برای ارتباط تجاری با کشور دارد و بازار آماده‌ای برای محصولات ماست.

وی در رابطه با اهمیت نمایشگاه‌های بین‌المللی و برگزاری نمایشگاه تخصصی ایران در مسکو که قرار است 22 تا 24 این ماه برگزار شود، گفت: یکی از اقدامات مهم که در آمدوشدهای مسئولان ایران و روسیه مطرح شد، بحث برگزاری نمایشگاه‌های تجاری است که از طریق آن بازرگانان دو کشور بتوانند از نیازها و خواسته‌های اساسی همدیگر اطلاع حاصل کنند و از طریق برگزاری نمایشگاه که خود نخستین گام در ارتباط میان ایران و روسیه است، شناخت دو کشور را از وضعیت تجاری همدیگر بالا ببرد.

لازم به توضیح است نمایشگاه اختصاصی ایران در مسکو 22 تا 24 اردیبهشت ماه امسال از سوی شرکت بین المللی رهکار پالایش میر برگزار می‌شود.

کد خبر : ۳۶۴۸۶۷