خبرگزاری کار ایران

عضو هیات مدیره انجمن صنفی پیمانکاران صنعت برق در گفت‌و‌گو با ایلنا:

میزان تولید و مصرف برق سر به سر است/ قیمت برق تعدیل نشود، خاموشی خواهیم داشت

کفشکنان گفت: در صورتی که دولت فاصله ۵۰ تومانی قیمت تمام شده تولید و دریافتی از مصرف کننده را حل نکند مشکل صنعت برق و مدیریت جذب سرمایه همچنان با چالش مواجه خواهد بود.

علیرضا کفشکنان عضو هیات مدیره انجمن صنفی پیمانکاران صنعت برق در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا درباره اینکه تولید برق در کشور کفاف افزایش تقاضای آن را می‌دهد یا خیر، گفت: بر اساس برنامه باید سالیانه ۵ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور اضافه شود و با توجه به اینکه اکنون تقریبا پیک مصرف بار ما با میزان تولید نزدیک شده و ما رشد مصرف هم داریم لذا باید فاصله بین تولید کنونی و افزایش تقاضا را حل کنیم.

وی با اشاره به اینکه اگر وزارت نیرو جذب سرمایه گذاری داشته باشد می‌تواند افزایش ۵ هزار مگاوات نیروگاه جدید را محقق کند، تصریح کرد: هرچند تلاش‌های زیادی صورت جهت افزایش ظرفیت نیروگاهی کشور صورت می‌گیرد اما به نظر می‌رسد که اگر توجه جدی نشود به صنعت زیرساختی کشور مشکل جدی برمی خورد.

کفشکنان ادامه داد: اکنون با توجه به شرایط پسابرجام که بناست کارخانجات احیا و با ظرفیت بیشتری کار کنند و بدنبال آن سرمایه گذاری جدید نیز داشته باشیم نیاز به برق افزایش می‌یابد.

وی اظهار داشت: الان ظرفیت نامی موجود نیروگاهی کشور ۷۲ هزار مگاوات است که از این میزان ۵۲ مگاوات برق تولید و تحویل شبکه می‌شود و پیک بار هم به همین میزان تولید رسیده لذا با توجه به اینکه رشد مصرف هم داریم میزان مصرف از ۵۲ هزار مگاوات پیشی می‌گیرد بنابراین لذا وزارت نیرو باید تلاش کند تا سالی ۵ هزار مگاوات را حتما اضافه کند تا در پیک بار دچار خاموشی نشویم.

عضو هیات مدیره انجمن صنفی پیمانکاران صنعت برق با بیان اینکه سرمایه گذاری خوبی در صنعات برق صورت نگرفته و کلا این صنعت با چالش جدی مواجه است، خاطرنشان کرد: ما با منابع داخلی نمی‌توانیم نیروگاه ههای مورد نیاز را احداث کنیم و نیاز به جذب سرمایه گذاری خارجی داریم که سرمایه گذار خارجی در چند سال گذشته رغبتی به سرمایه گذاری در ایران نداشته‌اند چون سرمایه جایی می‌رود که امنیت باشد و با توجه به اینکه سرمایه گذاران به دلیل محدودیت طی سالهای گذشته مشکل داشتند نیاز انباشته‌ای ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه اگر موانع سرمایه گذاری رفع و سرمایه‌ها در بخش انرژی و صنعت برق بکار گرفته می‌شود، خاطرنشان کرد: اکنون سرمایه گذاری در بخش نیروگاه تا حدی توجیه پذیر است هر چند باید قیمت برق بالا برود اما مشکل اینکه وزارت نیرو چون برای بازپرداخت به موقع مطالبات پول ندارد فاصله زمانی طولانی بین تولید و فروش برق بوجود می‌آید که کار را مشکل کرده است.

کفشکنان همچنین گفت: اکنون موانع سرمایه گذاری در ایران در حال برداشته شدن است و موانع مربوط به داخل و قوانین و بحث بوروکراسی نیز باید حل و فصل شود تا تولید افزایش یابد.

وی اظهار داشت: بخش خارجی وقتی نیروگاه احداث می‌کند باید برق را بفروشد و با توجه به اینکه وزارت نیرو با کمبود منابع و نقدینگی مواجه است پول برق نیروگاه‌ها را دیر پرداخت می‌کند که این مسئله توجیه اقتصادی سرمایه گذاری را کم می‌کند.

عضو هیات مدیره انجمن صنفی پیمانکاران صنعت برق دلیل کموبد نقدینگی در وزارت نیرو را قیمت پایین فروش برق عنوان کرد و افزود: در حال حاضر هزینه تولید هر مگاوت برق در نیورگاه تا رسیدن به دست مصرف کننده ۱۰۰ تومان است در حالی که پول دریافتی بابت هر کیلووات ساعت از مصرف کننده ۵۰ تومان است و در صورتی که دولت این فاصله ۵۰ تومانی را حل نکرده و قیمت‌ها را تعدیل نکند مشکل صنعت برق و مدیریت جذب سرمایه همچنان با چالش مواجه خواهد بود.

 

کد خبر : ۳۶۶۹۰۳