خبرگزاری کار ایران

ستاری در دیدار با هیات کره‌ای مطرح کرد:

توسعه روابط ویژه ایران با کره‌جنوبی در حوزه فناوری

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در دیدار استاندار استان چونگ چئونگ بوک و جمعی از شرکت‌های معتبر کره‌جنوبی گفت: علاقه‌مند به توسعه روابط ویژه، در حوزه فناوری هستیم.

به گزارش ایلنا، سورنا ستاری در نشست با هیئت کره‌ای شامل استاندار استان چونگ چئونگ بوک و برخی مسئولان استان و روسای چند شرکت ضمن برشمردن پتانسیل‌های بالای ایران در حوزه‌های علمی و صنعتی از همکاری شرکت‌های ایرانی و کره‌ای استقبال کرد و گفت: پتانسیل‌های ایران در حوزه‌های مختلف علمی و صنعتی بالاست و این آمادگی را داریم تا با کشور کره از طریق ایجاد واحدهای R&D و قراردادهای مشترک همکاری کنیم.

لزوم احترام به مصرف کننده ایرانی و جلوگیری از قاچاق کالا

ستاری در این نشست با اشاره به اینکه محصولات کره‌ای قسمت اعظمی از بازار مصرف ایران را در اختیار دارند، گفت: متأسفانه هیچ نماینده رسمی از کشور کره در داخل ایران وجود ندارد و اغلب از مراجع غیر قانونی یا توسط نمایندگان منطقه‌ای دیگر کشورها محصولات وارد بازار ایران می‌شوند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور لزوم احترام به مصرف کننده ایرانی را از مسائل مهم برشمرد و اظهار کرد: طبق پیش بینی‌ها در حدود 3 تا 4 میلیارد دلار در سال قاچاق محصولات کره‌ای است که وارد بازار ایران می‌شود و از این رو طی مذاکراتی که با نمایندگان کشور کره داشتیم خواستار احترام به مصرف کنندگان ایرانی و جلوگیری از قاچاق به طور کامل در بازار ایران شدیم.

رییس بنیاد ملی نخبگان در ادامه همکاری فناورانه بین طرف ایرانی و کره‌ای را شرط لازم برای حفظ سهم بازار شرکت‌های کره‌ای عنوان کرد و افزود: تداوم وضعیت فعلی مد نظر دولت ایران نیست و شرکت‌های کره‌ای بایستی شراکت بر مبنای تعامل فناورانه را مبنای همکاری آتی خود قرار دهد.

اقتصاد دانش بنیان، موضوع اصلی در روابط ایران و کره

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با اشاره به اینکه روابط با کشور کره برای ایران مهم و استراتژیک است بیان کرد: خوشبختانه روابط دو کشور بعد از سفر اخیر رئیس جمهور کره به ایران به سرعت در حال گسترش است و از آنجا که روابط ایران با کره مهم و استراتژیک است علاقه‌مندیم با شرکت‌های کره‌ای ارتباط نزدیک داشته باشیم و در رابطه با وضعیت فناوری و پتانسیل‌های علمی ایران گفتگو داشته باشیم.

ستاری، ایران را چهارمین کشور در زمینه تربیت نیروی مهندس خواند و گفت: در حال حاضر ایران 32 میلیون نفر جوان بین 20 تا 40 سال و قریب به 5 میلیون دانشجو در کشور دارد و در حال حاضر چهارمین کشور در زمینه تربیت نیروی مهندس بعد از چین، هند و روسیه به شمار می‌رود و فارغ‌التحصیلان کشور ما در زمینه مهندسی به طور تقریبی معادل با کشور امریکاست.

نایب رییس هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به اینکه ایران قصد دارد در زمینه اقتصاد دانش بنیان وارد تعامل با کشور کره شود بیان کرد: آن چیزی که ما در ایران در دولت جدید پیش بینی کردیم تمرکز جدی بر روی اقتصاد دانش‌بنیان است و این مسئله همان موضوعی است که قصد داریم در رابطه با آن با کشور کره وارد تعامل شویم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ضمن اعلام هر گونه آمادگی در زمینه‌های مختلف علمی، از همکاری در زمینه انتقال تکنولوژی، تاسیس پارک‌های علم و فناوری مشترک و همچنین حوزه‌های علوم جدید استقبال کرد و گفت: نانو، بیوتکنولوژی، انرژی‌های نو و ICT از حوزه‌هایی هستند که ایران علاقه‌مند به همکاری با کشور کره است.

رییس بنیاد ملی نخبگان تنوع بالای زیستی در کشور را دلیل دسترسی به گونه‌های مختلف گیاهان دارویی خواند و اظهار کرد: ایران به دلیل تنوع آب و هوایی از یکسو دارای بیابان‌هایی است که از گرم‌ترین نقاط زمین محسوب می‌شوند و از سوی دیگر مناطقی را دارد که از سرسبزترین نقاط زمین است. از آن مهم‌تر ایران دارای سرزمین‌هایی است که مجاور با دریاهای شور خلیج فارس هستند از این رو دسترسی به انواع گیاهان دارویی دور از ذهن نیست.

