خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت متن در بیست و یکمین نمایشگاه صنعت نفت؛

اعلام دلیل محرمانه بودن قرارداد با توتال/ در صورت عدم توافق با چینی‌ها یادآوران به مناقصه گذاشته می‌شود

عبدالرضا حاج‌ حسین‌نژاد گفت: از ابتدای سال جاری تولید فاز اول آزادگان شمالی و یادآوران آغاز شده و در حال حاضر مجموع تولید این دو میدان به 80 هزار بشکه رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عبدالرضا حاج‌ حسین‌نژاد مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت در نشست حاشیه‌ای سومین روز از بیست و یکمین نمایشگاه صنعت نفت با اشاره به اینکه امسال 90 هزار بشکه به ظرفیت تولید میدان‌های غرب کارون اضافه می‌شود، گفت: طی 2 سال آینده ظرفیت تولید غرب کارون 300 هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

وی اضافه کرد تولید آزادگان جنوبی به 110 هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

وی ظرفیت نفت در جای غرب کارون را 64 میلیارد بشکه اعلام و اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تولید فاز اول آزادگان شمالی و یادآوران آغاز شده و در حال حاضر مجموع تولید این دو میدان به 80 هزار بشکه رسیده است.

حاج‌حسین‌نژاد با اشاره به ظرفیت تولید 160 هزار بشکه‌ای نفت در غرب کارون گفت: تولید میدان‌های آزادگان شمالی و یادآوران به تدریج افزایش خواهد یافت و در روزهای آینده نفت این دو میدان جهت صادرات به مخازن نفتی منتقل می‌شود.

مدیرعامل شرکت متن درباره مذاکره با شرکت‌های چینی برای توسعه فاز 12 آزادگان شمالی و یادآوران گفت: در مورد یادآوران هنوز روی قیمت و شرایط در حال مذاکره هستیم و در مورد آزادگان شمالی نیز چینی‌ها هنوز پیشنهاد مالی خود را ارائه نکرده‌اند و چنانچه با چینی‌ها به توافق نرسیم این میدان در قالب قراردادهای جدید به مناقصه گذاشته می‌شود.

وی درباره قرارداد محرمانه با توتال تصریح کرد: این قرارداد به معنای این است که توتال اطلاعات اولیه‌ای را که از شرکت نفت درباره این میدان دریافت می‌کند در اختیار شرکت دیگری قرار ندهند. ضمن اینکه مقرر شده توتال طی یک ماه پروپوزال اولیه این میدان را در اختیار شرکت نفت قرار دهند.

حاج‌حسین نژاد در ادامه با اشاره به اینکه واگذاری توسعه میادین غرب کارون به شرکت‌های خارجی به معنای عدم توان داخلی نیست گفت: با توجه به اینکه این میادین نیاز فراوانی به منابع مالی دارند شرکت‌های داخلی توان تامین آنها را ندارند.

مدیرعامل شرکت متن درباره تولید میدان یاران شمالی نیز گفت: تولید این میدان 80 درصد پیشرفت دارد و تا شهریورماه به تولید 30 هزار بشکه‌ای خواهد رسید.

وی همچنین درباره مذاکره با روس‌ها جهت توسعه میدان چنگوله اظهار داشت: ما مذاکره‌ای به این شرکت نداشته‌ایم. ممکن است شرکت نفت مذاکره کرده باشد.

حاج‌حسین‌نژاد در ادامه در باره توسعه میدان آذر گفت: این میدان تا حدی از برنامه عقب است اما با توجه به حل مشکل مالی انتظار داریم تا در نیمه دوم امسال تولید 30 هزار بشکه‌ای محقق شود.

وی درباره توسعه میدان گازی کیش نیز گفت: مهم‌ترین مشکل توسعه‌ای این میدان تامین مالی است لذا قرار شده برای توسعه واحد فرآورشی 9 شرکت ایرانی و خارجی مشارکت کنند تا مشکل رفع شود.

کد خبر : ۳۶۸۵۵۹