خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل منطقه آزاد قشم به ایلنا خبر داد؛

تاسیس منطقه آزاد مشترک قشم- عمان/ تشکیل کنسرسیوم داخلی برای تولید فولاد

مدیرعامل منططقه آزاد قشم با اشاره به توافقات انجام شده با کشور عمان برای تاسیس منطقه آزاد مشترک، گفت: منطقه ای در مسقط و منطقه ای در قشم به عنوان منطقه آزاد مشترک بین دو کشور برای انجام فعالیت های اقتصادی و تجاری مشخص می شود.

حمیدرضا مومنی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، درباره تاسیس منطقه آزاد قشم- مسقط اظهار داشت: برای استفاده از فضاهای مشترک با مناطق آزاد کشورهای همسایه برنامه‌هایی داریم.

وی افزود: با کشور عمان توافقاتی کرده‌ایم و خط دریایی قشم و عمان و خط هوایی قشم- مسقط هم راه اندازی شده است و قرار بر این است که محدوده‌ای از مقسط به عنوان منطقه آزاد مشترک ایران و عمان و محدودهٔ هم از قشم به عنوان منطقه آزاد مشترک بین دو کشور مشخص شود و فعالیت‌های تجاری دو کشور با مشوق‌ها و تسهیلات خاص از این مناطق انجام می‌شود.

مدیرعامل منطقه آزاد قشم با اشاره به افزایش توان تولید فولاد به ۳.۲ میلیون تن در قشم، اظهار داشت: در حوزه سرمایه گذاری در بخش فولاد کنسرسیومی با حضور شرکت‌های سرمایه گذاری غدیر، چادرملو، ایمیدرو و گلگهر تشکیل شده است و البته امکان شراکت سرمایه گذاری خارجی هم وجود دارد.

مومنی درباره سرمایه گذای و توسعه بنادر این منطقه گفت: در حال حاضر پروژه دو مگا پورت در جنوب جزیره (سوزا) و در شمال جزیره (بندر کاوه) فعال است. در حال حاضر در ساحل سوزا نماینده گلف اجنسی در ایران که شریک شرکت گلف اجنسی سوئد است، کار مطالعاتی گسترش این مگا پورت را شروع کرده است و در سال جاری اقدامات اجرایی این پروژه استارت می‌خورد.

وی ادامه داد: هزینه ساخت فاز اول این پروژه ۷۸۰ میلیون یورو برای افزایش ۳. ۵ میلیون TEU ظرفیت کانتینری و ۳. ۵ میلیون تن بار فله پیش بینی شده است.

مدیرعامل منطقه آزاد قشم افزود: در طرح توسعه رقم هزینه ساخت به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو برای افزایش ۵ میلیون TEU ظرفیت کانتینری و ۷. ۵ میلیون تن بار فله می‌رسد.

کد خبر : ۳۷۰۶۴۸