خبرگزاری کار ایران

وزیر نیرو عنوان کرد؛

نتیجه نیمی از مذاکرات با کشورهای خارجی به صادرات محصولات منجر می‌شود/ نیاز به 10 میلیارد دلار اعتبار در صنعت آب و بر

وزیر نیرو گفت: با وجود اینکه کشور ما در منطقه خشک و نیمه‌خشک واقع شده اما به لحاظ شرایط تامین آب ازنظر کمی و کیفی وضعیت قابل قبولی دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حمید چیت چیان-وزیر نیرو- در نشستی با موضوع حمایت از کار، سرمایه و دانش ایرانی در صنعت آب و برق با بیان اینکه کشور ما دارای صنعت پرافتخار آب و برق است و این تبلیغات و گزافه‌گویی نیست، گفت: ما بیش از 74هزار مگاوات نیروگاه داریم که این میزان نیروگاه صنعت آب و برق ما را در جایگاه اول منطقه و مقام چهاردهم جهانی قرار داده است.

وی با بیان اینکه کشور ما دارای شبکه سراسری برق است و تمامی شهرها و روستاها به این شبکه دسترسی دارند افزود: در حال حاضر ایران چهاردهمین سالی است که شبکه بدون بلک اوت را تجربه می‌کند. در حالی که در کشورهای صاحبنام دنیا این وضعیت به کرات دیده می‌شود.

چیت چیان همچنین اظهار داشت: کشور ما جزو 10 کشوری است که به PMU مجهز شده و یکی از شش کشور دنیا در بین کشورهای آمریکا، ژاپن، آلمان، فرانسه و ایتالیاست که صاحب فناوری توربین‌های گازی نیروگاهی است.

وی تصریح کرد: بیش از 90 درصد تجهیزات نرم‌افزاری وسخت‌افزاری مورد نیاز برق در داخل کشور تولید می‌شود.

چیت چیان ادامه داد: در موضوع آب نیز وضعیت به همین شکل است ویا شاید گام‌های جلوتری از برق نیز برداشته‌ایم. به طوری که ایران کشوری است که دارای صنعت بزرگ سدسازی بوده و از این ظرفیت به نحو بهینه استفاده می‌کند.

وی گفت: با وجود اینکه کشور ما در منطقه خشک و نیمه‌خشک واقع شده اما به لحاظ شرایط تامین آب ازنظر کمی و کیفی وضعیت قابل قبولی دارد.

چیت چیان ادامه داد: در حال حاضر 95 درصد تجهیزات مربوط به آب درداخل کشور تولید می‌شود و تمامی فعالیت‌های طراحی و اجرا توسط صنعتگران و شرکت‌های داخلی انجام می‌شود.

وزیر نیرو با بیان اینکه در کشور ما ضمن اینکه شرکت‌های کارفرمایی و بهره‌برداری دولتی نیز فعالند تمامی فعالیت‌های پشتیبانی اعم ازطراحی، اجرا و ساخت تجهیزات تماماً توسط بخش خصوصی انجام می‌شود اظهار داشت: هیچ یک از مدیران شرکت‌های مهندسین مشاور و تجهیزات توسط وزارت نیرو منصوب نمی‌شوند و این نقش عظیم بخش خصوصی را نشان می‌دهد.

وی در ادامه بابیان اینکه در حال حاضر بیش از 50 درصد تولید برق توسط بخش خصوصی انجام می شود تصریح کرد: در حال حاضر مالکیت تاسیسات تعداد 50 آب شیرین‌کن و مالکیت آنها به عهده بخش خصوصی است.

چیت چیان همچنین به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در 100 طرح بزرگ آب وفاضلاب کشور اشاره و خاطرنشان کرد: این مسئله حاصل تعامل نزدیک بخش خصوصی و دولتی است که مجموعه صنعت آب و برق را شکل داده است.

وی اظهار داشت: البته این مسائل به این معنا نیست که ما ایرادی نداریم بلکه دائماً درحال تلاش برای غلبه بر مشکلات هستیم.

چیت چیان همچنین به بحث برجام اشاره و اظهار داشت: در حال حاضر برجام در حال اجرایی شدن است البته مشکلاتی نیزوجود دارد که دستگاه سیاست خارجی و بانک مرکزی در تلاشند که چرخ‌هایی را که در زمان توقف زنگ زده بود اصلاح و آماده حرکت کنند. لذا باید با تلاش زیاد بر سکون حاکم بر روابط خارجی اقتصادی غلبه کرده و چرخ‌های متوقف شده رابه حرکت در آوریم.

وی ادامه داد: اما در این شرایط هم مراجعات وسیعی از سوی کشورهای خارجی به کشورمان شاهدیم و مذاکرات نیز در جریان است.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه بیش از نیمی از تماس ها و ارتباطات خارجی ما در وزارت نیرو با دیگر کشورها برای صادرات است اظهار داشت: ما با روسای جمهور و افراد موثر خارجی مذاکراتی برای صادرات محصولات شرکت‌های ایرانی انجام داده‌ایم که ازجمله این کشورها الجزایر، آفریقای جنوبی، تونس، غنا، عراق، سوریه، عمان، تاجیکستان، ارمنستان، افغانستان، ترکمنستان نیکاراگوئه، سریلانکا، پاکستان، روسیه، اندونزی و گرجستان است.

وی تصریح کرد: البته صادرات محصولات به دیگرکشورها کار آسانی نیز نیست چرا که ما ناچاریم با قدرتمندترین شرکت‌های دنیا رقابت کنیم. ضمن اینکه باید گفت در بسیاری مواقع موفقیت حاصل شده اما با توجه به رکود اقتصادی حاکم بر جهان رقابت‌ها بسیار نزدیک و سخت خواهد بود.

