خبرگزاری کار ایران

در دیدار با هیات‌ کره‌ای؛

افخمی‌راد خواستار سرمایه‌گذاری مستقیم و انتقال تکنولوژی کره‌ به ایران شد

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران در دیدار با هیاتی متشکل از سرمایه‌گذاران، نمایندگان بانک‌ها و تاجران کره جنوبی از این کشور خواست ضمن سرمایه‌گذاری مستقیم در ایران، تکنولوژی کره را به ایران منتقل کنند.

به گزارش ایلنا از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، ولی‌ا... افخمی‌راد در دیدار با «هاک‌ دو کیم» معاون وزیر تجارت، صنعت و انرژی کره جنوبی و هیات تجاری همراه، افزود: اقتصاد ایران دیگر متکی بر نفت نیست و در سال گذشته میزان صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی ایران بیش از 60 میلیارد دلار بوده که این نشان می‌دهد اتکا اقتصاد ایران به نفت به 40 درصد رسیده است.

وی گفت: از این رو کره‌ای‌ها دیگر نباید به ایران به عنوان کشوری مصرف‌کننده بنگرند بلکه باید به این فکر باشند که ایران به عنوان هاب تولید و صادرات کالا در منطقه است؛ با این دیدگاه همکاری‌های ایران و کره جنوبی می‌تواند بلند مدت و طولانی شود.

افخمی‌راد در ادامه افزود: ما امروز خوشحالیم که بانک‌های کره‌ای در کنار شرکت‌های بزرگ و مطرح کره در کشورمان حضور دارند چرا که این مسئله نشان می‌دهد نگاه کره‌ای‌ها به ایران تغییر کرده و خواهان گسترش روابط اقتصادی با امن‌ترین کشور منطقه هستند.

وی گفت: امکانات، فرصت‌ها و زمینه‌های همکاری با ایران به نسبت سایر کشورهای همسایه بیشتر است و من امیدوارم با توجه به رفع تحریم‌ها و رفع مشکلات و موانع، شاهد امضاء قراردادهای متعدد در بخش‌های مختلف با کره باشیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت در واکنش به این گفته اعضای هیات کره‌ای که آنها یکی از بهترین خیابان‌ها و مراکز تجاری خود را به نام تهران نامگذاری کرده‌اند، نیز گفت: در تهران نیز یکی از بهترین خیابان‌ها به نام سئول است، ضمن اینکه در اکثر خیابان‌های تجاری تهران نام شرکت‌های مطرح کره به چشم می‌خورد و از طرفی تعداد زیادی خودروی کره‌ای در ایران تردد می‌کنند که این نشانگر تمایل ایرانی‌ها به کالاهای کره‌ای است.

وی ابراز امیدواری کرد: سفر این هیات تجاری که در راستای حمایت از سفر رئیس جمهوری کره جنوبی به ایران صورت گرفته است سرآغازی برای گسترش روابط اقتصادی دو طرف باشد.

افخمی‌راد افزود: حضور رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی پس از 40 سال در ایران، خود گواه اهمیت ایران برای کره جنوبی است با این وجود ما از کره‌ای‌ها انتظار داریم نگاه خود را به ایران تغییر دهند و به دنبال همکاری مشترک با کشورمان باشند.

وی گفت: در دو  سال گذشته هیات‌های مختلفی به ایران سفر کرده‌اند و امروز شرکت‌های بزرگ اروپایی که با واحد پولی اروپا (یورو) با ایران تجارت می‌کنند مشکلی ندارند و به راحتی نقل و انتقال پول از طریق بانک‌ها صورت می‌گیرد.

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: کره‌ای‌ها در سالیان گذشته پیشرفت‌های چشم‌گیری در بخش تکنولوژی کرده‌اند و از لحاظ اقتصادی در زمره کشورهای توسعه یافته قرار دارند بدون شک تجربه این کشور از این بابت که چگونه در طول چند دهه توانسته به این جایگاه در جهان دست یابد می‌تواند برای ایرانی‌ها که در این مسیر قرار گرفته‌اند، راه‌گشا باشد.

وی گفت: البته ایران با وجود جنگ، تحریم و فشارهای خارجی پیشرفت‌های چشم‌گیری در عرصه‌های مختلف کسب کرده است و دولت یازدهم نیز تلاش کرده علاوه بر برداشتن تحریم‌ها و موانع، روابط خود را با دنیا بهبود ببخشد که خوشبختانه در این راستا موفق بوده و امروز نگاه جهانیان به ایران تغییر کرده است.

در ادامه این نشست «جائه هونگ کیم» رییس سازمان توسعه تجارت و سرمایه‌گذاری کره جنوبی (کترا) نیز با بیان اینکه کره‌ای‌ها آماده هستند تکنولوژی و دانش خود را در حوزه‌های مختلف و در قالب همکاری‌های مشترک در اختیار ایران قرار دهند، افزود: رفع تحریم‌های بین‌المللی این امکان را ایجاد کرده است که سئول و تهران روابط خود را گسترش دهند، روابطی که به دلیل تحریم‌ها به 100 میلیون دلار رسیده و نسبت به گذشته کاهش یافته بود.

وی گفت: ایران همواره دوست خوبی برای کره جنوبی بوده است و نمایندگان شرکت‌های بزرگ کره جنوبی و رئیس جمهوری کره جنوبی برای نشان دادن تمایل خود به گسترش روابط با ایران به تهران سفر کرده‌اند و ما امیدواریم این سفر دستاوردهای خوبی برای هر دو طرف داشته باشد.

در این نشست که در هتل اسپیناس 2 برگزار شد، روسای اتاق بازرگانی کره جنوبی، سفیر سابق کره جنوبی در امارات، رئیس سازمان پژوهش‌های کره‌جنوبی، رئیس بانک اقتصاد کره و نمایندگان و مدیران عامل سایر شرکت‌های بزرگ کره جنوبی حضور داشتند.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، «پاک کوئن های» رئیس جمهوری کره جنوبی قرار است فردا دوشنبه با حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کند.

این نخستین سفر یک رئیس جمهور کره جنوبی به ایران از زمان برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور از سال 1962 میلادی به شمار می‌رود.

کد خبر : ۳۶۶۸۰۲