خبرگزاری کار ایران

نماینده‌ اقلیم کردستان عراق در گفت وگو با ایلنا:

احتمال سوآپ نفت خام بین ایران و اقلیم کردستان/ هنوز توافقی حاصل نشده است

دباغ با یادآوری اینکه ما بدنبال رسمی شدن پروتکل هستیم تا دولت ایران و اقلیم کردستان مسئولیت صادرات را به عهده بگیرند، میزان صادرات را نیز در مرحله اول 20 تا 30 هزار بشکه در روز اعلام کرد که قابل افزایش خواهد بود.

ناظم دباغ نماینده‌ اقلیم کردستان عراق در گفت وگو با خبرنگار ایلنا درباره ماجرای صادرات نفت از اقلیم کردستان عراق به ایران گفت: حکومت اقلیم کردستان عراق و جمهوری اسلامی ایران روابط دیرینه ای با هم دارند و  در کل از نظر اقتصادی همیشه از هم پشتیبانی کرده و همکاری داشته اند، به همین دلیل تصمیم گرفته ایم که دو طرف از روابط با یکدیگر بهره مند شده و روابط اقتصادی را قوی کنند.

وی افزود: یکی از مسائل ضروری جهت تقویت روابط اقتصادی دو طرف  مسئله ترانزیت، بازرگانی و تجارت نفت است لذا پیشنهاد شد که راهی باز کنیم که از طریق جمهوری اسلامی ایران ترانزیت و صادرات نفت داشته باشیم.

دباغ تصریح کرد: ما در این راستا قبلا با جمهوری اسلامی ایران تفاهمنامه ای امضا کرده ایم اما منتظر تایید کمیسیون نفت و گاز اقلیم کردستان هستیم تا تبدیل به توافق بین دو طرف شود و از این طریق بتوانیم برای صادرات و ترانزیت نفت از مسیر ایران اقدام کرده و همچنین نیاز نفت پالایشگاه های کرمانشاه، تبریز و سپس اراک و تهران را تامین کنیم.

وی اظهار داشت: اساس این کار تقویت روابط اقتصادی بوده و ضمن اینکه ما نمی خواهیم به ایران نفت بفروشیم بلکه از طریق ایران صادرات نفت انجام می دهیم.

نماینده‌ اقلیم کردستان عراق توضیح داد: در این راستا ایران به جای اینکه نفت خود را با لوله از جنوب به کرمانشاه برساند با هزینه کمتر نفت را از اقلیم کردستان به این شهر می رساند اگر بیش از نیاز هم به پالایشگاه نفت بدهیم می توانیم سوآپ انجام دهیم همچنین نفت ما از طریق ایران بوسیله تانکر نیز امکان صادرات دارد.

وی با یادآوری اینکه ما بدنبال رسمی شدن پروتکل هستیم تا دولت ایران و اقلیم کردستان مسئولیت صادرات را به عهده بگیرند، میزان صادرات را نیز در مرحله اول 20 تا 30 هزار بشکه در روز اعلام کرد که قابل افزایش خواهد بود.

 

کد خبر : ۳۷۲۶۳۳