خبرگزاری کار ایران

برآورد 110 میلیارد تومان برای ارتقای سیستم تجهیز و نگهداری و حمل و نقل آبزیان در سال 95

مدیر کل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار سازمان شیلات ایران گفت: 110 میلیارد تومان برای ارتقای سیستم تجهیز و نگهداری و حمل و نقل محصولات آبزیان در سال 95 برآورد نیاز شده است.

به گزارش ایلنا از وزارت جهاد کشاورزی، دکتر عیسی گلشاهی افزود: توسعه صادرات محصولات شیلاتی به خصوص به بازار روسیه نیاز به سرمایه گذاری بر روی تجهیزات نگهداری و سردسازی و حمل و نقل دارد تا این محصولات با کیفیت مناسب به بازار هدف برسد.

او از راه اندازی و تجهیز سه سردخانه بزرگ مخصوص محصولات شیلاتی در سال جاری خبر داد و اظهار داشت: یکی از سردخانه ها در تهران راه اندازی می شود و پیش بینی می کنیم برای ایجاد این سه سردخانه 50 میلیارد تومان اعتبار نیاز باشد.

گلشاهی در مورد حمل و نقل آبزیان نیز گفت: نیاز کشور برای حمل و نقل آبزیان، 120 دستگاه خودرو است و برآورد ما برای سال 95 تامین 40 دستگاه خودرو می باشد.

او تامین خودرو برای حمل و نقل محصولات آبزی را پشتیبان تولید دانست و خاطر نشان کرد: تامین اعتبار برای خرید این خودروها میسر شده و ما می توانیم برای 40 دستگاه خودرو، تامین اعتبار کنیم.

گلشاهی مهمترین بخش ضایعات آبزیان را مربوط به شیوه های نگهداری و سردسازی پس از صید عنوان و تصریح کرد: با رعایت اصول نگهداری به طور متوسط به ازای هر کیلوگرم آبزی، 230 تومان برای سردسازی باید هزینه کرد.

او در ادامه با بیان این که تجهیز و نوسازی صنایع شیلاتی در دستور کار سازمان شیلات ایران قرار گرفته است، اعلام کرد: گسترش فیزیکی واحدهای صنایع شیلاتی در مناطقی که پتانسیل تولید وجود دارد و یا با توسعه پرورش ماهی در قفس روبرو هستند، انجام می گیرد.

گلشاهی افزود: در سایر مناطق، نوسازی و بهسازی صنایع شیلات در دستور کار قرار گرفته به طوری که سیستم های صنایع شیلات، به روز می شوند.

او با بیان این که افزایش حجم تولید و توسعه پرورش ماهی در قفس به صنایع جانبی مانند، بسته بندی، صنایع خوراک و غیره بستگی دارد، بر تشکیل و توسعه حلقه های پشتیبانی تاکید کرد.

گلشاهی در باره اعتبارات نیز گفت: برای زنجیره پرورش ماهی در قفس و صنایع وابسته به آن، اعتبارات از طریق صندوق توسعه ملی تامین می شود و محدودیتی در آن وجود ندارد.

او پیش بینی کرد: در سال جاری 11 واحد مکانیزه و فرآوری آبزیان ایجاد شود که چهار واحد آن به صورت ساخت واحد جدید و هفت واحد به صورت تجهیز واحدهای موجود خواهد بود.

مدیر کل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار سازمان شیلات، فرآوری آبزیان را از اولویت های این سازمان دانست و اذعان داشت: تنوع بخشی به محصولات شیلاتی بر اساس قابلیت تجاری سازی محصولات انجام می گیرد.

او تعداد محصولات بازار پسند شیلاتی را 34 مورد عنوان و خاطر نشان کرد: این محصولات به صورت کنسروی و غیر کنسروی به بازار عرضه می شوند.

گلشاهی در مورد بالا بودن قیمت محصولات کنسروی شیلاتی، اعلام کرد: 25 درصد قیمت تولید درج شده در کنسروهای شیلاتی به فروشگاه های زنجیره ای تعلق می گیرد در حالی که طبق مقررات سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده، در هر مرحله 12 درصد باید اختلاف قیمت وجود داشته باشد و در این صورت 15 درصد قیمت مصرف محصولات کنسروی و غیر کنسروی در فروشگاه ها کاهش می یابد.

او خواستار ساماندهی قیمت های تحمیلی به صنایع فرآوری آبزیان از سوی فروشگاه های زنجیره ای به منظور جلوگیری از ضرر و زیان مصرف کننده شد.

 

 

کد خبر : ۳۶۸۴۲۸