خبرگزاری کار ایران

ستاری مطرح کرد:

لزوم ایجاد زیست‌بوم برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در صادرت/ ایران بازار مصرف کالاهای‌خارجی نیست

معاون علمی و فناوری ریاست‌‌جمهوری گفت: باید به این موضوع بیاندیشیم که بازار مصرف کالاهای‌ خارجی نیستیم.

به گزارش ایلنا، سورنا ستاری در حاشیه پنجمین نمایشگاه بین‌المللی فناوری و نوآوری در جمع خبرنگاران گفت: بحث در این نمایشگاه انتقال فناوری و بسترهای لازم آن است که ما معتقدیم برای تبادلات فناوری میان شرکت‌های داخلی و خارجی باید زیرساخت لازم فراهم شود.

وی ادامه داد: تعداد شرکت‌های خارجی در این نمایشگاه بیش از دو برابر افزایش یافته و باید به این موضوع بیاندیشیم که بازار مصرف کالاهای‌خارجی نیستیم بلکه نسبت به بازار خود تعهد داریم.

ستاری متذکر شد: ایران با 80 میلیون نفر جمعیت بیش از 50 درصد کاربران اینترنت خاورمیانه را دارد و نزدیک به 50 میلیون گوشی‌هوشمند دست مردم است که این نشان‌دهنده بازار فناوری‌اطلاعات است و با در نظر گرفتن بازارهای دیگری مانند بازار بیوتکنولوژی، نانو فناوری و بازار لوازم الکترونیک مشاهده می‌کنیم بازار بزرگی در اختیار داریم که می‌توانیم از آن برای انتقال فناوری و تحقیق و توسعه مشترک با شرکت‌های خارجی استفاده کنیم. این معاونت ایجاد پارک‌های علم و فناوری مشترک با کشورهای‌خارجی را در واقع به عنوان اصولی برای تبادل فناوری در نظر می‌گیرد.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: بحث صادرات محصولات ایرانی یکی از بحث‌های جدی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری است. صادرات محصولات دانش‌بنیان با صادرات محصولاتی که تاکنون داشته‌ایم بسیار متفاوت است. برای این کار لازم است استانداردهای لازم را بگیریم و کارآزمایی‌های بالینی انجام دهیم که خوشبختانه از طریق کریدور فناوری توسعه داده شده است. معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری از بحث ثبت پتنت(ثبت‌اختراع) در کشورهای‌خارجی به صورت جدی حمایت می‌کند و اکنون حدود 90 درصد هزینه ثبت‌پتنت را می‌دهد.

رییس بنیاد ملی نخبگان به لزوم ایجاد یک زیست‌بوم برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه صادرت کالا اشاره کرد و گفت: ما به عنوان دولت باید این زیست بوم و اکوسیستم را ایجاد کنیم تا شرکت های دانش بنیان بتوانند فعالیت های خود را در آن انجام دهند و به صادرات کالا بپردازند.

ستاری خاطر نشان کرد که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حدود دو سه سال گذشته که از دولت روحانی گذشته، به دنبال ایجاد این زیست بوم و اکوسیستم بوده است.

وی در پایان از صادرات 11 هزار میلیارد تومانی محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان در سال 93 خبر داد.

کد خبر : ۳۷۳۴۳۷