خبرگزاری کار ایران

نایب رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت برق:

مخالف استفاده از سرمایه گذاری خارجی نیستیم

بخشی تاکید کرد: ما مخالف استفاده از سرمایه خارجی نیستیم با روش انجام کار مشکل داریم و نسبت به عدم حضور بخش خصوصی در تعاملات بین المللی وتامین مالی انتقاد داریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بخشی نایب رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت برق در نشست خبری با بیان اینکه بعد از برجام چرخه ای در اقتصاد کشور راه افتاده و آن  حضور هیات مدیره و سرمایه گذار و فاینانس خارجی در کشور است ، اظهار داشت: اینگونه مطرح می کنند که بخش خصوصی مخالف ورود سرمایه گذاران خارجی است در حالی که اینگونه نیست بحث ما این است که این رویه به حذف پیمانکاران داخلی و واردات مجر نشود.

وی افزود: پیشنهاد ما در ورود کشورها و شرکت های خارجی به صنعت برق ایران، انجام سرمایه گذاری مشترک با بخش خصوصی داخلی و تولید مشترک در ایران و صادرات به کشورهای همسایه است در حالی که اکنون رویه اینگونه است که بدنبال وام گرفتن و واردات رفتیم و این در شرایطی است که اعلام می کنیم 90 درصد خودکفا هستیم و زمانی نیز که اعتراض می کنیم می گویند مشکل نقدینگی داریم.

بخشی تاکید کرد: ما مخالف استفاده از سرمایه خارجی نیستیم با روش انجام کار مشکل داریم و نسبت به عدم حضور بخش خصوصی در تعاملات بین المللی وتامین مالی انتقاد داریم.

وی با اشاره به ضرر 300 ریالی وزارت نیرو در فروش هر کیلو وات ساعت برق به مصرف کنندگان و مشترکان داخلی، تاکید کرد: تا زمانی که این مشکل حل نشود، مجبور به دریافت وام از خارجی ها هستیم که بازپرداخت آن در شرایط رکود کنونی کشور خود مساله دیگری است.

نایب رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت برق درباره پرداخت از اسناد خزانه اسلامی نیز گفت: اسناد خزانه اسلامی تا الان مشکل را حل نکرده و البته به هیچ یک از دیگر بخش های خصوصی نیز پرداخت نشده است.

وی افزود: اما شرکت مپنا که جزو اعضای سندیکای صنعت برق است و یک شرکت نیمه‌دولتی محسوب می‌شود این اوراق داده شده است و این شرکت نیز این اوراق را 20 درصد پایین‌تر در بازار سرمایه فروخته است

وی با اشاره به اینکه اقتصاد برق به دلیل اختلاف قیمت برق با قیمت تمام شده دچار مشکل است اظهار داشت: وزارت نیرو بیش از 33 هزار میلیارد تومان بدهی دارد.

بخشی در ادامه گفت: با کره جنوبی قرارداد خرید 43 هزار ترانس بسته می‌شود و وقتی ما اعتراض می‌کنیم می‌گویند کمبود نقدینگی داریم. 

وی همچنین به برگزاری مناقصه خرید کالا و تجهیزات 312 پست فوق توزیع اشاره و اظهار داشت: پیشنهاد ما این است که تشکل‌های بخش خصوصی در تمام مناقصات دخالت داده شوند.

وی با انتقاد از اینکه برخلاف اقدامات روز دنیا به سمت وام گرفتن و وارد کردن کالا روی آورده‌ایم، گفت: مدیرعامل توانیر گفته است که برای اجرای طرح‌های جدید صنعت برق سرمایه‌گذاران خارجی با یک الزام روبه‌رو هستند و باید 51 درصد کالا و تجهیزات پروژه‌ها را از سازندگان داخلی تأمین کنند اما اعتقاد ما این است که سرمایه‌گذار خارجی قطعاً برای این موضوع هم راهی پیدا خواهد کرد.

 

کد خبر : ۳۷۵۳۰۹