خبرگزاری کار ایران

در آستانه روز جهانی شیر:

تخلیه شیر دامداران در معابر عمومی دردناک است

شیری که با خون جگر تولید شده، به جای شیرین کردن کام کودکان و نوجوانان این سرزمین که درصد قابل توجهی از آنها به دلیل کم مصرف کردن شیر دچار کوتاهی قد هستند روانه بستر خیابان ها شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا،دبیرخانه شیر ایستگاه سلامت در آستانه روز جهانی شیر اقدام به انتشار نامه ای به رییس جمهور کرده است که متن این نامه در ادامه آمده است:

حضور ریاست محترم جمهوری

حضرت حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر حسن روحانی

با سلام و تقدیم  احترام، نظر به اینکه در آستانه روز جهانی شیر، مصادف با یازدهم خرداد ماه قرار داریم، بی مناسبت نیست که چند کلمه ای خدمت حضرتعالی، بعنوان عالی ترین مقام اجرایی کشور طرح موضوع نمائیم، تا شاید مرحمی باشد بر زخمی کهن بر پیکری مقاوم در خط مقدم نبرد در جبهه تولید و اقتصاد مقاومتی.

همانگونه که مستحضر هستید، شیر یکی از اجزاء سلامت ایرانیان است که از دیر باز جایگاه ویژه ای در تغذیه مردم این سرزمین داشته و در ایران باستان گاو شیری به عنوان مظهر اقتدار و توانمندی جامعه شناخته می شده، بطوری که در ستونهای تخت جمشید از باد و باران گزندی نیافته و همچنان از ورای قرنها پابر جا ایستاده است. در کتاب الهی یعنی قرآن مجید نیز جایگاه گاو شیری به گونه ای قرار داده شده، که بزرگترین سوره این کتاب الهی به نام این موجود ارزشمند (بقره) نام گذاری شده است. و همچنین فرآیند تولید شیر و اثرات مفید آن مورد توجه این کتاب الهی و احادیث فراوانی از ائمه معصومین (ع) قرار گرفته و حتی به عنوان یکی از غذاهای بهشتیان معرفی شده است.

متاسفانه سرانه مصرف شیر در کشور کمتر از یک سوم کشورهای توسعه یافته و همچنین کمتر از نصف متوسط جهانی می باشد. این در حالی است که به دلیل کم مصرف کردن شیر و لبنیات و نامناسب بودن الگوی تغذیه، سالانه بیش از 30 هزار میلیارد تومان به جامعه خسارت وارد می شود.

 "دبیرخانه شیر ایستگاه سلامت" در طی برگزاری نشست های تخصصی و کنفرانس های علمی متعدد این موضوع را مورد بررسی کارشناسانه قرار داده است. روز جهانی شیر فرصتی است که نسبت به اصلاح الگوی تغذیه و افزایش سرانه مصرف شیر و لبنیات یک حرکت اجتماعی و متناسب در کشور صورت گیرد و شایسته است که دولت تدبیر و امید در این زمینه پیشگام باشد.  

بسیار دردناک است که در آستانه روز جهانی شیر شاهد تخلیه شیر دامداران در اقصی نقاط کشور در معابر عمومی و گذرگاهها باشیم. شیری که با خون جگر تولید شده، به جای شیرین کردن کام کودکان و نوجوانان این سرزمین که درصد قابل توجهی از آنها به دلیل کم مصرف کردن شیر دچار کوتاهی قد می باشند، روانه بستر خیابان ها شود، و از طرفی جامعه به دلیل کم مصرف کردن شیر با چالش های متعدد ناشی از سوء تغذیه و بیماریهای مختلف متابولیک و اسکلتی مواجه باشد.

از آنجا که ارتقاء سرانه مصرف شیر بصورت مشخصی باعث کاهش بیماریهای متابولیک، اسکلتی، سرطانهای مختلف و اثرات نامناسب ناشی از آلودگی هوا می شود، درخواست مشخص "دبیرخانه شیر، ایستگاه سلامت" از ریاست محترم جمهوری آنست که با توجه به اهمیت موضوع، به مناسبت روز جهانی شیر، با هماهنگی مجلس شورای اسلامی دو درصد از بودجه بخش بهداشت و درمان به اصلاح الگوی تغذیه و افزایش سرانه مصرف شیر و لبنیات اختصاص یابد. باشد تا دولت تدبیر و امید، با تدبیر این مهم، امید را به جامعه تولید کننده، در سالی که به عنوان اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نام گذاری شده است، باز گردانند.

"با آرزوی توفیق الهی"

دبیرخانه شیر ایستگاه سلامت

 

کد خبر : ۳۷۲۴۱۲