خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر نیرو عنوان کرد:

اقتصاد برق چالش جدی سالهای گذشته /پیش بینی درآمد 700 میلیون دلار ی از صادرات برق

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با رد هر گونه اختلاف نظر بین وزاتخانه های نفت و نیرو کشور، تصریح کرد: صادرات برق و گاز در تعارض با هم نیست و این وزارتخانه ها در تلاشند با انجام هماهنگی های لازم، بیشترین منافع ملی از محل صادرات برق و گاز حاصل شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هوشنگ فلاحتیان  معاون وزیر نیرو در جمع خبرنگاران درباره اختلاف وزارتخانه های نیرو و نفت در زمینه صادرات برق و گاز اظهار داشت: هیچ اختلافی بین دو وزارتخانه وجود ندارد، بلکه وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران در راستای مسوولیت و رسالت خود پیگیر دستیابی به سهم ایران در بازار جهانی نفت و گاز پیش از تحریم ها هستند.

وی با بیان اینکه وزارت نیرو نیز پیگیر اجرای موارد مربوط به اقتصاد مقاومتی است و در این زمینه توسعه صادرات برق به کشورهای همجوار و همسایه را در دستور کار خود دارد، افزود: صادرات برق و گاز در تعارض با هم نیست و وزارتخانه های نفت و نیرو در این زمینه نیازمند هماهنگی های بیشتر هستند تا منافع ملی به نحو احسن تامین شود.

فلاحتیان با اشاره به آمار صادرات برق در سال های گذشته، خاطرنشان کرد: امروز شبکه برق ایران به همه کشورهای همسایه که با آنها مرز خاکی داریم، متصل است و علاوه بر آن، اتصال شبکه برق به کشورهای حاشیه خلیج فارس از طریق دریا نیز در دست پیگیری است.

وی تصریح کرد: امروز به دنبال توسعه صادرات برق توسط بخش خصوصی کشور هستیم و در این زمینه نرخ دریافت سوخت گاز توسط صادرکنندگان برق به عنوان یک شاخص اصلی مدنظر است.

بدهی عراق به ایران قابل توجه است

معاون وزیر نیرو درباره مبادله قرارداد صادرات برق به کشور عراق نیز اظهار داشت: : بسته لازم به این منظور آماده شده است و در صورتی که در روزهای آینده توافقی حاصل شود، صادرات به این کشور از سر گرفته می شود.

وی  در ادامه گفت: بدهی کشور عراق به ایران بابت واردات برق مبلغ قابل توجهی است که پیگیر دریافت آن از سازمان های ذیربط هستیم.

صادرات 10 میلیارد کیلو وات ساعت برق در سال 94

فلاحتیان درباره میزان صادرات برق نیز اظهار داشت: ایران سال گذشته نزدیک به 10 میلیارد کیلو وات ساعت برق به کشورهای همسایه صادر و در مقابل چهار میلیارد کیلو وات ساعت برق وارد کرد.

وی با بیان اینکه صادرات برق ایران در سال های گذشته بین 9.5 تا 12 میلیارد کیلو وات ساعت در نوسان بوده است، خاطرنشان کرد: هرچند در سال 1394 با فراز و فرودهای زیادی در این زمینه مواجه بودیم، اما در تلاشیم تا در پساتحریم خریداران برق کشور نسبت به گشایش ارزی و پرداخت پول از مجاری استاندارد اقدام کنند.

پیش بینی درآمد 700 میلیون دلار ی از صادرات برق

معاون وزیر نیرو بهای هرکیلووات برق صادراتی را تابعی از قیمت جهانی نفت عنوان کرد و گفت: سال های گذشته و در زمان اوج قیمت نفت، ارزش صادرات برق کشور به بیش از یک میلیارد دلار رسید، اما امروز با کاهش بهای نفت ، در صورت انجام صادرات و عملیاتی شدن همه قراردادها دریافت مبلغی بین 500 تا 700 میلیون دلار پیش بینی می شود.

وی یادآور شد: باتوجه به شرایط آبی مناسب برخی کشورهای همسایه و همچنین احتمال عمل نکردن برخی کشورها به تعهدات شان ، کاهش صادرات برق در سال جاری قابل پیش بینی است.

اقتصاد برق چالش جدی سالهای گذشته

فلاحتیان در ادامه درباره پرداخت بدهی دولت به بخش خصوصی نیروگاهی کشور نیز اظهار داشت: در حال حاضر 51 درصد برق توسط نیروگاه های بخش خصوصی تولید و تحویل شبکه سراسری می شود اما در ارتباط با اقتصاد برق طی سالهای گذشته با چالش جدی مواجه بوده ایم چرا که بهای برق تحت عنوان تعرفه های تکلیفی و بدو ن احتساب قیمت سوخت است و فقط 50 درصد قیمت تمام شده از مشتریان دریافت می شود.

وی افزود: ما بدنبال این هستیم که مطالبات فروشندگان برق را از مجاری قانونی و مابه التفاوت قیمت تمام شده برق و تکلیفی تامین کنیم و در این راستا تمامی پتانسیل و ظرفیت هایی هم که در قانون برنامه ششم و بودجه پیش بینی شده استفاده می کنیم لذا امیدواریم که که در سال جاری بتوانیم تعهدات مالی نسبت به تولیدکنندگان بخش خصوصی را انجام دهیم.

 

کد خبر : ۳۷۱۰۴۹