خبرگزاری کار ایران

وزیر نفت در نمایشگاه بیست و یکم صنعت نفت:

هیچ‌ چیز مانع بدست آوردن سهم قبلی ما از بازار نفت نمی‌شود

وزیر نفت از نهایی شدن قراردادها در غرب کارون و پارس جنوبی خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، بیژن نامدار زنگنه در سومین روز از نمایشگاه بیست و یکم صنعت نفت با بیان اینکه تحقق برجام بهترین زمینه برای توسعه صنعتی و اجرای اهداف اقتصاد مقاومتی را فراهم کرد اظهار داشت: در حال حاضر در شرایطی هستیم که می‌توانیم درون‌زایی را که در زمان تحریم ایجاد شده بود تقویت کنیم و با تعامل با شرکت‌های خارجی برون‌گرایی را نیز تحقق بخشیم و به این ترتیب ایران سکویی برای صادرات کالا و خدمات به کشورهای منطقه باشد.

او با اشاره به اینکه مهمترین دستاورد دولت در پسابرجام گسترش صادرات است تصریح کرد: در زمان تحریم صادرات نفت خام ما یک میلیون بشکه بود که به اضافه میعانات به یک میلیون و 300 هزار بشکه رسیده بود اما اکنون صادرات نفت خام به 2 میلیون بشکه و به همراه میعانات 2 میلیون و 400 هزار بشکه نفت و میعانات گازی صادر می‌شود و این دو برابری صادرات نفت خام بسیار مهم است.

زنگنه با اشاره به اینکه سیاست نظام این است که تولید را تا زمان بدست آوردن سهم از دست رفته ادامه دهد خاطر نشان کرد: در راستای هدف یاد شده هیچ چیز نمی‌تواند مانع ما باشد.

او تاکید کرد: ‌در دیپلماسی نفت نه تنها استفاده از منابع داخلی بلکه بکارگیری منابع خارجی نیز مدنظر قرار گرفته چرا که ما باید حتما از تکنولوژی و منابع خارجی استفاده کنیم و قراردادهای جدید نفتی نیز بر این اساس خواهد بود.

زنگنه تصریح کرد: قراردادهای جدید صدها هزار شغل برای شرکت‌های ایرانی ایجاد می‌کند چرا که اجرا با شرکت‌های ایرانی و فقط مدیریت با خارجی‌ها است.

او یادآور شد: در قراردادهای جدید دوسوم ارزش قراردادها با ایرانی‌ها خواهد بود و از مسیر این قراردادها فناوری رشد کرده و توسعه تکنولوژی نیز تسریع و تعمیق خواهد شد.

زنگنه با بیان اینکه اولویت‌ها در قراردادهای جدید میادین مشترک و افزایش بازیافت است اظهار داشت: اکنون قراردادها در غرب کارون و پارس جنوبی در حال نهایی شدن است.

وزیر نفت با اشاره به اینکه توسعه پتروشیمی زمینه افزایش و تنوع تولید ایجاد اشتغال و تکمیل زنجیره ارزش را فراهم می‌کند ابراز امیدواری کرد امسال 4 میلیارد دلار ارزش ظرفیت تولید در این صنعت بالا رفته و 8 میلیون تن محصولاتی همچون متانول، اوره، پلی اتیلن و محصولات صنایع پایین‌دستی به مدار بیاید.

او با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر تلاش ما افزایش کیفیت فرآورده‌های نفتی بوده است اظهار داشت: امسال اولین واحد ستاره خلیج‌فارس وارد مدار خواهد شد و به این ترتیب از واردات بنزین بی‌نیاز شده و در سال آینده نیز می‌توانیم این فرآورده‌ را صادر کنیم.

مقام عالی وزارت نفت همچنین به اجرای طرح گازرسانی اشاره و اظهار داشت: از سال 92 تا 94 میزان برداشت گاز کشور 50 درصد افزایش یافته به طوری که از 240 میلیارد مترمکعب در سال 91 به 360 میلیارد مترمکعب در سال 94 افزایش یافته است و این امر منجر به توانمندی ما در زمینه گسترش شبکه گازرسانی و همچنین صادرات 20 میلیون لیتر نفت گاز در روز شده است.

او ادامه داد: علاوه بر گازرسانی کنترل مصرف نیز در افزایش صادرات فرآورده‌های مایع تاثیرگذار است و در این راستا سال گذشته 8 هزار میلیارد تومان جهت توسعه گازرسانی به روستاها و شهرهای کوچک هزینه کردیم و امسال نیز ادامه خواهد یافت و گازرسانی به سیستان و بلوچستان نیز در هدفگذاری ما گنجانده شده است.

او با امیدبخش خواندن تلاش وزارت نفت جهت رسیدن به اهداف تعریف شده خاطر کرد: همه زمینه‌ها فراهم است تا در بخش بالادست و همچنین تولید و پالایش و پتروشیمی به اهداف خود نایل شویم و در این راستا بخش خصوصی را نیز تشویق می‌کنیم چرا که توسعه صنعت نفت در تمامی واحدها توسعه کل اقتصاد کشور را به دنبال خواهد داشت.

او با اشاره به اینکه نمایشگاه نفت سال جاری زمینه همکاری بین شرکت‌های ایرانی و خارجی را فراهم کرده تاکید کرد: حضور در بازار و اعتماد مهمترین هدف ماست و امیدواریم که دولت گام‌های بزرگی برای توسعه صنعت نفت و صنعت ملی کشور بردارد.

 

کد خبر : ۳۶۸۵۱۰