خبرگزاری کار ایران

عضو هیئت مدیره یک شرکت سبدگردان:

می‌توان سال بهتری را برای شرکت‌‌های پتروشیمی متصور بود

قراگوزلو گفت : با توجه به موارد گفته شده در مورد نرخ فروش و بهای تمام شده شرکت‌های پتروشیمی و همچنین تاثیرات برجام بر افزایش سرمایه گذاری‌های صورت گرفته در این حوزه می توان سال بهتری را برای شرکت‌های پتروشیمی نسبت به سال گذشته متصور بود.

فرهنگ قراگوزلو در گفتگو با خبرنگار ایلنا و در پاسخ به این پرسش که چشم انداز پتروشیمی‌ها در سال 1395 در بورس را چطور ارزیابی می کنید؟ ، اظهارداشت : بعد از یک دوره تقریبا طولانی کاهش نرخ جهانی نفت (حدودا 15 ماه بعد از آبان ماه سال 1393 ) که تاثیر مستقیم بر سود آوری شرکتهای پتروشیمی داشت چند ماهی است که این روند معکوس شده و روندی افزایشی را پیدا کرده است.

وی افزود : این کاهش نرخ نفت و محصولات پتروشیمی در مقیاس جهانی همراه با تغییرات نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌ها توسط مجلس و دولت بوده است که در آن دوره مجموع دو عامل تاثیر بسیار منفی را بر شرکتهای پتروشیمی داشته است. از جمله عوامل کاهش نرخ جهانی نفت می‌توان به بهبود وضع اقتصادی کشور آمریکا نسبت به سایر کشورها ، تقویت نرخ دلار نسبت به سایر ارزها و درنتیجه کاهش جهانی نرخ نفت به صورت نسبی به دلار اشاره کرد.

 قراگوزلو با اشاره به سایر عوامل در کاهش جهانی نرخ نفت تصریح کرد: همچنین می‌توان به افزایش عرضه و تولید نفت ازطریق سرمایه‌گذاریهای انجام شده در حوزه نفت شیل و منابع غیر متعارف نفت ، افزایش عرضه و انتظار افزایش عرضه طبیعی نفت توسط دارندگان منابع متعارف نفت مثل ایران اشاره کرد.

عضو هییت مدیره شرکت سبدگردان آسمان افزود: به طبع افزایش بهای نفت ، قیمت محصولات پتروشیمی نیز نسبت به قبل افزایش یافته و می‌توان انتظار افزایش سودآوری شرکتهای پتروشیمی را متصور بود. این موضوع بیشتر در مورد شرکتهایی پتروشیمی مصداق دارد که از خوراک گاز استفاده می کنند.در مورد خوراک پتروشیمی‌ها نیز این شرکت‌ها دارای خوراک مایع و گاز هستند و تا حدودی با افزایش قیمت نفت هم نرخ محصولات افزایش می یابد و هم نرخ خوراک آنها اما افزایش سودآوری منوط به اهرم کل شرکت (مجموع اهرم مالی و عملیاتی) است.

وی گفت: در مورد خوراک گاز شرکتهای پتروشیمی در انتهای سال 92 با تصویب نرخ گاز 13 سنتی ضربه‌ای به سودآوری شرکتهای پتروشیمی خورده بود و با کاهش قیمت جهانی نفت و محصولات پتروشیمی با توجه به ثابت ماندن آن نرخ ضربه شدیدتری به این شرکت‌ها وارد شد و سودآوری آنها را به میزان بیشتری دستخوش تغییر قرار داده بود.

وی ادامه داد: در اواخر سال 94 جناب آقای زنگنه با ارائه فرمول جدید اقدام به تعیین نرخ شناور برای خوراک گاز پتروشیمی‌ها کرد (میانگینی از نرخهای فروش گاز سوخت داخلی و گازهای صادراتی به ترکیه ، وارداتی از ترکمنستان ، هاب آلبرتا ، انگلستان ، هلند که همگی با قیمت نفت و گازجهانی دارای همبستگی هستند) که با تغییرات قیمت جهانی نفت و تاثیر آن بر بازار انرژی، نرخ گاز خوراک شرکتهای پتروشیمی نیز تغییر می کند. با فرمول جدید در حال حاضر نرخ خوراک گاز در حدود 8.5 سنت برای شرکتهای پتروشیمی تمام می شود.

قراگوزلو تصریح کرد: با توجه به موارد گفته شده در مورد نرخ فروش و بهای تمام شده شرکت‌های پتروشیمی و همچنین تاثیرات برجام بر افزایش سرمایه گذاریهای صورت گرفته در این حوزه می‌توان سال بهتری را برای شرکتهای پتروشیمی نسبت به سال گذشته متصور بود.   

کد خبر : ۳۷۰۰۰۶