خبرگزاری کار ایران

مالک یک نیروگاه بخش خصوصی به ایلنا اعلام کرد:

بخش خصوصی در گیرودار مطالبات از وزارت نیرو/ نیاز به 1000 میلیارد تومان اعتبار برای افزایش راندمان نیروگاه‌ها

شیرازی گفت: با تبدیل نیروگاه‌ها از گاز به سیکل ترکیبی راندمان نیروگاهی از ۳۲ به ۴۸ درصد افزایش می‌یابد و برای انجام این امر ما باید ۲۵ درصد اعتبار را خودمان تامین کنیم.

شیرازی مالک نیروگاه سلطانی زنجان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا درباره نیاز اعتباری بخش خصوصی برای تبدیل نیروگاه‌ها از گاز به بخار و سیکل ترکیبی گفت: در حال حاضر بخش خصوصی ۵۱ درصد تولید انرژی را در کشور به عهده دارد و برای تبدیل بخش گاز نیروگاه‌ها به بخار ۱۰۰۰ میلیارد تومان نیاز به سرمایه گذاری است که بخشی را از صندوق توسعه ملی و بخشی را از طریق فاینانس می‌توان تامین کرد.

وی با بیان اینکه تبدیل نیروگاه‌ها از گاز به سیکل ترکیبی راندمان نیروگاهی  از ۳۲ به ۴۸ درصد افزایش می‌یابد، افزود: برای انجام این امر ما باید  ۲۵ درصد یعنی ۲۵۰ میلیارد تومان را  خودمان تامین کنیم که با توجه به مطالباتی که از وزارت نیرو داریم این امکان وجود ندارد.

شیرازی تصریح کرد: در حال حاضر ۴۰ درصد از ۵۱ درصد نیروگاه بخش خصوصی گازی است یعنی در مجموع اکثرا گاز سوز هستند و تعداد نیروگاه‌های سیکل ترکیبی کم است بنابراین همه نیروگاه‌ها برای تبدیل شدن به سیکل ترکیبی نیاز به تامین اعتبار و پرداخت بدهی توسط وزارت نیرو دارند.

وی با انتقاد از نحوه تسویه بدهی‌ها در وزارت نیرو اظهار داشت: وزارت نیرو به جای اینکه ابتدای سال بدهی‌ها را پرداخت کند تا به تصمیم گیری و بازسازی وضعیت نیروگاه‌ها منجر شود، انتهای سال تها‌تر انجام می‌دهد و فقط اصل مطالبات را پرداخت می‌کند و جرایمی که در ارتباط با دیرکرد پرداخت توانیر مواجهیم مغفول می‌ماند و وزارت نیرو هیچ تمهیداتی نیز برای آن قائل نیست.

 این فعال بخش خصوصی نیروگاهی کشور مدعی شد: با توجه رویه‌ها و عملکرد‌ها و همچنین قوانین و مصوبات به نظر می‌رسد که وزارت نیرو اعتقادی به خصوصی سازی در صنعت برق ندارد و فقط قصد زمین زدن بخش خصوصی و کوتاه کردن دست این بخش از نیروگاه‌ها دارد.

کد خبر : ۳۷۱۸۴۰