خبرگزاری کار ایران

رییس کل بانک‌مرکزی اعلام کرد:

چک‌برگشتی و بدهی‌های غیرجاری مانع دریافت تسهیلات نمی‌شود/ اتخاذ تمهیدات جدید برای رشد اقتصادی

رییس‌کل بانک‌مرکزی تاکید کرد برای اصلاح نظام‌ بانکی نیازمند عزم و اراده جدی همه دستگاه‌های اجرایی کشور هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ولی‌الله سیف در بیست و ششمین همایش پولی و بانکی با اشاره به لزوم اصلاح نظام بانکی گفت: برای اصلاح نظام بانکی نیاز به یک عزم و اراده جدی در همه دستگاه‌های اجرایی کشور هستیم و امیدوارم در شرایط مناسبی که اکنون وجود دارد بتوانیم به نتیجه مطلوب برسیم.

وی ادامه داد: ما باید نظام بانکی را از شرایط تنگای اعتباری موجود در حوزه ارتباطات بین‌الملل خارج کنیم و به نیازهای تجاری کشور پاسخ دهیم.

رئیس‌کل بانک‌مرکزی با اشاره به وضعیت بانک‌های کشور گفت: بانک‌ها و موسسات‌مالی کشور از شرایط مناسبی برخوردار نیستند به طوری که نسبت به کفایت سرمایه با درآمدها سازگار نشان نمی‌دهند.

سیف تصریح کرد: در شرایط فعلی کشور نسبت به کفایت سرمایه 4/5 درصد است در صورتی که این عدد باید 12 درصد باشد. استانداردهای بین‌المللی تصریح می‌کند بانکی که نسبت به کفایت سرمایه آن از 12 درصد کمتر است نمی‌تواند تسهیلات بدهد و هیچ کار بین بانکی انجام دهد زیرا ریسک این قبیل کارها بالا است و بانک آن 12 درصد لازم را برای پوشش این ریتم ندارد به همین دلیل است که ما سخت‌گیری‌های خود را بیشتر کرده‌ایم.

رییس‌کل بانک‌مرکزی با اشاره به بخشنامه جدید این نهاد گفت: با توجه به شرایط خاص سال 95 که اولین سال اجرای‌برجام است، برای رسیدن به رشد ویژه اقتصادی تمهیداتی را اندیشیده‌ایم که یکی از آنها تامین‌سرمایه در گردش و دادن تسهیلات به واحدهای کوچک و متوسط است.

وی ادامه داد: کارگروه‌هایی که با ریاست استانداران شکل گرفته‌اند می‌تواند به واحدهایی که نتوانسته‌اند با بانک خود به تعامل برسند آنها را در صف دادن تسهیلات قرار دهند و اگر اختلافی بین بانک و کارگروه پیش آمد یک تیم ویژه در بانک‌مرکزی نظر نهایی را اعلام خواهد کرد.

سیف متذکر شد: ما برای تسهیل در این امر موانعی همچون چک‌های برگشتی، مطالبات غیرجاری و بدهی‌های زیر یک میلیارد تومان را به صورت موقت برداشته‌ایم اما وظیفه بانک عامل این است که وثیقه‌های لازم را دریافت کند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما ابلاغ کرده‌ایم تمامی واحدهایی که زیر یک میلیارد تومان بدهی دارند بدهی آنها برای یک‌سال تمدید شود.

رییس کل بانک‌مرکزی در پایان گفت: هدف ما کمک به صنعت و تولید کشور است و امیدواریم امسال بتوانیم به رشد اقتصادی پیش‌بینی شده دست پیدا کنیم.

کد خبر : ۳۷۴۶۲۴