خبرگزاری کار ایران

هادی حق شناس در گفت‌وگو با ایلنا:

بنگاه‌های اقتصادی راکد هستند/ افزایش چک‌های برگشتی حاصل رکود است

هادی حق شناس، اقتصاددان معتقد است؛ یکی از عوامل افزایش چک‌های برگشتی، وابستگی بیش از اندازه فعالیت‌های اقتصادی به منابع بانکی است اما بخش عمده این افزایش چک‌های برگشتی از رکود حاکم بر اقتصاد کشور ناشی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، افزایش چک‌های برگشتی نشان‌دهنده رکود دراقتصاد است و این مسئله با برخی ادعاها مبنی بر اینکه اقتصاد در دور رشد افتاده، مغایرت دارد.

دولت باید برنامه مدونی برای رشد اقتصادی و خروج از رکود داشته باشد، در غیر این صورت همچنان با بحران افزایش چک‌های برگشتی مواجه خواهیم بود.

در این راستا هادی حق شناس، اقتصاددان معتقد است؛ یکی از عوامل افزایش چک‌های برگشتی، وابستگی بیش از اندازه فعالیت‌های اقتصادی به منابع بانکی است اما بخش عمده این افزایش چک‌های برگشتی از رکود حاکم بر اقتصاد کشور ناشی می‌شود.

وی گفت: بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی هم اینک با کاهش فروش و سود مواجه هستند و قادر به بازپرداخت اقساط و بدهی‌های خود نیستند.

حق شناس با بیان اینکه رکود اقتصادی باعث کاهش نرخ رشد اقتصادی در سال 94 شد، گفت: این رکود به گونه‌ای بود که این عدد تا صفر کاسته شد.

این اقتصاددان افزود: رشد اقتصادی پایین، مبادلات تجاری کم ، بنگاه‌های اقتصادی راکد و شهرک‌های صنعتی نیمه فعال کسب و کار را از رونق انداخته است.

وی با بیان اینکه تعداد چک‌های برگشتی طبیعی‌اند، تصریح کرد: ذی‌نفعان و فعالین اقتصادی کسب و کار مناسبی ندارند و چک پاس نشده نیز کم نیست و مسلما دارنده چک نمی‌تواند چک خود را پاس کند و مطالبات معوق بزرگترین مشکل بانک‌های کشور و شرکت‌های خصوصی شده است.

حق شناس افزود: دولت به شرکت‌های خصوصی بدهکار است و بانک مرکزی به بانک‌ها بدهی دارد در این مدت مطالبات معوق سیر صعودی داشته و تا برگشت اقتصاد به ریل اصلی خود و رسیدن به رشد اقتصادی و عدد مطمئن 5 و 6 درصدی فاصله داریم.

بر اساس گزارش بانک مرکزی؛ آمار مربوط به 10 ماهه منتهی به مهرماه سال گذشته حاکی از آن است که در مجموع حدود 267 میلیون و 404 هزار فقره چک به مبلغی بالغ بر 3656 هزار میلیارد تومان مبادله شده که هفت میلیون و 790 هزار چک به مبلغی حدود 94 هزار میلیارد تومان برگشت خورده است.

بر این اساس نسبت تعداد برگشتی‌ها 2.9 درصد و نسبت مبلغی آن 2.6 درصد گزارش شده است.

کد خبر : ۳۷۴۸۲۷