خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی :

ثبت ۵۵ مورد آتش‌سوزی در هر روز

asdasd
کد خبر : ۳۷۲۵۵۰

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که میزان آتش‌‌سوزی در کشور از سال ۸۰ به بعد روند افزایشی داشته است گفت: با ارتقای مقررات ساخت و ساز و منطبق کردن آن با قوانین جهانی می‌توانیم خدمات فنی و مهندسی را نیز در سطوح جهانی صادر کنیم.

به گزارش خبرگزاری ایلنا ، حامد مظاهریان در کنفرانس ملی محافظت ساختمان‌ها و سیستم‌های حمل و نقل در برابر آتش با بیان اینکه پدیده آتش در طول تاریخ همواره خسارات فراوانی داشته است گفت: با گسترش شهرنشینی حجم و تراکم این خسارات نیز گسترده شده است. در کشور ما نیز همواره حوادث آتش‌سوزی منجر به تحمیل خسارت‌ها و لطمه‌های فراوانی شده است. تا پیش از سال ۸۰ سالانه چهار هزار و ۴۴۲ مورد آتش‌سوزی که به طور میانگین روزی ۱۲.۲ حادثه داشتیم. در سال ۸۰ این آمار به روزی ۱۴.۹ حادثه افزایش یافت. در سال ۸۵ نیز ۹ هزار و ۱۵۶ حادثه یعنی متوسط حدود روزی ۲۵ حادثه و سال ۹۳ تعداد ۲۱ هزار و ۵۸۳ حادثه که میانگین روزی ۵۵ آتش‌سوزی محسوب می‌شود واقع شد.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: این حوادث و اتفاقات در دنیا نیز بوده که منجر به تدوین مقررات لازم برای مقابله با آن شده است و ما هم باید خود را با آن تطبیق دهیم. حوادث آتش‌سوزی آثار وحشتناکی دارد که فوت یا معلولیت فقط بخشی از آن است و بخش مهم‌تر آسیب‌های اجتماعی است که دامن‌گیز خانواده‌ها می‌شود ضمن اینکه خسارت‌ها و صدمه‌ها اقتصادی ناشی از آتش‌سوزی بسیار بالاست.

وی اختصاص مبحث سوم مقررات ملی ساختمان به موضوع مقابله در برابر آتش را یادآور شد و ادامه داد: به دلیل اهمیت موضوع آتش است که بعد از مبحث اول مقررات ملی ساختمان که به تعاریف و مبحث دوم که به مقررات اداری اختصاص دارد مبحث سوم به موضوع آتش می‌پردازد. تأمین سلامت، بهداشت، صرفه اقتصادی و آمادگی در برابر حریق چهار موضوع مهم در ساخت و ساز هستند.

مظاهریان با تأکید بر اهمیت رعایت مقررات ملی ساختمان و به روز کردن آن اظهار کرد: با ارتقای مقررات ساخت و ساز و منطبق کردن آن با قوانین جهانی می‌توانیم خدمات فنی و مهندسی را نیز در سطوح جهانی صادر کنیم.

وی با بیان اینکه تا پیش از این و در سال‌های گذشته بحث حریق بیشتر معطوف به ساختمان بود خاطرنشان کرد: با گسترش شهرنشینی بخش‌های دیگر مانند سازه‌های زیربنایی، پل‌ها، فرودگاه‌ها، تونل‌ها و ترمینال‌های عمومی نیز از نظر مقاومت در برابر آتش حائز اهمیت شده‌اند که با ادغام دو وزارت راه و مسکن امکان مناسبی فراهم شد تا بتوانیم مقولات آمادگی در برابر آتش را به حوزه حمل و نقل نیز تسری دهیم.

معاون وزیر راه  شهرسازی با اشاره به اهمیت تقویت صنعت بیمه در بخش بیمه‌های آتش‌سوزی تصریح کرد: در اروپا صنعت بیمه با توجه به سطح کیفی ساختمان و میزان آمادگی آن در برابر آتش از بیمه‌گذار هزینه دریافت می‌کند که این موضوع به بازپرداخت خسارات ناشی از حوادث آتش‌سوزی سرعت می‌بخشد.

وی وجود کدهای مخصوص آتش‌سوزی در ساخت و ساز را در دنیا یادآور شد و گفت: بزرگترین بازار جهانی ساخت و ساز خاورمیانه و کشورهای همسایه ما هستند و ما برای رسیدن به این بازار بین‌المللی ناچاریم تا کدها را رعایت کنیم که در حوزه صدور خدمات فنی و مهندسی بسیار مؤثر است.

وی در پایان در زمینه تجدید نظر در مقررات ملی ساختمان تأکید کرد: باید یک بار دیگر به این مباحث بیندیشیم و ببینیم که چگونه می‌توان آنها را در ارتباط با قوانین جهانی بازنگری کرد. این سمینار کمک می‌کند تا مردم و مسئولان در برابر حوادث آتش‌سوزی در ساختمان‌ها حساس‌تر شده و رعایت مبحث سوم مقررات ملی ساختمان را نه به عنوان یک کالا و اقدام لوکس و اجبار شهرداری برای صدور پایان کار بلکه به عنوان یک ضرورت مدنظر قرار دهند/.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز