خبرگزاری کار ایران

رییس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه مطرح کرد:

ناتوانی قراردادهای بای بک در انتقال فناوری به کشور

علومی گفت: قراردادهای بیع متقابل جاذبه سرمایه گذاری نداشته و دانش فنی را به کشور منتقل نمی کردند و نهاد سازی و شرکت سازی نکرده است و در حالی که NIOC قدیمی ترین شرکت است در رقابت جهانی جایی ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حمیدرضا علومی رییس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی در نشست خبری  همایش بین‌المللی بهینه‌سازی قراردادهای بالادستی نفت و گاز با اشاره به اینکه در این همایش تلاش می شود با رعایت اصول ملی، سیاست های کلان و قوانین، طراحی مناسبی برای مدل جدید قراردادهای نفتی ارائه شود گفت: قراردادها بعنوان یک موجود زنده و پویا به شمار می روند که در طول زمان اجرا با ارایه راهکارها و پیشنهادهای لازم بهبود یافته و کارایی آن افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه باید بومی کردن دانش فنی و افزایش مهارت ارائه آموزش لازم و حساسیت مخزن و نگهداری در تعامل با دانشگاهیان دیده شود افزود: نداشتن شفافیت ممکن است باعث ایجاد نگرانی و شائبه هایی شود، بر این اساس لازم است این قراردادها در مراکز علمی و تخصصی مورد بررسی قرار گیرد.

علومی ابراز امیدواری کرد که با ارائه مقالات راهکار عملیاتی و گام رو به جلو برای بهینه سازی قراردادها برداشته و به راهکار عملیاتی برسیم.

وی گفت: قراردادهای قبلی صنعت نفت که بصورت بیع متقابل بودند نتوانستند جذابیت کافی برای سرمایه گذاران داشته باشند و بر این اساس قادر نبودند فناوری های جدید به کشور منتقل کنند.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: اگر وزارت نفت و محافل علمی و دانشگاهی تعامل بیشتری داشته باشند و قرار دادها در معرض نقد علمی قرار گیرد شائبه ها برطرف می شود.

وی گفت: قراردادهای بیع متقابل جاذبه سرمایه گذاری نداشته و دانش فنی را به کشور منتقل نمی کردند و نهاد سازی و شرکت سازی نکرده است و در حالی که NIOC قدیمی ترین شرکت است در رقابت جهانی جایی ندارد.

علومی خاطرنشان کرد: دغدغه ما این است که راهکار مناسبی برای تجمیع تخصص و تجربیات قبلی در شرکتی توانمند پیدا کنیم.

 

کد خبر : ۳۶۹۷۷۶