خبرگزاری کار ایران

قنبری:

خرید تضمینی گندم کشاورزان از مرز 2 میلیون تن فراتر رفت

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران از خرید بیش از 2 میلیون تن گندم از کشاورزان به قیمت تضمینی تا صبح روز سوم خرداد ماه خبر داد و گفت: میزان خرید امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیشتر از 500 هزار تن افزایش داشته است.

به گزارش ایلنا، علی قنبری افزود: تاکنون 2 میلیون و 60 هزار تن گندم به قیمت تضمینی از کشاورزان در 12 استان کشور خریداری شده است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با اعلام اینکه سال قبل در همین تاریخ، 1 میلیون و 470 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده بود، اعلام کرد: میزان خرید گندم در سالجاری 25 درصد رشد یافته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به آغاز زودهنگام فصل برداشت گندم کشور در اواخر اسفندماه سال94، اظهار کرد: علیرغم برداشت زودهنگام گندم در سیستان و بلوچستان، برودت هوا و بارندگی های اخیر، فصل برداشت گندم در بسیاری از مناطق کشور را با تاخیر مواجه کرده، به گونه ای که در حال حاضر 12 استان کشور وارد عملیات برداشت و خرید گندم شده اند.

وی افزود: سال قبل در این تاریخ خرید تضمینی در 15 استان کشور آغاز شده بود و این 15 استان کمتر از 1.5 میلیون تن گندم خریده بودند.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران اعلام کرد: ارزش کل گندم‌های خریداری شده حدود 25 هزار میلیارد ریال است که تاکنون 70 درصد بهای گندم‌ها به مبلغ 1650 میلیارد ریال به حساب کشاورزان پرداخت شده است.

علی قنبری با اشاره به روند روبه رشد خرید گندم در ماه‌های آینده افزود: با توجه به رشد فعلی خرید تضمینی گندم، پیش‌بینی خرید تا 10 میلیون تن در سال‌جاری محقق خواهد شد و نیازی به واردات گندم جهت تامین آرد مورد نیاز کشور نیست.

وی اظهار کرد: در حال حاضر استان خوزستان با خرید 1 میلیون و 320 هزار تن گندم در رتبه اول خرید کشور قرار دارد و پس از آن استان‌های فارس 210 هزار تن، ایلام 170 هزار تن، کرمان 140 هزار تن و بوشهر 98 هزارتن، 5 استان بیشترین خریدار گندم کشور هستند.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران همچنین از خرید دانه روغنی کلزا توسط این شرکت خبر داد و گفت: تاکنون بیش از 15 هزار تن کلزا توسط مراکز خرید این شرکت از کلزا کاران خریداری و تمامی وجوه آن نیز پرداخت شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی بیشترین میزان خرید کلزا در کشور را مربوط به استان خوزستان با خرید 12320 تن اعلام کرد.

کد خبر : ۳۷۳۸۹۸