خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر نفت اعلام کرد:

استقبال ایران از مشارکت چینی‌ها در شرایط رقابتی

معاون وزیر نفت، چین را یک شریک قابل اعتماد برای ایران دانست و گفت: ایران از مشارکت شرکتهای توانمند چینی در توسعه میدانهای نفت و گاز ایران در شرایط رقابتی استقبال می کند.

به گزارش ایلنا، امیرحسین زمانی نیا در دیدار با ژانگ یوژینگ معاون سازمان ملی انرژی چین، با اشاره به این که قدمت روابط ٢ کشور به بیش از یکصد سال می رسد، افزود: چین یک شریک راهبردی برای ایران است و ما به دنبال توسعه و گسترش روابط با این کشور هستیم.

وی با بیان این که روابط سیاسی ایران و چین در بهترین حالت قرار دارد و با اشاره به این که چین در مذاکرات هسته ای ایران و ١+٥ در کنار ایران قرار داشت، تصریح کرد: همکاری این کشور در توسعه صنعت نفت ایران موثر بوده است.

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت ضمن قدردانی از حضور شرکتهای چینی در پروژه های نفت و گاز ایران در دوران تحریم، اظهار کرد: امیدواریم همکاری میان ٢ کشور پس از اجرایی شدن برجام به صورت تصاعدی در بخشهای نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی افزایش یابد.

زمانی نیا با بیان این که تفاهمنامه ای که قرار است امروز میان دو کشور امضا شود قرار بود همزمان با سفر  شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین به تهران امضا شود اما به دلیل نهایی نشدن تفاهمنامه امروز امضا می شود، تصریح کرد: یادداشت تفاهمی که امروز امضا می شود، درباره زمینه های همکاری بلندمدت و توسعه نفت و گاز و همچنین افزایش برداشت نفت خام و میعانات گازی از سوی شرکتهای چینی است.

وی با اشاره به اینکه ١١ درصد از کل نفت وارداتی چین در سال ٢٠١١ از سوی ایران تامین شده است، اظهار امیدواری کرد: امیدواریم به این درصد با توافقهای بلندمدتی که امروز به امضا می رسد، افزایش پیدا کند.

 

کد خبر : ۳۷۱۳۵۷