چیت چیان در ادامه بابیان اینکه کشور ما با محدودیت منابع مالی و امکان فاینانس پروژه‌ها مواجه است خاطرنشان کرد: اما این موانع باعث نمی‌شود که حرکت ما متوقف شود بلکه تلاش‌مان را بیشتر می‌کند تا با کمک بخش خصوصی و حمایت مسئولین موانع برطرف شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه کشور ما در آستانه توسعه و تحول جدی قرار داشته که در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی شکل می‌گیرد اظهار داشت: رسیدن به این توسعه لوازمی نیاز دارد که باید مورد توجه جدی واقع شود.

چیت چیان با بیان اینکه کشور ما طی 10 سال گذشته به طور متوسط 6 درصد افزایش مصرف برق داشته است اظهار داشت: اگر طی 10 سال آینده با همین روند مصرف انرژی افزایش یابد صرفنظر از اینکه با خروج از رکود نیازبه برق نیزافزایش می‌یابد، در این شرایط در سال 1404 باید به ظرفیت تولید 132هزار مگاوات برسیم یعنی به طور متوسط در هر سال 5هزار و 850 مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی وارد مدار شود.

چیت چیان ادامه داد: در برنامه ششم باید 26هزار و 500 مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی به بهره‌برداری برسد و در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیز تصویب شده که باید 17 هزار مگاوات نیروگاه جدید آغاز به کار کند که از این میزان 7هزار مگاوات بخش بخار و گازی و 10 هزار مگاوات نیز سیکل ترکیبی است که برای شروع این فعالیت (17 هزار مگاوات نیروگاه جدید) نیاز به 10 میلیارد دلار سرمایه گذاری داریم.

وزیر نیرو همچنین گفت: شبکه انتقال و توزیع نیز نیازمند توسعه است که باید 5هزار میلیارد دلار در هر سال برای آن هزینه شود که اگر هزینه انشعاب اصلاح شود و در سال 1500 نیز از محل انشعاب به دست آوریم درسال یک میلیارد دلار برای توسعه شبکه انتقال باید سرمایه‌گذاری شود.

چیت چیان گفت: در کاپ 21 نیز متعهد شده‌ایم که 7500 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر شونده بسازیم و برای سرمایه‌گذاری در این بخش نیز 12 میلیارد دلار نیازداریم.

وی با انتقاد از عدم استقبال بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر ادامه داد: در سال گذشته موافقتنامه تولید 5 هزار مگاوات برق تجدیدپذیر به بخش خصوصی داده شده که از این 5 هزار مگاوات فقط 700 مگاوات به عقد قرارداد منجر شده و ازاین میزان نیز تنها 70 مگاوات از سوی بخش خصوصی بوده است.

چیت چیان به مشکلاتی که بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری عنوان می‌کند اشاره و اظهار داشت: بخش خصوصی مشکلات مربوط به بانک و عدم ارائه تسهیلات و همچنین ارائه تسهیلات کم از سوی صندوق توسعه ملی از جمله مشکلاتی است که بخش خصوصی با آن مواجه است.

وی با اشاره به اینکه کل ظرفیت نیروگاه‌های برقابی فقط 30 درصد آن استفاده شده است اظهار داشت: در این بخش نیز نیاز به 70 درصد سرمایه‌گذاری داریم.

وزیر نیرو در ادامه خاطرنشان کرد: سدهای زیادی نیز در کشور ساخته شده که منابع کافی جهت احداث شبکه‌ها موجود نیست به طوری که ما در حال حاضر هزار تا 2 هزار مگاوات شبکه آبیاری زه‌کشی نیاز داریم.

چیت چیان به بخش فاضلاب و نیازبه سرمایه‌گذاری در این بخش نیزاشاره و اظهار داشت: میزان پوشش شبکه فاضلاب کشور 42 درصد است که برای تکمیل آن نیاز به سرمایه‌گذاری جدید داریم.

وی در ادامه اظهار داشت: یکی از سوالات جدی این است که اگر میزان سرمایه‌گذاری را به طور متوسط 6 میلیارد دلار در نظر بگیریم صرفنظر از درآمد آب و برق 4 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بخش آب نیاز داریم. این سوال مطرح است که کشور ما جمعاً چقدر می‌تواند این نیاز 10 میلیارد دلاری را تجهیزمنابع مالی کند و اگر قابل تامین نباشد برای توسعه پیش‌رو چه باید بکنیم.

چیت چیان در پاسخ به سوال طرح شده فوق اظهار داشت: برای تامین این میزان سرمایه (10 میلیارد دلار) ضرورت ورود سرمایه‌گذاری و تسهیلات خارجی به کشور احداث می‌شود نیاز است و اگر منابع تامین نشود آیا با اتکا به منابع داخلی امکان تامین مالی وجود دارد یا خیر.

وی خاطرنشان کرد: آنچه به نظر می‌رسد اینکه امکان توسعه و رشدبیشتر کشور و امکان انتقال فناوری در رقابت بالاتر در شرایط ارتباط با سرمایه‌گذاران خارجی میسر خواهد شد و در این بین باید بدانیم که نقش بخش خصوصی در شرایط جدید چگونه است و چگونه قراردادها راباید منعقد کنیم و ازشرکت‌های خارجی نیز استفاده کنیم.

کد خبر : ۳۷۳۹۷۳