خبرگزاری کار ایران

وزیر صنعت، معدن و تجارت:

با واردات تجهیزات ریلی مخالفیم/ ریل ملی به زودی به بازار می‌رسد

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه با واردات واگن‌ها و تجهیزات ریلی از خارج از کشور مخالف هستیم گفت: به زودی تولیدات ریل ملی به بازار می‌رسد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدرضا نعمت‌زاده در کنفرانس ریل- نفت – گفت: ایران در مرکز اتصال شرق به غرب و شمال به جنوب قرار دارد.

وی با پیشنهاد یک مسیر ریلی جدید اقتصادی گفت: زمانی که در شرکت پخش پالایش نفتی بودم مسیر نکا به جاسک را طراحی کردیم که این مسیر ظرفیت جابجایی فرآورده‌های نفتی و کالاهای اقتصادی قابل توجهی را دارد.

وی افزود: حتی قبل از برداشته شدن تحریم‌ها مذاکراتی با سرمایه‌گذاران خارجی برای طراحی و ساخت این مسیر انجام شده بود که در حال حاضر این قابلیت وجود دارد که در شرایط پس از تحریم هم مذاکرات برای ساخت این مسیر ادامه پیدا کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه برنامه‌ها و پروژه‌های ریلی در اولویت دولت است، اظهار داشت: با توجه به مزیت‌های ریل در بحث کاهش مصرف سوخت و کاهش آلایندگی‌ها ریل هم اولویت داخل و هم اولویت جهانی و منطقه‌ای است.

وی با اشاره  به دو رویکرد درون‌زایی و برون نگری اقتصاد مقاومتی گفت: رویکرد درون‌زایی به معنای استفاده حداکثری از توان داخل است و برون‌گرایی به معنای اتصال به زنجیره‌های جهانی است که هم رویکرد علمی دارد و هم یک برنامه صنعتی، تجاری و اقتصادی است.

نعمت‌زاده با اشاره به نوع همکاری با شرکت‌های خارجی برایت ولید و تجهیزات گفت: در درازمدت منتاژ قطعات در داخل ایران به صرفه نیست و باید این نوع همکاری با خارجی‌ها را فراموش کنیم.

وی تاکید کرد: تمرکز ما در همکاری با شرکت‌های خارجی باید فعالیت‌های مشترک باشد و باید دانش فنی از خارج را وارد کنیم.

نعمت‌زاده ادامه داد: سه ماه گذشته با ایتالیایی‌ها توافق مشترک 50-50 برای تولید اجزا و قطعات انجام شد که تاکنون این قطعات از خارج وارد می‌شد.

وی افزود: در حالی که این قطعات پیش از این از خارج به ایران واردات می‌شد با این قرارداد قرار است با مشارکت ایتالیایی‌ها در داخل کشور تولید داشته باشیم.

نعمت‌زاده با اشاره به چشم‌اندازهای ریلی و سهم راه‌آهن در جابجایی بار و مسافر گفت: برای افزایش سهم راه‌آهن در بخش بار از 4 درصد به 18 درصد، و در بخش مسافر از 10 درصد به 30 درصد، باید طول خطوط راه‌آهن از 11 هزار کیلومتر به 25 هزار کیلومتر برسد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: خوشبختانه با کمک وزارت راه و شهرسازی سرمایه‌گذاری برای تولید ریل ملی در اصفهان انجام شده است و به زودی ریل ملی به بازار می‌رسد که امیدواریم رضایت وزارت راه و شهرسازی را جلب کند.

نعمت‌زاده گفت: ظرفیت این کارخانه تولید ریل ملی، تولید 500 هزار تن ریل در سال است.

وی همچنین درباره توان داخل در بحث تولید واگن باری گفت: باید تعداد واگن های باری در داخل کشور را به 50 هزار دستگاه برسانیم که در حال حاضر 83 درصد واگنهای باری در داخل کشور تولید می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تولید واگن مسافری در داخل کشور گفت: تولید واگن‌های مسافری باید به 4هزار واگن برسد و در حال حاضر 45 درصد واگن‌های باری در داخل کشور ساخته می‌شود که می‌توانیم این ظرفیت را به 75 درصد برسانیم.

وی با بیان اینکه تعداد لوکوموتیوها باید به دو برابر برسد گفت: در مترو هم 2 هزار تا 4 هزار واگن مسافری نیاز داریم.

نعمت‌زاده اظهار داشت: در حال حاضر شرکت ایدرو آماده همکاری با شرکت‌های چینی، کره‌ای و اروپایی برای توسعه ظرفیت‌ها و تولید قطعه است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه با خرید مستقیم تجهیزات ریلی از خارج از کشور مخالف هستیم گفت: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی این اجازه را به ما نمی‌دهد که تجهیزات ریلی را از خارج از کشور وارد کنیم.

وی افزود: البته شرکت‌ها و کارخانه‌های داخلی هم همت کنند و ما هم با عملکرد گذشته شرکت‌ها موافق نیستیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر استفاده از فاینانس در قرارداد خرید تجهیزات گفت: به هیچ وجه نباید تجهیزات با پول نقد خریداری شود.

وی افزود: در قرارداد خرید قطعات کامیون از خارج هم که امکان تولید آن در داخل وجود نداشت هم با فاینانس 5 ساله این قرارداد امضا شد.

نعمت زاده تاکید کرد: در حال حاضر که محدودیت‌های بانکی برداشته شده است نباید قطعات و تجهیزات را نقد خرید و باید از امکان فاینانس استفاده کرد.

 

کد خبر : ۳۷۱۳۰۶