خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان امور مالیاتی:

سازمان امور مالیاتی حق دارد حساب‌های مردم را کنترل کند/243 هزار میلیارد ریال جریمه مالیاتی در سال 94

تقوی نژاد با اشاره به جرائم مالیاتی در سال گذشته گفت: 243هزار میلیارد ریال در سال 94 جریمه مالیاتی صورت گرفت که میزان کل معوقات 421 هزار میلیارد ریال بوده و 178هزار میلیارد ریال اصل مالیات بوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، تقوی‌نژاد صبح امروز در اولین نشست خبری خود در خصوص عملکرد این سازمان در سال 94 در بخش مالیات‌های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده اظهار داشت:‌ سال گذشته 667هزار ریال مالیات وضع شده که نسبت به سال ماقبل آن 16 درصد رشد داشته است. هدف مالیات مستقیم نیز 421 هزار میلیارد ریال مالیات وصول شده که 96 درصد از برنامه تحقق یافته و 17 درصد رشد را نشان می‌دهد. همچنین در بخش مالیات بر ارزش افزوده 246هزار میلیارد ریال مالیات وصول شده که 80 درصد از بودجه پیش‌بینی شده تحقق یافته و با 13.5درصد رشد همراه بود.

وی افزود: عوارض وصول شده از حساب شهرداری‌ها و دهداری 114هزار میلیارد ریال بوده است و نسبت درآمدهای مالیاتی به تولید ناخالص داخلی 6.3 درصد است که اگر عوارض را هم به آن اضافه کنیم 6.98 درصد افزایش خواهد یافت. همچنین نسبت درآمد مالیاتی به هزینه‌های جاری 48.9 بوده است.

تقوی‌نژاد ادامه داد: از ابتدای اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده یعنی بین سال‌های (87 تا 94) رقمی به ارزش 542هزار مودی در سامانه مالیات برارزش افزودده ثبت نام کرده اند که تنها 71هزار نفر آنها مربوط به سال 94 بوده است.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای اجرای این قانون 1304 میلیارد ریال مالیات و عوارض اخذ شده است.

اظهارنامه‌های مالیاتی الکترونیکی می‌شوند

رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه از ابتدای اجرای این طرح تا پایان سال 95 در مجموع 7 میلیون و 314هزار اظهارنامه الکترونیکی ثبت شده گفت: حدود یک میلیون اظهارنامه مربوط به سال 94 است. همچنین در خصوص استرداد 12 میلیارد و 561 هزار ریال استرداد صورت گرفته که با گسترش صندوق‌های مکانیزه در بخش فروش شفافیت بیشتری در حوزه مالیات مستقیم و ارزش افزوده ایجاد خواهد شد. در حال حاضر 3 میلیون و 200 واحد صنفی در کشور وجود دارد که باید به صندوق مکانیزه فروش مجهز شوند. براساس قانون افرادی که نسبت به نصب صندوق اقدام نمی‌کردند مشمول مالیات نبوده‌اند اما با اعتمادی که به مردم بود عدالت مالیاتی اجرا می‌شد.

243هزار میلیارد ریال جرائم مالیاتی

تقوی نژاد با اشاره به جرائم مالیاتی در سال گذشته گفت: 243هزار میلیارد ریال در سال 94 جریمه مالیاتی صورت گرفت که میزان کل معوقات 421 هزار میلیارد ریال بوده و 178هزار میلیارد ریال اصل مالیات بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه پرونده‌های مشاغل سال 93 تا پایان سال 95 به قطعیت می‌رسد گفت: آن دسته از پرونده‌هایی که در وزارت اقتصاد در دست انجام است مهندسی معکوس خواهد شد و شناسایی پرونده‌ها به طور جدی در دستور کار است.

تقوی‌نژاد با بیان اینکه اولویت اصلی سازمان امور مالیات اجرای طرح جامع مالیاتی است گفت: در این طرح 32پروژه تعریف شده و جزو هشت پروژه اصلی وزارت اقتصاد محسوب می‌شود.

رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان سازمان مالیاتی حق دارد تا به سپرده‌های حساب مردم سرکشی کرده آن را کنترل کند گفت: هرچند این حق ماست اما فعلاً برنامه‌ای در این زمینه نداریم البته ما یک سازمان حاکمیتی هستیم و به طور دقیقی این اختیار به صورت قانونی به ماداده شده تا به صورت شفاف به اسناد و دارایی افراد اشراف داشته باشیم تا هرکجا که مورد سوال قرار گرفتیم بتوانیم اطلاعات دقیقی را از مکان و دارایی افراد ارائه دهیم و نیز حساب‌های مشکوکی که دستگاه های مسئول برای بررسی به ما ارجاع می دهند بتوانیم کنترل کرده و میزان گردش مالی آنها را براساس درآمدهای مشمول مالیات تطبیق دهیم. در این راستا سال گذشته تنها 630 میلیارد تومان از یک مورد مالیات کسب کردیم.

