خبرگزاری کار ایران

در ۲۱‌امین نمایشگاه نفت تهران ارایه می‌شود؛

13 تجربه راهبردی موفق پژوهشگاه صنعت نفت در صنایع پایین دستی

13 تجربه راهبردی موفق پژوهشگاه صنعت نفت در صنایع پایین دستی با تمرکز بر " تجاری‌سازی و توسعه فناوری" و در سه رویکرد اولویت‌دار " شیرین‌سازی و تبدیلات گازی"، " ارتقاء نفت خام و فرآورده‌های نفتی" و "تاسیسات سطح‌الارضی"، انحصارا " نمک‌زدا" در بیست و یکمین نمایشگاه نفت تهران عرضه می‌شود.

به گزارش ایلنا، در رویکرد "شیرین‌سازی و تبدیلات گازی" فناوری پارسی سول، اولین فناوری ایرانی شیرین‌سازی گاز ، دانش فنی و طراحی پایه کارخانه کامل واحد GTL با ظرفیت 3 هزار بشکه در روز در جزیره قشم برای بخش خصوصی، دانش فنی و طراحی پایه واحد‌های SRU شامل واحد‌های تغلیظ گاز اسیدی، کلاوس و تصفیه گاز نهایی TGT برای بازیافت بالای 99/5درصد گوگرد ارایه می‌شوند.

طراحی مفهومی و پایه یک واحد GTL به ظرفیت 1هزار بشکه در روز و همچنین جمع‌آوری و تزریق گاز دی اکسیدکربن در مخازن نفت و گاز کشور از دیگر دستاوردهای تجربه شده است که در نمایشگاه عرضه می‌شوند.

با توجه به این‌که ارتقاء نفت خام و فرآورده‌ها از دیگر رویکرد محوری پژوهشگاه در حوزه پایین دستی در نمایشگاه است می‌توان به تجربه‌های موفق این بخش نظیر ارایه دانش فنی و طراحی چندین واحد شیرین‌سازی میعانات گازی، پروپان و بوتان و طراحی پالایشگاه تاپینگ برای تولید قیر از نفت خام فوق سنگین و انتقال دانش فنی و طراحی واحد صنعتی تولید بود‌دار کننده از میعانات گازی اشاره کرد.

طراحی اولین واحد ایزومریزاسیون نفتا در کشور بر مبنای دانش فنی ایزومیر، ارایه دانش فنی و بسته طراحی فرآیندی پنج واحد تحت لیسانس و چهار واحد غیر‌لیسانس مربوط به پالایشگاه خارجی، دانش فنی و طراحی فرآیند سولفور‌زدایی عمیق هیدروژنی برای کاهش سولفور برش‌های نفتی از دیگر دستاوردهای موفق پژوهشگاه در ارتقاء نفت خام و فرآورده‌ها به حساب می‌آیند.

نمک زدا، اولویت تاسیسات سطح‌الارضی

با توجه به وجود نمک در نفت‌های خام ایران، پژوهشگاه برای ارتقاء کیفیت نفت خام، با افتتاح سوپر پایلوت نمک‌زدای الکترواستاتیک با ظرفیت 20 بشکه در روز در سال 94 ، فناوری نمک‌زدایی را بومی‌سازی کرده و آمادگی دارد واحدهای صنعتی مرتبط را نیز طراحی کند.

در حال حاضر این فناوری، یک فناوری وارداتی است و ساخت واحدهای نمک زدایی الکتروستاتیک به شرکت های خارجی واگذار می شود و این شرکت ها در شرایط تحریم، بسیار طولانی و با قیمت بالاتری در این زمینه با کشور همکاری می‌کردند از این رو پژوهشگاه صنعت نفت با احساس این نیاز ا از چهار سال برای رفع این نیاز صنعت نفت برنامه ریزی کرد.

گفتنی است پژوهشگاه صنعت نفت با ایجاد کنسرسیوم با شرکت‌های داخلی و خارجی پس از رونمایی از پایلوت و توسعه فناوری نمک زدا تنظیم قرارداد برای طراحی و ساخت نمک‌زدای موبایلرا پیگیری می‌کند که این واحد به صورت ماژولار ساخته و نصب خواهد شد، از این رو زمان ساخت کاهش یافته و از حداکثر توان داخلی در این طرح استفاده می‌شود و این اولین واحد نمک‌زدا با لیسانس مشترک پژوهشگاه و شرکت خارجی در ایران است

 

کد خبر : ۳۶۷۵۹۳