خبرگزاری کار ایران

از ابتدای سال ۱۳۹۵ تاکنون صورت گرفت؛

واگذاری 170 میلیارد ریال سهم دولتی در بورس

از ابتدای سال 1395 تاکنون بالغ بر 170 میلیارد ریال سهم دولتی از سوی سازمان خصوصی سازی در بورس اوراق بهادار واگذار شده است.

به گزارش ایلنا از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)؛ این میزان سهام متعلق به شرکت های گروه یک واگذاریها بوده که به صورت تدریجی در بورس به فروش رسیده است.

از این میزان واگذاری از ابتدای سال تاکنون، 157 میلیارد ریال مربوط به شرکت های گروه یک ماده دو قانون اصل 44 قانون اساسی و 13 میلیارد ریال مربوط به شرکت های گروه دو ماده 2 این قانون بوده است.

به استناد ماده دو فصل دوم سیاست‌های اجرایی اصل 44 قانون اساسی دولت مجاز و مکلف بود تا 100 درصد سهام شرکت‌های «گروه یک» را تا پایان برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی یعنی سال 88 به بخش خصوصی واگذار کند؛ اما در تبصره 2 ماده 3 این فصل به تمدید این زمان البته با تصویب مجلس و برای مدت معین اشاره شده است.

همچنین تبصره ماده 3 فصل 2 این قانون در خصوص شرکت‌های «گروه 2» نیز دولت را مجاز و مکلف کرده است تا به منظور حفظ سهم بخش دولتی در فعالیت‌های گروه 2 ماده 2، 20 درصد از سهام شرکت‌های حاضر در گروه 2 را در اختیار داشته باشد و 80 درصد را به بخش‌های خصوصی، تعاونی و عمومی غیردولتی تا پایان سال 93 واگذار کند که این مهلت تا سال 1395 تمدید شده است.

 

کد خبر : ۳۶۸۵۰۷