هر پرونده مالیاتی 1 میلیون تومان برای ما هزینه دارد

تقوی‌نژاد در ادامه با اشاره به کاهش هزینه‌های بررسی پرونده‌ها به صورت الکترونیکی گفت: در حال حاضر هر پرونده مالیاتی برای ما حدود 1 میلیون تومان هزینه دارد این در حالی است که با اجرای طرح جامع مالیاتی هزینه‌های اجرای عملیات کاسته خواهد شد.

وی افزود: در طرح جدید مالیاتی ممیز و مؤدی یکدیگر را نخواهند دید تا ارتباطات ناسالم کاهش پیدا کند و کلیه امور به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد. هم‌اکنون نیز 5 میلیون 500 هزار پرونده در پورتال سازمان به ثبت رسیده است هرچند حجم بالای فرار مالیاتی که حدود 40 درصد برآورد می‌شود نیز همچنان ادامه دارد و به صورت جدی در جلسه هیات دولت نیز به آن پرداخته شد.

طرح جامعه نظام مالیاتی بهمن 95 به بهره‌برداری می‌رسد

رئیس سازمان امور مالیاتی در بخش دیگری از این نشست تا  اعلام این خبر که این طرح به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید گفت: در بهمن 95 بخش عمده‌ای از طرح جامع نظام مالیاتی به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی افزود: در بودجه سال 95 درآمدهای مالیاتی 86 هزار میلیارد تومان در لایحه پیش‌بینی شده که مجلس نیز هزار میلیارد تومان به این رقم اضافه کرده است که نسبت به سال 94 حدود 30درصد رشد داشته و نسبت به بودجه مصوب نیز 16 درصد رشد خواهد داشت.

وی با بیان اینکه حدود 30 درصد از بودجه کشور امسال از درآمدهای مالیاتی محقق می‌شود خاطر نشان کرد: به جز این 50 درصد بودجه جاری کشور از طریق درآمدهای مالیاتی تامین خواهد شد و در مورد ارقام بودجه پیشنهادات و نظرات براساس شرایط اقتصادی تعیین می‌شود.

وی ادامه داد: بودجه دولت باید به مالیات وصل شود که در این راستا ما معتقدیم فشار بر اصناف خرده‌پا که درآمدهایشان شفاف است درست نبوده و ما درصدد شناسایی مودیان جدید، مقابله با فرار مالیاتی، وصول مطالبات قطعی شده، تعیین تکلیف پرونده‌های گذشته و پایه‌های مالیاتی هستیم.

وی گفت: قانون مالیات مستقیم از ابتدای سال 95 اجرا می‌شود و کلیه مشوق‌ها و معافیت‌ها نیز در آن دیده شده و کاهش نرخ مالیاتی حداکثر 25 درصد است تا عدالت را بین اصناف و کارکنان دولتی برقرار شود.

مالیات بر ارث تغییر کرد

رئیس سازمان امور مالیاتی با اشاره به تغییر مالیات بر ارث گفت: اگر وراث نخواهند دارایی خود را در مدت کوتاهی منتقل کنند سازمان امور مالیاتی معترض نخواهد شد و نقل و انتقالات وراث براساس نقل و انتقال املاک برآورد خواهد شد.

کلیه صادرکنندگان از پرداخت مالیات معاف هستند

وی در مورد معافیت‌های مالیاتی خاطر نشان کرد: هم‌اکنون تنها 20 درصد از صادرکنندگان مواد معدنی از این معافیت برخوردارند اما صادرکنندگان کالاهای کشاورزی و فرآوری شده تا 100 درصد از پرداخت مالیات معافند.

25 میلیارد دلار اقتصاد زیرزمینی در کشور

تقوی‌نژاد درخصوص معاملات مشکوک و تراکنش‌ها گفت: در بخش مبارزه با پولشویی بخصوص در نقاط مرزی تراکنش‌های غیرمعمول مورد بررسی قرار می‌گیرد که در این راستا برآورد ما از اقتصاد زیرزمینی 25 میلیارد دلار است.

افزایشی در مالیات اصناف و مشاغل نخواهیم داشت

تقوی‌نژاد همچنین در مورد اینکه آیا امسال مالیات مشاغل تغییری خواهد داشت یا خیر گفت: در این راستا افزایشی در بحث مالیات اصناف و مشاغل نخواهیم داشت.

وی در مورد معافیت مالیاتی نهادها و سازمان‌های مذهبی نظیر آستان قدس نیز گفت: براساس اصلاح قانون مالیاتی در خصوص آستان‌های متبرکه اقدام خواهد شد.

معافیت مالیاتی این اماکن در ماده قانونی آمده و در ماده 2 قانون اشخاص و نهادهایی که مشمول پرداخت مالیات نیستند که شامل وزارتخانه‌ها، شهرداری‌ها و بنیادها و نهادهای انقلاب اسلامی می‌شود از دادن مالیات معاف هستند.

تولید ناخالص مالیاتی در  کشور 7 درصد است

وی درخصوص تولید ناخالص مالیاتی در کشور گفت: این رقم باید به 10 درصد برسد و در کشورهای پیشرفته نیز حدود 25 درصد بوده اما در کشورهای شبیه ما حدود 15 درصد است.

وی در خاتمه گفت: مالیات موضوعی ملی بوده و حق مردم است تا از حقوق عمومی خود استفاده کنند.

 

 

کد خبر : ۳۶۷۴۳۷