خبرگزاری کار ایران

قمصری در نمایشگاه بیست و یکم نفت:

صادرات روزانه 2.5 میلیون بشکه نفت و میعانات گازی/ تخفیف در قیمت نفت بازار را بهم می‌ریزد

قمصری گفت: درباره واردات بنزین کشور نیز اظهار داشت: امسال به طور میانگین روزانه 12 میلیون لیتر واردات بنزین داشتیم که عمدتا از پالایشگاه‌های آسیایی بوده و عمدتا نیز از شرکت‌هایی بوده که قبل از تحریم از آنها بنزین می‌خریدیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن قمصری مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت در نشست خبری حاشیه نمایشگاه بیست و یکم صنعت نفت با بیان اینکه صادرات نفت و میعانات گازی ایران به 2.5 میلیون بشکه در روز رسیده است اظهار داشت: همه قراردادهای فروش نفت پس از برجام بلندمدت انعقاد شده‌اند.

وی با بیان اینکه هیچ یک از قرادادهای نفتی پس از برجام تک محموله‌ای نیست اظهار داشت: با این حال شرکت‌های خریدار تا زمان اطمینان کامل از امکان خرید نفت در بلندمدت از ایران در ابتدا خرید خود را به صورت تک محموله‌ای آغاز کردند که تاکنون مشکل خاصی وجود نداشته است.

قمصری با بیان اینکه خریداران اروپایی خرید خود را با نفتکش‌های غیرایرانی انجام می‌دهند و مشکل بیمه آنها نیز تقریبا حل شده است ادامه داد: اکثر نفتکش‌های داخلی ما به آسیا نفت صادر می‌کنند و باتوجه به اینکه ظرفیت تولید نفت افزایش یافته است امکان صادرات به وسیله نفتکش‌‌های ایرانی وجود ندارد البته ترکیه نیز از طریق نفتکش‌های ایرانی نفت خریداری می‌کند.

وی ادامه داد: البته طبیعی است که وقتی صادرات ما از یک میلیون بشکه به 2 میلیون بشکه در روز می‌رسد  نفتکش‌های داخلی توان صادرات این حجم را نداشته باشد.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت درباره محموله‌های نفت روی آب گفت: ما هیچ نفتی روی آب نداریم اما تعداد کمی از محموله‌های میعانات روی آب است.

وی درباره مشتری میعانات گازی نیز اظهار داشت: ایران مشکلی در فروش میعانات گازی ندارد و به لحاظ کیفی نیز مشکلی نیست اما آنچه باید گفت اینکه مصرف میعانات در دنیا محدود است و این امر طبیعی است البته اگر کیفیت میعانات گازی را افزایش دهیم صادرات نیز بهبود خواهد یافت.

قمصری درباره ذخیره نفت خام در کشور گفت: ما نفت خامی به صورت ذخیره شده نداریم اما چند محموله میعانات گازی ذخیره شده داریم.

وی خاطر نشان کرد: قبل از تحریم نیز صادرات میعانات گازی ما 500 هزار بشکه بوده و اکنون نیز همین میزان صادرات داریم و البته این میزان صادرات در حالی است که شرکت‌های بزرگ هنوز از ما میعانات خریداری نمی‌کنند.

قمصری درباره احتمال اینکه ایران تا نشست آینده اوپک صادرات نفت خود را به حجم صادرات قبل از تحریم رسانده و آماده پیوستن به طرح فریز نفتی شود توضیح داد: در محاسبات اوپک صادرات نفت به همراه میعانات انجام می‌شود که ما در حال حاضر به رقم 2.5 میلیون بشکه در روز رسیده‌ایم.

وی با بیان اینکه در صورتی که تولید نفت خام به میزان پیش از تحریم برسد ایران می‌تواند در زمینه پیوستن به طرح فریز نفتی بیاندیشد گفت: تا آن زمان باید صادرات نفت خام خود را به 2.5 میلیون بشکه در روز برسانیم که با توجه به اینکه مصرف داخلی ما 1.7 میلیون بشکه در روز است عدد 4.2 میلوین بشکه مدنظر وزیر حاصل شده و می‌توانیم برای فریز نفتی اقدام کنیم.

وی درباره تخصیص قیمت فروش نفت نیز گفت: اگر ما این کار را بکنیم بازار بهم می‌ریزد.

قمصری درباره سیاست‌های وزارت نفت برای پیدا کردن مشتری فروش نفت خام گفت: باتوجه به عملکرد خوب شرکت ملی نفت بازار به ما اعتماد داده و بسیاری از پالایشگاه‌ها می‌خواهند با ما قرارداد امضا کنند.

وی ادامه داد: ما نشان داده‌ایم تغییرات در سیاست داخلی کشور تاثیری در قراردادها و استراتژی ما ندارد و همین‌ ثبات سیاست اعتماد نسبت به ایران را در بازار افزایش داده است.

وی با بیان اینکه عمده مقصد صادرات گازوئیل ایران کشورهای آفریقایی است اظهار داشت: البته ما فرآورده‌ها را به شرکت و نه کشور می‌فروشیم و به طور کلی بیشتر صادرات نفت گاز به کشورهای آفریقایی ازجمله کنیا و بخشی نیز در خلیج فارس مصرف می‌شود.

قمصری با بیان اینکه صادرات دریایی امسال نسبت به ابتدای سال افزایش پیدا می‌کند تصریح کرد: در حال حاضر به صورت ماهانه 1400 تن نفت کوره، 130 هزار تن LPG، 400 هزار تن گازوئیل صادر می‌کنیم.

وی درباره واردات بنزین کشور نیز اظهار داشت: امسال به طور میانگین روزانه 12 میلیون لیتر واردات بنزین داشتیم که عمدتا از پالایشگاه‌های آسیایی بوده و عمدتا نیز از شرکت‌هایی بوده که قبل از تحریم از آنها بنزین می‌خریدیم.

وی درباره واردات بنزین به جای گازوئیل از شرکت ویتول سوئیس گفت: ما با این شرکت تهاتر نمی‌کنیم بلکه آنها از ما نفت کوره و گازوئیل می‌خرند و بنزین می‌فروشند و گاها مبلغ این خرید و فروش به این صورت با یکدیگر تسویه می‌شود.

قمصری درباره سوآپ بنزین نیز گفت: بنزین شمال کشور کیفیت خوبی ندارد بنابراین از شمال کشور واردات بنزین نداریم ضمن اینکه در جنوب نیز به صورت کامل بنزین مصرف می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر : ۳۶۸۲۹۹