خبرگزاری کار ایران

مدیر بازاریابی و فروش شرکت امرسان در گفت‌وگو با ایلنا:

دولت وام کم بهره می‌دهد/ جمع آوری یخچال فریزر فرسوده از خانه‌های مردم

مدیر بازاریابی و فروش شرکت امرسان گفت: سابا طرحی ارائه داد برای از رده خارج کردن محصولات فرسوده از چرخه مصرف مردم؛ البته به شرط اسقاط محصولات فرسوده، این برنامه به این شکل است که وام های کم بهره به استفاده کنندگان تعلق می گیرد که بتوانند به صورت اقساطی یک محصول رتبه بالا از نظر انرژی را دریافت کنند.

محمود قیاسی معاصر-مدیر بازاریابی و فروش شرکت امرسان- در گفتگو با ایلنا بیان داشت: یخچال و فریزر یکی از کاربردی‌ترین وسایل در زندگی امروز است؛ به طوری که ضریب داشتن یخچال و فریزر برای هر خانواده ایرانی بیش از یک دستگاه است.

او افزود: به همین خاطر سازمان بهره‌وری انرژی ایران طرحی ارائه داده است که دولت برای اسقاط یخچال‌های فرسوده مردم و فروش اقساطی یخچال‌ وام های کم  بهره ارائه می دهد که در حال اجرایی شدن است؛ چراکه متوسط مصرف برق در ایران سه برابر متوسط مصرف برق در جهان است. یعنی به طور میانگین هر ایرانی سه برابر دیگر ساکنان کره زمین برق مصرف می کند؛ چون رتبه انرژی و راندمان مصرف برق تجهیزات خانگی پایین است.

مدیر فروش شرکت امرسان تاکید کرد: همین خاطر 4 هزار دستگاه یخچال فریزر فرسوده از بازار مصرف جمع آوری خواهد شد و اسقاط می شوند و به جای آن یخچال فریزر رتبه A و بالاتر تولید داخل جایگزین خواهد شد.

قادر به رقابت با سایر تولیدات خارجی هستیم

قیاسی در خصوص موانع تولید در کشور بیان داشت: به عنوان بخش خصوصی انتظار نداریم فضای خاصی برای ما محیا شود؛ اما معتقدیم قادر به رقابت با سایر تولیدات هستیم،حتی اگر روزی اقتصاد ایران باز باشد و کالاهای خارجب بسیاری وارد کشور شود باز هم رقابت می کنیم،بسیاری از شرکت هایی خارجی در ایران تولیدی دارند،  کار مونتاژ انجام می دهند؛ اما برای اینکه بتوانند از امکاناتی که تولید داخل هست استفاده کنند،بصورت قطعه قطعه اقدام به واردات کرده و به گمرک ثابت می کنند که قرار است بر روی آن کاری انجام شود و قرار نیست فقط مونتاژ صورت گیرد،همین کافی است که گمرک متقاعد شود آن شرکت قطعه وارد می کند نه محصول، که این امر برای واردکننده سود زیادی دارد.

او با اشاره به سالهای تحریم و تاثیر آن در اقتصاد این شرکت افزود: در سالهای تحریم حتی نتوانستیم از خدمات راه اندازی برخی ماشی آلات خریداری شده استفاده نماییم که خوشبختانه پس از اجرایی شدن برجام این موانع برطرف شده است.

قدرت خرید مردم کاهش یافته است

قیاسی افزود: متاسفانه در بازار مصرف روزهای خوبی را سپری نمی کنیم و بازار کوچکی داریم،برند امرسان شناخته شده است؛ اما قدرت خرید مردم کاهش یافته است،در سال 88 تخمین میزان فروش نزدیک به 2 میلیون محصول در سال بود؛ اما این رقم در سال گذشته به 1میلیون و 500 هزار محصول رسیده است،اندازه بازار نسبت به سالهای گذشته کوچکتر شده است؛یکی از دلایل آن این است که نرخ ازدواج کاهش یافته است، در سال 88 نزدیک به 900 هزار ازدواج در سال ثبت شد که این رقم در حال حاضر به 720 هزار رسیده است.

او مهم‌ترین چالش لوام خانگی را دخالت دولت عنوان کرد و گفت: روابط سیاسی مناسبی با عراق وجود دارد؛ اما وضعیت گمرک ها اسفبار است، از اول سال تا امروز حداقل 10 بار بدلیل تغییر قوانین مرز پرویزخان باز و بسته شده است، به سراغ مرز مهران رفته ایم که صادرات از این مرز هزینه اش 3 برابر بندر پرویزخان است.حداقل انتظار این است که وقتی با کشوری تا این اندازه روابط خوبی داریم صادرات آسانتر باشد، ورود کالای ایرانی به آسیای میانه یک جنگ است چرا که تعرفه‌ای که یک ایرانی باید برای واردات به ارمنستان پرداخت کند 35درصد است اما این رقم برای روسیه 20درصد است،چرا که این دو کشور میانه سیاسی خوبی باهم دارند؛ اما با توجه به روابط خوب ایران و عراق چنین کاهش تعرفه ای وجود ندارد و موانع زیادی برای صادرات وجود دارد.

قیمت مواد اولیه برای تولید بالا است

قیاسی تاکید کرد: قیمت مواد اولیه برای تولید بالا است؛ این در صورتی است که قیمت‌های جهانی کاهش یافته است، ورقی که از فولاد مبارکه دریافت می کنیم گرانتر از قیمت های جهانی است،ازصنعت 50 ساله فولاد حمایت می کنند؛ اما به چه قیمتی؟امسال قیمت دلاربه پایین تر از سال گذشته هم رسیده است؛اما قیمت تولید و هزینه های کارگری و سایر هزینه ها افزایش یافته است؛ اما از طرفی هزینه های شرکت چینی که رقیب اصلی امرسان است 25درصد کاهش یافته است؛ چون این شرکت چینی ورق را به 30 درصد و پتروشیمی را به 40 درصد سال گذشته خریداری می کند، هزینه حملی که امسال پرداخت می کند کمتر از سال گذشته است؛ چراکه قیمت سوخت در جهان  کاهش یافته است،حال شرکت های ایرانی باید چه کنند؟این چالشی است که با آن درگیر هستیم،هزینه حمایتی که نمی شود را تولیدکننده پرداخت می کند.

افق اقتصادی روشن ایران در سال 97 خواهد بود

او افزود: در سال 95 اتفاق خاصی نخواهد افتاد سال 96 هم همینطور است،طبق تحلیل‌های اقتصاددانان افق اقتصادی روشن ایران در سال 97 خواهد بود؛ بنابر این نه تقاضا در این دو سال تحریک خواهد شد و نه کارت های اعتباری خرید کالای ایرانی تاثیری در میزان تقاضا به وجود خواهد آورد.

قیاسی در خصوص کارت های اعتباری کالای ایرانی گفت: چه تضمینی وجود دارد که در این طرح تخلف صورت نگیرد و جنس ایرانی فروخته شود؟ می توان به راحتی تخلف کرد،مثلا فردی به مغازه ای می رود و تقاضای خرید کالایی مثل سونی دارد و کارت را می کشد و یک هفته بعد مبلغ از طریق تولیدکننده به حساب مغازه دار واریز می شود، برای بعضی از تولیدات که زیر ساخت های پیشرفته ای مثل برند شاپ هم دارند امکان تخلف وجود دارد،نباید به هر ضرب و زوری این طرح را پیاده کرد نتیجه آن ممکن است مطلوب نباشد.،چرا این کار را انجام داده اند؟ این چه تحریک تقاضایی است؟ هر تولیدکننده خوبی به شدت مخالف این طرح است و اگر کسی در این طرح فعال است به دلیل عقب نماندن از قافله است.

او افزود: طرحی را اعلام می کنند که از پیاده سازی آن مطمئن نیستند. روزی که خبر این قضیه منتشر شد 30 درصد از فروش شرکت کاهش یافت،مردم منتظر دریافت کارت اعتباری بودند بعد از دوماه دولت اعلام کرد نمی توانند این طرح را پیاده کنند و برای سال بعد اجرایی می شود و همین امر باز موجب شد مردم کالا نخرند.

گفتنی است که شرکت امرسان از سال 64 اقدام به تولید یخچال و همچنین دوسال است که گاز و لباسشویی تولید می کند،این شرکت اولین یخچال ساز خصوصی ایران است،درصد قابل توجهی از مواد اولیه محصولات این شرکت در ایران تولید می شودو با بیش از 1000 کارگر و کارمند مستقیم 15 درصد بازار را در اختیار دارد؛همچنین با 370 نمایندگی در ایران فروش و  500 نمایندگی خدمات پس از فروش در کشور فعال است.

کد خبر : ۳۷۳۶۲۷