استقبال از سرمایه گذاری‌های مشترک در حوزه علمی

رییس هیئت امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران ایران با اشاره به اینکه ایران دارای بزرگ‌ترین شرکت‌های ICT و بیو تکنولوژی در منطقه است، بیان کرد: تقریباً بیش از 50 درصد از کاربران اینترنت در خاورمیانه ایرانی هستند و بیش 50 میلیون گوشی هوشمند در اختیار مردم است که تمامی این امور منجر به بازار بسیار بزرگ در حوزه ICT شده است.

سورنا ستاری با بیان اینکه ایران به طور قطع بازار بسیار خوبی برای شرکت‌های کره‌ای محسوب می‌شود، اظهار کرد: به طور حتم از مدل‌هایی که به صورت شرکت و سرمایه‌گذاری‌های مشترک باشد حمایت خواهد شد.

رییس ستاد توسعه فناوری انرژی های تجدیدپذیر ایران، با اعلام آمادگی درباره همکاری در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر بیان کرد: ایران برنامه وسیعی درباره موتور سیکلت‌های برقی، ماشین‌های هیبریدی و مبدل‌های خورشیدی دارد و با وجود بازار بزرگ تولید باتری و پتانسیل‌های نهفته در انرژی خورشیدی در کشور آمادگی همکاری و انجام پروژه‌های مشترک با کشور کره را داریم.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با بیان اینکه در کشور دارای 38 پارک فناوری هستیم، اظهار کرد: در کل کشور 38 پارک فناوری وجود دارد که بزرگترین آن پارک فناوری پردیس است. در این پارک به دلیل معافیت‌های گسترده به شرکت‌ها همچون معافیت‌ها مالیاتی و گمرکی و تسهیلات مالی و حقوقی زمینه‌های همکاری‌های مشترک زیادی وجود دارد و فراهم آوردن بستر همکاری در زمینه‌های مختلف باعث سرمایه‌گذاری اقتصادی در حوزه فناوری خواهد شد.

ستاری سرمایه‌گذاری در حوزه تکنولوژی را ضروری خواند و گفت: توصیه من انتخاب شریک‌های مناسب برای شرکت‌های کره‌ای است، اگر قصد ارتباط طولانی مدت در ایران داشته باشید می‌بایست در بحث تکنولوژی سرمایه گذاری کنید و قطعاً کسی در این بازار ماندگار می‌شود که نگاه طولانی مدت داشته باشد.

در این نشست کمیسر منطقه آزاد تجاری استان، رئیس پارک علمی و فناوری استان و روسای چند شرکت بر تداوم همکاری با بخش‌های متناظر خود در ایران تاکید داشتند و خواستار همکاری مشترک و صمیمانه در حوزه‌های مختلف علمی بودند.

در بخشی از این نشست استاندار استان چونگ چئونگ بوک، بیوتکنولوژی، صنعت ارگانیک، انرژی خورشیدی و انرژی تجدیدپذیر، همچنین حوزه ICT را از مهم‌ترین صنایعی دانست که بسیار زیاد مورد حمایت از سوی کشور کره قرار می‌گیرد و خواستار همکاری‌های مشترک در این صنایع با ایران بود.

وی در ادامه استان چونگ چئونگ بوک را مرکز صنعتی انرژی تجدید پذیر خواند و ضمن دعوت از معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری جهت بازدید از منطقه آزاد فناوری آن استان گفت: 60 درصد از انرژی خورشیدی کره جنوبی در این استان تولید می‌شود و کارخانه بزرگ پتروشیمی LG که از کارخانه‌های بزرگ و معتبر در دنیا به شمار می‌رود نیز در این استان قرار دارد.

امضای تفاهم نامه همکاری بین دو شرکت ایرانی و کره جنوبی در حوزه طب‌سنتی

در ادامه این دیدار حسین آیتی مدیرعامل شرکت حکمت سرای ایرانیان طوبی، با اشاره به انعقاد تفاهم نامه با کره‌جنوبی در حوزه طب سنتی گفت: تفاهم نامه همکاری میان شرکت حکمت سرای ایرانیان طوبی از شرکت‌های دانش‌بنیان ایران جهت استقرار در پارک علوم زیستی اوسونگ و جهت بروزرسانی و استانداردسازی محصولات طب سنتی ایرانی امضاء شده است.

وی افزود: هدف از امضای این تفاهم‌نامه استفاده از امکانات این پارک، طی مراحل بین‌المللی، استفاده از ظرفیت موجود برای دریافت گواهی K-FDA و صادرات محصولات طب سنتی ایران به 34 کشور عضو OECD و 40 کشوری است که کره جنوبی با آنها موافقت‌نامه تجارت آزاد دارد.

کد خبر : ۳۷۲۲۸۳