خبرگزاری کار ایران

معاون بهره‌برداری و سیر‌‌ و‌ حرکت راه‌آهن:

راه اندازی کریدور ترانزیتی جدید به جای ترکیه / تخیف‌های 50 درصدی به صاحبان کالا

asdasd
کد خبر : ۳۷۴۰۴۲

معاون بهره‌برداری و سیر‌‌ و‌ حرکت راه‌آهن از راه اندازی کریدور جدید ترانزیتی ایران- آذربایجان – گرجستان و اروپا به جای مسیر ترکیه در پی تنش های اخیر منطقه ای خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، حسین عاشوری در نشست خبری صبح امروز با اشاره به طراحی کریدور جدید ایران، آذربایجان و گرجستان گفت: عمده بارهای ترانزیتی از آسیای میانه به خلیج‌فارس می‌رسد و بجز بارهایی که از کریدور شمال به جنوب از مسیر سرخس عبور می‌کند.

وی با بیان اینکه از چندی پیش بحث ترانزیت به پاکستان را شروع کرده‌ایم گفت: کالاهای ترکمنستانی و ازبکستانی را توانستیم از مسیر ایران به پاکستان ترانزیت کنیم.

معاون سیر و بهره‌برداری و حرکت راه آهن ادامه داد: باتوجه به شرایط یکسال اخیر سیاسی و تنش‌های منطقه‌ای بین ترکیه و روسیه مسیر جدیدی را پیشنهاد شده که مسیر آن اتصال خلیج‌فارس به دریای سیاه با عبور از سه کشور ایران، آذربایجان و گرجستان است.

عاشوری گفت: مسیر جدید پیشنهاد شده با عبور از این سه کشور به رومانی و بلغارستان می‌رسد.

وی با بیان اینکه در این صورت کریدور آذربایجان – گرجستان جایگزین کریدور فعلی ترکیه می‌شود گفت: بنابراین کالا از این مسیر جدید به بنادر بلغارستان و رومانی می‌رسد.

معاون سیر و بهره‌برداری و حرکت  راه آهن درباره مزیت‌های این کریدور جدید گفت: در این صورت به جای اینکه ترانزیت بار 45 روزه انجام شود می‌توانیم این زمان را به 22 روز برسانیم.

عاشوری ادامه داد: در مسیر جایگزین بنادر رومانی – بلغارستان از طریق ریل به آستارای آذربایجان متصل می‌شوند و از آستارای ایران تا قزوین کالا از طریق جاده و سپس مجددا با ریل حمل خواهد شد و بخشی از این ترانزیت کالا از طریق دریا انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در این مسیر جدید ترکیبی از حمل و نقل ریلی، جاده‌ای و دریایی است ادامه داد: بنابراین توافقاتی با سازمان بنادر و کشتیرانی انجام شده است که نرخ حمل و نقل و زمان سیر آن مشخص شود.

عاشوری تاکید کرد: برای سرعت بخشیدن سیر در این کریدور تکمیل راه‌آهن قزوین - رشت - آستارا بسیار مهم و ضروری است و از این مسیر کالا به سمت آذربایجان و به سمت مسکو ترانزیت می‌شود و همین مسیر تا سمت هلسینکی ادامه خواهد داشت.

وی افزود: هفته گذشته جلسه‌ای با رؤسای راه‌آهن منطقه داشتیم تا یک قطار به صورت آزمایشی راه‌اندازی شود تا بتوانیم پیش‌بینی کنیم تعهد زمانی قابلیت اجرایی دارد و روسیه هم مسئولیت تعیین زمان را بر عهده گرفته است.

معاون سیر و بهره‌برداری و حرکت راه آهن گفت: از دیگر اهدافی که از راه‌اندازی این کریدور جدید داریم ترانزیت کالاهای هندی به اروپا است. حجم تبادل کالا بین هند و روسیه و اروپا بسیار قابل توجه است و بخشی از آن در  حال حاضر از طریق دریا حمل می‌شود که هدف ما ترانزیت کالا از این مسیر جدید است.

عاشوری با اشاره به مزیت مهم این کریدور پینشهادی جدید گفت:  وقتی امنیت در منطقه به خطر می‌افتد هزینه‌های بیمه و هزینه حمل بار افزایش پیدا می‌کند بنابراین به دنبال آن ترانزیت کاهش پیدا می‌کند اما با این مسیر جدید این مشکلات را نخواهیم داشت و به دنبال این هستیم که با ارزانترین نرخ ممکن کالا جابه‌جا شود.

وی درباره تردد قطار برنامه‌ای از چین به ایران گفت: از یکسال پیش برنامه راه‌اندازی قطار برنامه‌ای از چین به ایران را دنبال می‌کردیم که پیش از این قطار برنامه‌ای چین از طر یق قزاقستان و روسیه به ایران منتقل می‌شد اما با هدف احیای راه ابریشم چندی پیش اولین قطار برنامه‌ای بین چین و ایران راه‌اندازی شد.

معاون سیر و بهره‌برداری راه آهن ادامه داد: این قطار مسیر 10 هزار و 400 کیلومتری را در 14 روز طی کرد که باید از 4 کشور عبور کند و استمرار قطار برنامه‌ای مستلزم به هماهنگی های بسیار زیادی است.

وی همچنین با اشاره به بازار کالاهای عمده در شهر ایگو چین و ضرورت ترانزیت این کالاها به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس گفت: قرار بر این است که برای تجار قزاقستانی ایرانی و روسی این شهر جلساتی برگزار کنیم تا بازاریابی برای این مسیر هم انجام شود. شهر ایگوی چین یکی از بزرگترین تولیدکنندگان کالاست که حدود 400 شرکت ایرانی‌ هم در آنجا به ثبت رسیده است.

عاشوری با بیان اینکه برای جذب کالای عمده با اتاق بازرگانی تهران و ایران جلساتی داشتیم تا تخفیفات ویژه به کالاهای صادراتی بدهند، ادامه داد: مثلاً در سیمان 40 درصد تخفیف صادراتی داریم و هر کالایی که از مرز اینچه‌برون صادر شود تا 50 درصد تخفیف صادراتی دارد ضمن آنکه از راه‌آهن‌های مسیر برای این کالای صادراتی تخفیف می‌گیریم.

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز